Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför inte lära barnen pengars värde då? Ge möjlighet att ”tjäna” mer veckopeng som kan sparas till något. (Typ en ny telefon) sälja jultidningar, Extra sysslor hemma och en timpenning på säg 50kr, när barnet då måste ”jobba” 150h för att få den efterlängtade telefonen (eller vad det nu är) så garanterar jag att poletten kommer trilla ned.
Ingenting i livet är gratis och ju fortare man lär sig det desto mindre ont gör det när verkligheten kommer ikapp och slår en i huvudet.
Jag fick exakt en sån här när jag fyllde 12, det var verkligen fantastiskt att ha den där vid sängen och kunna prata i telefon ostört hela nätterna .
Jag fick exakt en sån här när jag fyllde 12, det var verkligen fantastiskt att ha den där vid sängen och kunna prata i telefon ostört hela nätterna . Tror den hänger kvar där än!
Vi står i valet och kvalet om vi ska ge mannens äldsta son en Iphone 7 i kombinerad födelsedagspresent (fyller 17/12) och julklapp. Det är det enda han önskar sig och det är hans idé att han i så fall "bara" ska få detta. Han ska dock få lite kläder också som vi redan har köpt, men det står väl inte direkt på önskelistan så det får räknas som bonus.
Han ska också ha ett paintballkalas som kommer kosta ungefär 3000 kr. Telefonen kostar idag ungefär 6 500 kr.
Är det här skäligt? Jag känner att jag har noll koll egentligen på vad som är rimligt att ge barn. Vi har ekonomin för det så det är inte där skon klämmer, utan mer om det faktiskt är rimligt. Han har en Iphone 6 idag som han har fått ärva av mig, den fick han förra året. Den är väl lite sisådär vad gäller batteritid, men den fungerar. Det är alltså inte så att han MÅSTE ha en ny telefon, men kanske att hans kommer att ge upp någon gång under 2018.
Vad säger ni? Vad tycker ni är rimligt att ge era barn som är runt den här åldern och vad ger deras kompisars föräldrar?
Vem betalade telefonräkningen?
Om det blir så finns det ju en iPhone 6 att gå tillbaka tillEtt problem jag har med att ge barnet en ny iPhone är att det är inte nödvändigtvis att det är en dyr pryl utan att det är en dyr och ömtålig pryl. Vad som händer om den går sönder? Jag har mer än en unge i min närhet (som varit äldre än 11 år) som fått en dyr smartphone och de gånger som telefonerna gått sönder har föräldrarna i regel inte varit så villiga att köpa en ny och konflikten har varit ett faktum.
Så fundera på den biten (krav på bra skydd för telefonen, försäkring etc.) om ni bestämmer er för att ge sonen en iPhone.
Om det blir så finns det ju en iPhone 6 att gå tillbaka till
Är inte du på väg att köpa en ponny till dottern? Eller blandar jag ihop dig med någon annan?
Är detta samma barn som väcker er flera gånger på natten och vägrar sova själv?
Jag hade gett barnet en iPhone 7 med villkoret att denne sover själv from den dagen. Hade det inte funkat - då åker telefonen (på riktigt då, inga tomma hot).
Att ha en ponny är bra mycket dyrare och en riktig lyxleksak. Jag tycker det är dubbelmoral att ge sin dotter en ponny och sedan förfasa sig över att ett annat barn får en ny IPhone.Jo, det skrev jag också i mitt första inlägg i tråden. Dottern kommer få betala en del av ponnyn själv ska tilläggas.
Jag tycker inte att det är jämförbart. Ponnyn leder till motion, frisk luft och ansvarstagande. En telefon gör det knappast.
Förutom det faktum att rånrisken ökar med en ny telefon. Det gör det inte med en ponny.
Skulle du skicka ett barn till skolan med 7 000 kronor i kontanter? Om inte, varför med en leksak i den prisklassen?
Att ha en ponny är bra mycket dyrare och en riktig lyxleksak. Jag tycker det är dubbelmoral att ge sin dotter en ponny och sedan förfasa sig över att ett annat barn får en ny IPhone.
Vi bor inte riktigt så att rånrisk är något vi behöver ens snudda tanken på. Den stora killens cykel kostade nästan 6000 och den cyklar han varje dag med till skolan. Och nej de måste inte cykla till skolan det gör dom bara för att det är kul.
Är detta samma barn som väcker er flera gånger på natten och vägrar sova själv?
Jag hade gett barnet en iPhone 7 med villkoret att denne sover själv from den dagen. Hade det inte funkat - då åker telefonen (på riktigt då, inga tomma hot).
Fast en IPhone med ett batteri som börjar bli dåligt är ingen höjdare.Och något som vi gör tillsammans. Jag hade för övrigt gärna sponsrat med såväl golfgrejor som jaktutrustning eller hockeyprylar om det hade varit ett intresse för henne.
Så om din son något år efter inköpet av cykeln kommit och önskat sig en ny och likvärdig cykel så hade du köpt en ny cykel?
Fast en IPhone med ett batteri som börjar bli dåligt är ingen höjdare.
För vissa barn är telefonen ett intresse. Tex min äldsta son har ett stort teknikintresse. Nej han har ingen IPhone 7 men hade jag haft råd hade jag absolut köpt en till honom.
Om jag haft råd att köpa en ny cykel för att den gamla börjar bli sliten så ja då hade jag köpt en ny till honom.
Hos oss hade det varit en bra lösning då vi helt enkelt inte har råd med en 7:a.Har man ett stort teknikintresse och en iPhone 6 med dåligt batteri borde den bästa presenten väl vara ett nytt batteri och ett verktygskit samt hjälp att byta batteriet själv? Kostnaden blir några hundralappar.