Är det skäligt att ge en 11-åring en Iphone 7?

Att ställa sig frågan om varför grabben vill ha en sådan telefon.

Är det av eget intresse eller är det för att visa upp att han har en sådan. Har han blivit hånad för att han har gammal telefon - när han visat upp den han har. Kommer han med tillräckligt fina grejer men inte har status för de så slår rentav de andra ungarna sönder den (råkade tappa).
Eller är han den som är med i innegänget och är rädd att halka ur om det inte är uppdaterat. Eller handlar det om att kunna skryta med vad man minsann får av föräldrarna.
Vad betyder telefonen och vad står den fö för värden, vad är de bakomliggande orsakerna att önska sig en sådan pryl när där redan är en om en lite äldre. Är det för att köra spel mm så går det att ställa sig frågan om det är vettigt att spela i den omfattningen när det finns skola att sköta.

Samtidigt som att pengar tycks inte vara värda någonting för en del - det är så olika.

Jag hade inte gett något av mina barn en såpass dyr telefon, av den enkla anledningen att de oftast är ganska druliga i den åldern = stor risk för trasig telefon och så gott om pengar har jag inte att jag då kan bara ersätta den med en annan telefon hur som helst.

Vet inte hur många telefoner den yngsta lyckats ha sönder pga drulighet i åldern 11-14, men det var ett helt gäng som råkade illa ut och inte med flit.

Till alla de som tycker en ponny är en dyr leksak: feltänk från början. Skrämmande. Ett djur är aldrig en leksak och kan inte jämföras (och ska inte heller) med en iPhone, cykel eller annat. Det är ett åtagande, även för ett barn - även om barnet inte har slutligt ansva för djuret. Jag kan heller inte se att man får en ponny som man får en iPhone. Ponny är ett fritidsintresse, en hobby, friskvård. iPhone är mer eller mindre motsatsen i min värld.

Vill barnet så hett ha en sådan telefon, det är viktigt, ni har pratat om det i familjen, klargjort att det inte handlar om mobbing, hets eller annat - varför inte låta barnet vara med och betala för att visa att det faktiskt är viktigt och dessutom få förståelse för hur mycket pengar det faktiskt är?

Jag hade heller aldrig gett min 11-åring en så dyr telefon. Speciellt inte om hon har en som fungerar.
Dels för att det är just dyrt och dels för att hon har en tendens att tappa telefoner i backen titt som tätt.
Nu ska hon förvisso få en ny telefon i julklapp, den hon har är tappad i stallgolvet alldeles för många ggr, men den lär inte kosta mer än max 1500-2000 kr. Allra helst ännu mindre med tanke på hur ovarsam hon kan vara.

Inte om ponnyn går sönder eller råkar ut för en olycka.

Om man tar vad en ponny kostar under 1-2 år så gissar jag att man har råd med både en och två iPhones.

Jag kritiserar inte att du köper en ponny till din dotter. Det ju toppen. Din dotter har ett fantastiskt privilegium som har en mamma som kan köpa en ponny till sin dotter och hon har en massa roliga och underbara stunder att se fram emot tillsammans med ponnyn.
Det blir bara så skevt att kritisera att någon köper en iPhone till sitt barn om man just köpt en ponny till sin dotter.

Du ser inte någon skillnad på en pryl och ett fritidsintresse?

Jag köpte ponnyer till mina barn för att jag kunde och för att det var en jättebra investering i deras tonår och i en jäkla massa andra bra saker som kommer med att ha en ponny.

Du ser inte någon skillnad på en pryl och ett fritidsintresse?

Jag köpte ponnyer till mina barn för att jag kunde och för att det var en jättebra investering i deras tonår och i en jäkla massa andra bra saker som kommer med att ha en ponny.
Båda är status och lyxprylar.

Om jag hade köpt en 7:a till min son hade jag gjort det för att jag kunde och jag hade tyckt det var en bra investering. ”Klart att mitt barn skall ha en bra telefon”.

Det är nog dessutom bara på Buke jag har stött på att det anses normalt för barn att få en ponny. Ute i riktiga världen är nog det vanligaste att man mer anser en egen ponny vara väldigt lyxigt.

Jag (som växte upp med en förälder som brukade fråga vad jag önskade mig i julklapp/födelsedagspresent och när han fick svaret säga "Näää, det blir ju ingen bra present! Jag ska fixa något bättre!" för att sen ge mig en massa oönskade prylar som jag absolut inte ville ha och som bara blev liggande) tycker att den bästa presenten är något som mottagaren faktiskt vill ha och kommer att få användning för. Det skaver lite att läsa många svar här i tråden där det är uppenbart att vuxna människor utgår från sina egna intressen och värderingar när de avgör vad som är en "godkänd" presentönskan eller inte. Vill min unge ha en svindyr telefon och absolut inget annat och inte är groteskt bortskämd så skulle jag köpa telefonen. Födelsedagar/jul är enligt mig inte rätt tillfälle att komma med föreläsningar om miljöförstöring och överkonsumtion, sånt bör man ta i vardagen istället.

Att få en ponny hör definitivt till lyxkonsumtion. Eller i alla fall anses det av folk som inte är hästfolk.

Absolut! Det säger jag inte emot, men att ett barn får en ponny, eller för den delen en skidutrustning, en pool eller en resa till Australien om det ligger i barnets intresse och föräldrarna har råd blir för mig något helt annorlunda än att bara köpa en "statuspryl" även om jag anser alltihop vara lyxkonsumtion.

Absolut! Det säger jag inte emot, men att ett barn får en ponny, eller för den delen en skidutrustning, en pool eller en resa till Australien om det ligger i barnets intresse och föräldrarna har råd blir för mig något helt annorlunda än att bara köpa en "statuspryl" även om jag anser alltihop vara lyxkonsumtion.
Allt är lyxkonsumtion. Av allt det du räknar upp är nog en IPhone det billigaste.

Allt är lyxkonsumtion. Av allt det du räknar upp är nog en IPhone det billigaste.

Javisst, jag håller helt med, men har man råd så lär det bli en del lyxkonsumtion oavsett, då handlar det väl mer om vad som är rimlig lyxkonsumtion och inte.

Har väldigt svårt för den "slit och släng"/"måste vara det nyaste, coolaste" mentaliteten som blir kring just teknikvaror och typ märkeskläder, medan jag mer än gärna uppmuntrar ett fritidsintresse.

Jag (som växte upp med en förälder som brukade fråga vad jag önskade mig i julklapp/födelsedagspresent och när han fick svaret säga "Näää, det blir ju ingen bra present! Jag ska fixa något bättre!" för att sen ge mig en massa oönskade prylar som jag absolut inte ville ha och som bara blev liggande) tycker att den bästa presenten är något som mottagaren faktiskt vill ha och kommer att få användning för. Det skaver lite att läsa många svar här i tråden där det är uppenbart att vuxna människor utgår från sina egna intressen och värderingar när de avgör vad som är en "godkänd" presentönskan eller inte. Vill min unge ha en svindyr telefon och absolut inget annat och inte är groteskt bortskämd så skulle jag köpa telefonen. Födelsedagar/jul är enligt mig inte rätt tillfälle att komma med föreläsningar om miljöförstöring och överkonsumtion, sånt bör man ta i vardagen istället.
Håller med!
Present ger man för att göra någon glad.

Javisst, jag håller helt med, men har man råd så lär det bli en del lyxkonsumtion oavsett, då handlar det väl mer om vad som är rimlig lyxkonsumtion och inte.

Har väldigt svårt för den "slit och släng"/"måste vara det nyaste, coolaste" mentaliteten som blir kring just teknikvaror och typ märkeskläder, medan jag mer än gärna uppmuntrar ett fritidsintresse.
Det är väl lika illa med alla dom som måste åka utomlands minst en gång per år, gärna fler. Är det rimlig lyxkonsumtion?

Vilken lyxkonsumtion är egentligen rimlig?

Saken är den att det har glidit ifrån det jag kommenterade från början. Nämligen att man tycker en egen ponny är okej men att det är på tok för dyr present att ge en ny IPhone. Jämför man kostnaden för en ponny och kostnaden för en IPhone så är IPhone ett billigt nöje.

Det är väl lika illa med alla dom som måste åka utomlands minst en gång per år, gärna fler. Är det rimlig lyxkonsumtion?

Vilken lyxkonsumtion är egentligen rimlig?

Saken är den att det har glidit ifrån det jag kommenterade från början. Nämligen att man tycker en egen ponny är okej men att det är på tok för dyr present att ge en ny IPhone. Jämför man kostnaden för en ponny och kostnaden för en IPhone så är IPhone ett billigt nöje.

Du visar bara tydligt att du inte alls har förstått. Jag repeterar: för min del handlar det inte specifikt om kostnaden utan om vad man får för pengarna. Jag köper gärna skidor, pjäxor, stavar och hjälm för 7 000 kronor. Jag köper inte en mobiltelefon för samma summa.

Du visar bara tydligt att du inte alls har förstått. Jag repeterar: för min del handlar det inte specifikt om kostnaden utan om vad man får för pengarna. Jag köper gärna skidor, pjäxor, stavar och hjälm för 7 000 kronor. Jag köper inte en mobiltelefon för samma summa.
Och du visar tydligt att du inte heller har förstått. Det är skillnad på pjäxor för 7000kr och en ponny. En ponny, även om man får den gratis, kostar stora summor bara att ha.

Nu har jag ingen unge själv, men jag tänker att det skulle kännas mer välmotiverat att köpa en dyr dator till ett spelintresserat barn, för att främja en hobby jämfört med en dyr telefon som kanske inte riktigt kan räknas som en hobby? Som ett exempel på pryl vs. pryl (eller ponny) till en hobby.

Båda är status och lyxprylar.

Om jag hade köpt en 7:a till min son hade jag gjort det för att jag kunde och jag hade tyckt det var en bra investering. ”Klart att mitt barn skall ha en bra telefon”.

Det är nog dessutom bara på Buke jag har stött på att det anses normalt för barn att få en ponny. Ute i riktiga världen är nog det vanligaste att man mer anser en egen ponny vara väldigt lyxigt.

Du ser alltså inte skillnaden alls? Utan tjatar på om att det är lyxprylar.

DU tycker att en ponny är enbart lyx - det håller jag inte med om, visst är det inte alla förunnat att kunna ha en ponny, men det handlar inte om status det minsta utan om ett intresse. Din värld verkar rätt så liten om det bara är på buke du stött på folk som inte tycker att en ponny är väldigt lyxigt.

Jag tycker att en ny telefon när man har en redan fungerande är onödigt och inte en investering alls. Däremot hade jag kunnat investera (och gjorde) i en speldator till en spelintresserad unge.

Du ser alltså inte skillnaden alls? Utan tjatar på om att det är lyxprylar.

DU tycker att en ponny är enbart lyx - det håller jag inte med om, visst är det inte alla förunnat att kunna ha en ponny, men det handlar inte om status det minsta utan om ett intresse. Din värld verkar rätt så liten om det bara är på buke du stött på folk som inte tycker att en ponny är väldigt lyxigt.

Jag tycker att en ny telefon när man har en redan fungerande är onödigt och inte en investering alls. Däremot hade jag kunnat investera (och gjorde) i en speldator till en spelintresserad unge.
Och du kan inte se att en egen ponny är en enorm lyx? Det finns ju ridskolor och annat. Man måste inte ha en egen ponny.

Eller så kan man göra som min man föreslog, köpa en Iphony :rofl:

Seriöst, jag tycker diskussionen är helt absurd. Man tycker det är helt okej med en egen ponny till sitt barn men tycker det är för dyrt att någon annan köper en IPhone som födelsedag/julklapp. Det händer nog bara på Buke :cool:

Och du kan inte se att en egen ponny är en enorm lyx? Det finns ju ridskolor och annat. Man måste inte ha en egen ponny.

Seriöst, jag tycker diskussionen är helt absurd. Man tycker det är helt okej med en egen ponny till sitt barn men tycker det är för dyrt att någon annan köper en IPhone som födelsedag/julklapp. Det händer nog bara på Buke :cool:

Nej faktiskt så ser jag inte att en ponny är ENORM lyx.

Världen är liksom inte bara stadsungar som har ridskolor i närheten - det finns en jäkla massa ungar som bor så att en egen ponny antagligen är både billigare och mer lättillgänglig. För oss gick det på ganska jämt ut

Själv är jag helt frågande till att du inte ser skillnad på ett intresse och en pryl. Helt obegripligt faktiskt.

Nej faktiskt så ser jag inte att en ponny är ENORM lyx.

Världen är liksom inte bara stadsungar som har ridskolor i närheten - det finns en jäkla massa ungar som bor så att en egen ponny antagligen är både billigare och mer lättillgänglig. För oss gick det på ganska jämt ut

Själv är jag helt frågande till att du inte ser skillnad på ett intresse och en pryl. Helt obegripligt faktiskt.
Helt obegripligt att man inte kan se att egen ponny är en ENORM lyx och dessutom en statuspryl av stora mått. Då lever man med skygglappar. Eller för den delen inse att för vissa är prylar ett intresse.

Jag tycker både iPhone 7-8 och ponny är lyx. Det är inte alla som har råd med det.
(Säger jag som vuxit upp med föräldrar med mkt god ekonomi och bl.a. haft lyxen ponny betald).

Däremot förstår jag andra som skiljer på lyx och lyx.

För mig hade det absolut känts bättre att köpa ponny. Det lär ungarna ansvar, det blir ofta umgänge över olika generationer i stallet, deg kan på sikt minska risk för att de spenderar tid på tråkigheter.

En iPhone är bara en sak.

Jag hade fö tyckt detsamma om annan idrottsutrustning, föreningsresor eller annat likn.

En 11-åring i min närhet fick hockeyprylar för ca 30 000 en jul. Det kändes ju jävligt extremt för både mig och de välbärgade föräldrarna.
Men han är målis, hade vuxit ur sina gamla saker och iom att ungen brinner för det(och är bra) så köptes riktigt bra saker.
Den ungen verkar trots det inte bortskämd eller ha mindre inblick i pengars värde än övriga.

Jag fick en del lyx under uppväxt. Men jag fick också spara till saker och snåla. Jag hade inga problem med ekonomin när jag flyttar hemifrån med mini-inkomst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka