Är det skillnad på häst och häst?

Imzevimz

Trådstartare
Hej alla!

Jag har fem hästar i hagen just nu, alla med helt olika personligheter.
Två "halvblod" (hannoveranare egentligen), 19 respektive ett år, ett gotlandsruss 20 år, en kallblodstravare 20 år och hennes föl som är korsning kallblodstravare/PRE.

Jag upplever samtliga mina hästar som olika i både temperament och personlighet. De äldre hästarna har naturligtvis varit med om saker före min tid som präglat dem, men jag tycker ändå att de är väldigt olika i sitt sätt. Mest lika varandra är halvbloden.

Finns det någon annan därute med en lika "spretig" flock som min, eller har ni haft olika raser över tid?
Om ni fastnat för någon särskild ras, vilken är det då och vad har den jämfört med andra?
Är det någon ras ni aldrig vill ha igen?

:bump: Hoppas på intressanta svar och diskussioner!

Sv: Är det skillnad på häst och häst?

Klart det är skillnad på häst och häst, precis som det är skillnad mellan dig och mig.

Under min uppväxt har mina föräldrar fött upp bruksnordisar, och om man jämför dem med de hästar jag har haft (en new forest, en korsning vbl/nsv och min nuvarande som är rent vbl) så tycker jag man märkt rätt stora skillnader. Även om alla hästarna självklart varit egna individer med egna personligheter, kunde man se gemensamma drag mellan nordsvenskarna i betydligt större utsträckning än mellan nordsvenskarna och mina icke-nordisar.

Numera har vi bara en nordis kvar + min häst (vbl), och dem två är rätt olika. Även om båda två är väldigt snälla och lätta att ha att göra med så är de två vitt skiljda individer som har personligheter var för sig. Båda två är väldigt sällskapliga, men varmblodet är "försiktigare" av sig och mer lättmanövrerad medan nordsvensken gärna kommer rakt upp i ansiktet på en och vill sitta i knä. Det är också något jag känner igen från de nordsvenskar vi haft tidigare, de är inte rädda för närkontakt och drar sig inte för att bli närgångna om de får chansen, speciellt inte om det finns chans till mat.

Ang favoritras så vet jag faktiskt inte om jag har någon. Gillar varmblodstravare väldigt mycket dock, tycker de är charmiga, är ofta oerhört ambitiösa och i de flesta fall gör de verkligen allt för att förstå, göra rätt och vara till lags. Gillar även fullblod, speciellt fullblod som gått på banan.

Finns nog ingen ras jag absolut inte skulle kunna tänka mig att ha. Dock är raser som fjording, tinker, haflinger, nordsvensk och liknande inte raser som står högst på min lista. Varför vet jag inte, men jag faller mer för lite ädlare mer högbenta hästar. Men i slutänden är det ju individen som avgör, skulle inte tacka nej till en "perfekt" häst bara för att det råkade vara en tinker t.ex.

För mig är det självklart att hästar har olika personligheter! Vissa är modiga, andra lite fega. Vissa är arbetssamma - andra lite lata. Vissa är alltid keliga - andra vresiga. Vissa är känsliga - andra tål lite mer. Vissa är dominanta - andra undergivna osv.
Rasen sätter viss förutsättningar och gör det sannolikare att hästen är på ett visst sätt, en ardenner är t ex ofta lugnare och långsammare i reaktionerna än ett fullblod, men man kan säkert utan större svårighet hitta exempel på en het och nervig ardenner och ett kolugnt och sävligt fullblod!
Jag är helt såld på iberiska raser - PRE och lusitano! :love:Känsliga, lättlärda, kloka och vackra! Jag har två PRE och en lusitano - alla är ganska unga ston men olika i temperamentet och i sin personlighet! De är dock alla just känsliga, lättlärda, kloka och vackra, vilket är typiskt för dessa raser!

Senast ändrad:

.... ras jag inte vill ha. Tja, en trevlig häst är alltid en trevlig häst oavsett ras! Sen beror det ju på vad man ska ha den till! Att som vuxen tävla dressyr på en shettis blir ju inte så lätt .....:rofl: även om shettisen är jättetrevlig!
Jag tycker att man måste bestämma sig för vad man ska ha hästen till. Det väljer man ras utifrån. Ska man köra i skogen passar en nordsvensk betydlig bättre än en arab, t ex. Jag tillhör dem som aldrig skulle köpa ett varmblod som ridhäst eftersom jag anser att de inte är avlade för ridning utan för körning och travtävling - trots att de ofta är trevliga individer!
Så först rasen beroende på användningsområde och sedan letar man efter en individ inom den rasen som man tycker om!

Vår flock är oxå väldigt spretig:
ett danskt halvblod, ett svenskt halvblod, en islänning och en shettis.

Alla utom danskingen är 3 år gamla och valacker medan danskan är 11 och ett sto.

Kan säga att jag aldrig varit med om en bättre flock! Stoet är högst i rang, hon är dominant men på ett shysst sätt och dom andra präglas av henne väldigt mycket.
Tätt efter henne kommer islänningen, som var en galning i den förra flocken han stod i, gjorde utfall med öppen mun mot andra hästar etc. I denna flocken är han han stencool.....
Danskan och islänningen går alltid tillsammans, men oftast går hela flocken med varandra och dom nätterna dom står ute ligger dom allesammans mitt i hagen i en hög o myser.... :love:
Kan berätta hur mycket som helst om denna underbara flock!

Jag är väldigt kär i min "blandis" också, jag förstår vad du menar. Jag upplever att hon funderar mycket mer än de andra.

Första gången jag satte på henne grimskaft och drog lite försiktigt i det, till exempel, sprattlade hon i två minuter ungefär. Sedan ställde hon sig still och tänkte. Efter det har hon aldrig backat eller skyggat när jag tagit tag i grimman eller kopplat på grimskaft.
Halvblodet däremot, samma miljö, samma människa, samma ålder när hon första gången skulle gå i lina, stretade tills hon var så trött att hon inte orkade längre...;)

Det finns säkert tusen exempel på halvblodsföl som gjort just som min korsning, men för mig var det stor skillnad och det märks även i övrig hantering.

Vi har också en spretig flock; En kallblodstravare, 24, år, en PRE, 3 år, en varmblodstravare 24 år, en quarter, 5 år, en kallblodstravare 6 år och en russ/welsh 18 år.

Den äldre kallblodstravaren, quartern och russ/welshen är ganska lika i sättet, PRE:en och varmblodstravaren är ganska lika och det yngre kallblodet sticker ut ganska mycket i jämförelse med de andra. Han är väldigt bufflig, gåpåig, störig mot både hästar och folk, tar sats och jagar undan de andra från maten osv.
Alla de andra är väldigt lugna och trevliga mot både människor och varandra, PRE:n och varmblodet är dock lite mer vakna och alerta än de andra. Eller det är egentligen fel uttryckt, det är snarare så att det SYNS tydligare på dem när de får syn på något konstigt/läskigt, de blåser upp sig och frustar och har sig, medan de andra bara höjer huvudet och spänner musklerna för att vara beredda att fly om det skulle behövas (quartern höjer inte ens huvudet, han bara spänner musklerna, men han är den som är snabbast iväg ifall de bestämmer sig för att det faktiskt ÄR något farligt).

Jag har två welsh-mountain (en 3-årig mor och hennes årsföl)(inte jag som betäckt så tidigt...), och de är INTE som andra hästar! Det är som att de vet att de är små, och beter sej lite mer som en hund, typ... Mamman är väldigt ohanterad, men hela hennes beteende är ungefär som att man skulle försöka rida in en stor hund. Annars tycker jag ponnyer o hästar är rätt lika - beror på hantering. Sv.hbl beter sej lite sämre än andra, ofta, tyvärr...

Vi har 8 hästar i stallet där jag har min häst och jag kan inte säga att en endaste av dom är lik den andre?! Det är ju det som är charmen när man lär känna en flock!

Däremot har jag jobbat på stort stuteri och där lärde man inte känna hästarna på djupet under den tiden jag var där, men helt klart kunde man efter ett par veckor känna igen hästarna på deras sätt att tackla olika situationer och deras temperament och inställning till inridning/tillridning och säga direkt vilken hingst som var pappa till den. ;)

avkommor efter:
Hingst 1: Modiga, busiga och roliga
Hingst 2: Reserverade, huvudskygga, svårfångade i hagen, känsliga att rida
Hingst 3: Så snälla unghästar så de nästan var dumma
Hingst 4: "Frågande" hästar med egna åsikter (jag säger "gör så", hästen svarar "är du säker, jag tycker såhär"

Senast ändrad:

I "min" flock (grannens också) går mestadels araber, två anglo, en shettis och en welsh och hennes föl.
Flera äldre ston som håller bra ordning, lugnt och fint i flocken.

Hästarna är olika varandra som natt och dag. Flest skillnader uppvisar araberna sinsemellan, kanske för att de är flest till antalet.
Bland dem finns kolugna äldre damer, lite nerviga unghästar, energiknippen som börjar takta så snart man kommer upp på ryggen, latisar som helst tar ett steg i taget i lugn skritt ... Någon är tittig, andra reagerar inte på något.

Angloaraberna är mycket lugna och lätthanterliga, där finns dock en tendens till "hårdhet" som jag inte ser hos araberna.

Vekast och mest annorlunda är welshsstoet, går helst för sig själv med sitt föl, mycket ranglåg.

Shettisen är en klippa, tar hand om fölen, mäklar fred, fixar det mesta.

Jag är arabmänniska och gillar rasens känslighet och följsamhet gentemot människor. De älskar människor, helt enkelt.

Ras jag inte skulle vilja ha; ja, det får nog bli svenskt halvblod. Stor kropp, liten hjärna och numera alltför mycket nerv tycker jag ...

Tja, här står lettiska halvblod, tinker, svenska halvblod, kallblodstravare, shettis och engelskt fullblod. Bara i vår lilla flock är det tinker, halvblod och fullblod. Dock är alla i generation övre medelåldern - även om vissa inte riktigt fattat det än.

Det är enorm skillnad på dem, både personlighetsmässigt och tempramentsmässigt.

Jättespännande att höra om allas erfarenheter!

Welsh Mountain har jag tänkt att jag skulle vilja ha till min dotter när hon blir lite större... Och min ettåring är definitivt efter Seabaz hingst 4 :D

Själv skulle jag aldrig vilja ha en fjording. Förlåt alla fjordingälskare därute, men de är bara för tjockskalliga och hårda för mig. Åtminstone alla jag träffat.
Och det är väl taskigt att döma ut alla gotlandsruss bara för att jag har ett eget litet monster i hagen, men russ blir det aldrig igen. Ingen barnhäst inte.

Däremot, om jag vann 64 miljoner på Lotto, skulle jag definitivt föda upp kallblodstravare.:)

Jag har en grabbflock: en kbl-travare 6 år, tre fjordingar (1, 4 resp 5 år), en connemara 3 år, en frieser 2 år, två islänningar (2 resp 4 år) och en arab 1 år.
Ganska åldershomogen eftersom de alla är relativt unga, men i övrigt spretigt.

Lugn och trevlig flock, inget bråk. Den 4-årige islänningen är en tydlig chef som ingen ifrågasätter.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 192
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 048
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 025

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka