Är det synd om en vuxen hund för att man har valp?

Hoppelhase

Trådstartare
Jag har haft min valp i mindre än en vecka och det står mig redan upp i halsen hur syyyyyynd det är om min vuxna hund! Det är den vanligaste kommentar jag får! "Känner han sig inte utanför?" "Stackarn, ingen bryr sig om honom längre!" "Vilken söt valp, men är det inte synd om Nitis?"

Ingen av de som säger så har varit här sedan jag fick hem valpen, de vet inte hur vår "hundvardag" ser ut eller vad vi gör. Tror folk verkligen att man börjar ignorera den vuxna hunden och bara gullar med valpen? Gör folk så?? Jag tycker att jag sällan sett min stora vovve så glad och nöjd som nu. Han har en liten ettrig sak att busa med, en varm liten kompis att sova bredvid, han får massor av beröm över hur duktig han är med valpen, matte är hemma hela tiden och har all tid i världen, han får mer gos eftersom matte är nere på golvet oftare och han får gå ut oftare eftersom valpen måste ut. Han får visserligen mindre långa promenader men desto mer intensiva lydnadspass och får jobba massor med nosen vilket är det roligaste som finns!

Jag känner i stort sett att det enbart är positivt för honom med en till hund. Men att så många frågar/kommenterar gör ju att man börjar fundera - är det så vanligt att den vuxna hunden får lida när man skaffar valp? :confused:

Sv: Är det synd om en vuxen hund för att man har valp?

Ja, folk är verkligen överbeskyddande när det gäller de äldre hundarna. Mina hundar är sällan så nöjda som när det är en valp i huset!

När folk börjar på med det där "Åh, stackars osv" undrar man ju vad de tror. Att man låser in den gamla hunden i källaren hela dagarna för att leka med valpen? :p

Är ju bara så man säger, många iallafall. Precis som dom säger kommentarer att vi aldrig gosar med hunden eller klappar eller så när han står och vill bli klappad. Tror inte någon tror på riktigt att man glömmer bort den stora bara för att det kommer en valp.

Jag har aldrig ens fått frågan faktiskt. Men nej, givetvis lider väl inte en vuxen hund per automatik för att man skaffar valp? Min dumsnälla hane fick jag dock skona emellanåt och se till så att han slapp pirayan då och då, annars hade hon tuggat sönder hans öron eller nåt. :)

Tror folk verkligen att man börjar ignorera den vuxna hunden och bara gullar med valpen?

Japp, det tror folk. Eller så förmänskligar de hundarna och tror att den äldre hunden blir "avundsjuk" för att det kommer en till flockmedlem.

Äsch folk har så mycket konstiga uppfattningar och ideer. :cool:

Jag tycker Nitis ser ut att vara stolt lekfarbror på bilderna :D

Min vuxna hund tyckte att det var skitsynd om honom när valpen kom;), det gick ock över ganska snabbt.

Men ja, jag fick också många kommentarer om att det skulle vara jättesynd om honom helt plötsligt...:confused:

KL

Jag har nog aldrig hört folk rent allmänt säga att det är synd om den äldre (mer än mamma och pappa som just nu går och tror att Narmo kommer glömmas bort när pirayabebisen kommer hem...).

Däremot så vet jag flera som ägnar kanske max 10% på "gammelhunden"/tidigare hund/ar och bara bryr sig om nytillskottet. Dom är inte i majoritet i mina hundkrets, men dom finns.

KL

Jag har nog aldrig hört folk rent allmänt säga att det är synd om den äldre (mer än mamma och pappa som just nu går och tror att Narmo kommer glömmas bort när pirayabebisen kommer hem...).

Däremot så vet jag flera som ägnar kanske max 10% på "gammelhunden"/tidigare hund/ar och bara bryr sig om nytillskottet. Dom är inte i majoritet i mina hundkrets, men dom finns.

"Piraya-bebisen"?!?:eek: Har du köpt en valp??????? En Mallevalp??? :laugh:

Jag har inte hört den kommentaren... Men jag hade nog tänkt "stackars gammelhund" om det gällde en gammal och skröplig vovve som varit ensam hela livet - och så flyttar det plötsligt in ett nytt litet liv. För de facto - valpar tar tid, och en snäll gammal hund som stabilt ligger i soffan pockar inte lika mycket på uppmärksamheten.

Men en vuxen, pigg, hund har såklart socialt utbyte av valpen, och om man ändå tränar som vanligt med den gamle så spelar det ju ingen större roll.

min tik tyckte nog bra synd om sig själv när valpen kom in i familjen.. hon slutade leka med sina leksaker och såg allmänt butter ut.
sen var hon bra jäkla elak på valpen också, högg honom flertalet gånger så att han blev tvungen att äta antibiotika redan vid 9 veckors ålder :(

men sen vände allt efter nån månad, och numera när valpen har blivit större (snart 7 månader) så är de bästisar! och tiken är åter sitt gamla jag :)

"Den gamle" i det här fallet har nyss fyllt två. ;)

Rena ungdommen ju :D! Man får ju en bild av att det var en gammal hund på åldrens höst när kommentarer om "stackars hund" i det sammanhanget finns. Det är ju tvärtom en jättebra tid att skaffa nästa hund, inte för tidigt och inte för sent. Den första hunden hinner växa upp lite och lära sig grunderna i livet sas och kan sen vara en god förebild för nästa hund :).

Liknande trådar

Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 941
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
2 020
  • Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
10 998
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 049
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar