Är det skäligt att ge en 11-åring en Iphone 7?

Hos oss hade det varit en bra lösning då vi helt enkelt inte har råd med en 7:a.

Eller så hade vi bytt batteriet på 6:an. Sålt den och förhoppningsvis hade pengarna räckt till en 7:a.

Tog den första sida jag hittade, verktygskit och batteri tillsammans kostar 158 kr. :)

*Länk raderad av moderatorn*

Instruktioner går lätt att googla fram.

Senast ändrad av en moderator:
Läst igenom tråden och tänker att en ny telefon och inget annat låter vettigt?
Istället för nästan samma pengar på sånt han inte önskat?

Jag älskar att få ridgrejer men får alltid annat eftersom familjen tycker jag borde lägga pengar på annat...Men jag VILL ju hellre ha ett par ridbyxor än 3 böcker, schampo, jacka jag inte använder etc...
Pengars värde är att fem myror är fler än 4 elefanter. Varför ge bort 5 myror när det är en elefant man vill ha även om summan är detsamma?
När jag var i 15 års åldern skulle man ha Levis jeans. Min mamma vägrade köpa så dyra byxor när man kunde köpa 4 byxor på Ellos för samma peng. När jag fick en summa pengar att köpa kläder för köpte jag 1 par Levis jeans. Sen hade jag bara dom jeansen men der var bara att tvätta oftare. Hon kunde inte ge mig byxorna men hon kunde säga här har du 500kr att köpa kläder för.
Idag skulle jag aldrig lägga massa pengar på jeans bara för märket. Men just då var det ju min iPhone...

Tog den första sida jag hittade, verktygskit och batteri tillsammans kostar 158 kr. :)

*Länk raderad av moderatorn*

Instruktioner går lätt att googla fram.
Jag hade inte köpt ett batteri utan att prata med barnet först. Risk för mycket stor besvikelse där.

Senast ändrad av en moderator:
Jag hade inte köpt ett batteri utan att prata med barnet först. Risk för mycket stor besvikelse där.

Det var mer ett tips. Naturligtvis ska man prata med barnet och, om det nu är så, förklara att det inte är läge för en ny telefon just i år men att det går att byta batteriet så att den gamla fungerar bättre.

Absolut, men att 6500 är mindre än vad en ponny kostar innebär väl inte att det kan vara en onödig utgift? Det var en jämförelse mellan när det är rimligt att byta ut ägodelar, inte mellan kostnader.
Fast från början var det att det var helt okej att köpa en ponny till barnet men alldeles för dyrt med en ny IPhone. Jag tyckte det var lite dubbelmoral. Det är väl där ponnyjämförelsen kom upp från början.

Skall man jämföra med att byta ponny så är det snarare att en ny ponny har större kapacitet än den gamla än om den fått en sten i skon.

Fast från början var det att det var helt okej att köpa en ponny till barnet men alldeles för dyrt med en ny IPhone. Jag tyckte det var lite dubbelmoral. Det är väl där ponnyjämförelsen kom upp från början.

Skall man jämföra med att byta ponny så är det snarare att en ny ponny har större kapacitet än den gamla än om den fått en sten i skon.

Därför skrev jag också "flashigare gångarter". D v s kanske större kapacitet - men finns det något behov av den eller är den mest lockande just för att den är flashig?

Jag fick exakt en sån här när jag fyllde 12, det var verkligen fantastiskt att ha den där vid sängen och kunna prata i telefon ostört hela nätterna :love:. Tror den hänger kvar där än!

258824241_2b2f5f4c-ff79-4745-9c66-7337b690c8a3.jpg
Min turkosa ligger i nån låda ännu och skräpar. nostalgi

Därför skrev jag också "flashigare gångarter". D v s kanske större kapacitet - men finns det något behov av den eller är den mest lockande just för att den är flashig?
Det beror väl på barnets intresse och förälderns förmåga att betala för en bättre ponny?

Fast en IPhone med ett batteri som börjar bli dåligt är ingen höjdare.

För vissa barn är telefonen ett intresse. Tex min äldsta son har ett stort teknikintresse. Nej han har ingen IPhone 7 men hade jag haft råd hade jag absolut köpt en till honom.

Om jag haft råd att köpa en ny cykel för att den gamla börjar bli sliten så ja då hade jag köpt en ny till honom.

Jag anser fortfarande att en sådan dyr telefon är en för dyr leksak att få när det redan finns en liknande leksak idag. Dessutom är jag övertygad om att en iPhone 7 i första hand inte handlar om ett teknikintresse utan om en önskan om nya och häftiga prylar.

Jag anser fortfarande att en sådan dyr telefon är en för dyr leksak att få när det redan finns en liknande leksak idag. Dessutom är jag övertygad om att en iPhone 7 i första hand inte handlar om ett teknikintresse utan om en önskan om nya och häftiga prylar.
Men en ponny är okej?

Men en ponny är okej?

Du tycker alltså att det är samma sak? Rånrisken må du tycka är liten men det är den inte. Att barn rånar varandra på just telefoner är en sån sak som händer. Att barn tappar sina telefoner i vatten, spräcker skärmar osv är sånt som händer. Därför anser jag att det är en för dyr leksak.
En ponny ger motion och frisk luft och dessutom kommer hon inte ränna omkring med ponnyn på väg till skolan eller liknande.
Vill du tycka att det är samma sak så får du göra det. Jag håller dock inte med dig.

Och ännu en gång, skulle du skicka barnet till skolan med 7 000 kronor i kontanter?

Du tycker alltså att det är samma sak? Rånrisken må du tycka är liten men det är den inte. Att barn rånar varandra på just telefoner är en sån sak som händer. Att barn tappar sina telefoner i vatten, spräcker skärmar osv är sånt som händer. Därför anser jag att det är en för dyr leksak.
En ponny ger motion och frisk luft och dessutom kommer hon inte ränna omkring med ponnyn på väg till skolan eller liknande.
Vill du tycka att det är samma sak så får du göra det. Jag håller dock inte med dig.

Och ännu en gång, skulle du skicka barnet till skolan med 7 000 kronor i kontanter?
Jag skickar honom till skolan med en cykel för 6000kr.

Och en ponny är en mycket dyrare leksak. Räkna på hur mycket kostnaden för en ponny är per år. Den lär vida överstiga kostnaden för en IPhone.

När din dotter använder ponnyn så kan den skadas. Eller så kan ponnyn skada sin dotter.

Båda saker är lyx. Så nog är det jämförbart. Att tycka att en ponny är okej men inte en IPhone är dubbelmoral. Som jag skrev förut så beror det snarare på förälderns intresse. Du tycker det är roligt med hästar, alltså är det okej. Någon som inte gillar hästar tycker antagligen det är helt vansinnigt att köpa en egen ponny till ett barn.

Men ett ypperligt tillfälle att ta upp ämnet resursslöseri och 'vi lever som vi hade fem jordklot'.
Ja, ja vet att en elvaåring inte nödvändigtvis tycker att sådant snack är hippt, men tala om när det är ett bättre läge att försöka stöpa en god samhällsmedborgare. Och det behöver inte bara vara batteri som present.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka