Sv: Är det skadligt att fölet ligger ner mycket?
Du borde inte behöva åka in för provet, utan det borde kunna göras på plats. Det var ju en av de sakerna jag insåg i efterhand ang min. Att DV:S 'kan inte' nog mer handlade om 'vill inte'. För det som krävs är ett blodprov, en enkel testutrustning och sen har du svaret direkt där i stallet.
'Foalcheck' gör man ju ofta på nyfödda föl, och de åker man ju inte med 'i onödan'. Så som sagt du borde inte behöva åka in. I 'värsta fall' kanske du kan hämta testkitet på ngn klinik och hemmavet gör provet? Om de inte har kitet.
Jag har FULL förståelse för pengarna. Fast skulle nog göra foalchecken ändå, kan bli ännu dyrare sen annars tyvärr, OM fölis inte fick i sig tillräckligt med råmjölk.
Det kanske inte hjälper dig, men klinikerna brukar inte vara omöjliga om att få dela upp räkningen/räkningarna. Inte på hur lång tid som helst, men de har viss förståelse för djurägarna. Jag har ibland när det haglat räkningar delat upp på 2 eller 3 gånger, alt att de flyttat förfallot lite för att komma 'in på nästa lön'. Kan vara värt att kolla?
Sälj INTE släpet
Det gjorde jag. Tror aldrig de roat sig med att åka så mkt in/ut på klinik som då