Sofie_B
Trådstartare
Spontant tänker jag att det låter lite onödigt och skitdyrt. Speciellt som han får ett så dyrt kalas också. Då tänker jag mest på konsumtionshets, att köpa en ny, dyr telefon när man redan har en ganska ny telefon som fortfarande fungerar. Batteriet kan ni ju byta men inte som en present, utan för att det behövs?
Sen även risken att den går sönder. Jag vet nog ingen unge under tonåren som är tillräckligt rädd om sina grejer att en så dyr telefon skulle kännas rimlig.
Skulle även tänka på vilket budskap jag ger till barnet. Många vuxna har inte råd med en sån telefon, speciellt inte om de har en fungerande iphone 6. Och många barn vågar knappt önska en hälften så dyr då de vet att de aldrig skulle kunna få en. Det betyder ju inte att man inte ska ge dyrare prylar om man har råd, men jag tycker det är jätteviktigt att man verkligen arbetar för att barnet ska förstå pengars värde. Det tror jag alla barn kan göra, och 11 är definitivt inte för ungt.
Med det sagt... Har ni råd, och vet att barnet förstår hur otroligt priviligerad han är som kan få både ett jättedyrt kalas och en jättedyr present (och resor, lekland, kanske dyrare kläder etc), så varför inte. Och om ni har en plan för vad ni gör om/när den går sönder. Men det kanske är en fin idé om ni föräldrar/bonusföräldrar går ihop och ger den tillsammans? Eftersom det ju är viktigt för er alla att han kan få tag på er.
Väldigt klokt inlägg och som pinpointar precis vad jag har på listan emot.