Vilken otroligt märklig diskussion?
Personligen skulle jag aldrig köpa en iphone överhuvudtaget men vad den kostar? Antingen har man som familj råd att köpa telefonen och kalaset och vill göra det, ja då gör man det eller så har man inte råd/vill inte lägga pengarna på det och då låter man bli.
Min 12 åring och 15 åring fick nya telefoner när de fyllde år i somras, kostade en hel del pengar även om det inte var iphone men det var det de önskade sig och behövde och vi hade råd.
Att jämför vad man själv hade i samma ålder känns väldigt märkligt, idag behöver ungdomarna en telefon på ett helt annat sätt än vad jag ens kunde tänka mig när jag var i samma ålder. Ang att det var någon som ansåg att en 11 åring inte behövde ha internet på telefon, välkommen ut i verkligheten, deras social liv sker till stor del på sociala medier, att stänga av sitt barn från det är att verkligen göra den utsatt och utestängd från kompisarna.
Det går fort med utvecklingen, dottern behövde ingen mobil innan hon var 11 år, sonen som är tre år yngre hade behov av sin första när han var 9 år, dels var han iväg på egen hand betydligt mer.
Mina barn går på en skola som har alltid sitt internetbaserat vilket gör att barnen kan plugga via mobilen, läsa på och skriva när de inte orkar ta upp/ta med datorn. Smidigare med en mobil än en dator på bussen till exempel.
Att man inte ska köpa något till ett barn för att någon annan inte har råd att köpa samma sak känns ju ännu märkligare, då skulle väl inga barn få ponnyer, motorcross eller något annat som de vill ha.