Sv: Är det skadligt att fölet ligger ner mycket?
Jag är bara 'glad amatör', men jag skulle ta ett prov och se hur det står till med antikropparna.
Mitt föl fick sin råmjölk som hon skulle, och mamman hade inte läckt etc. Dock slet mamman av navelsträngen för tidigt, så fölet fick inte det blod som förs över efter födseln. Fölet var piggt, glatt och normalt, så det ansågs att det var 'knappast någon risk'.
Tills fölis var 3 v och fick lunginflammation, det var under tiden Ultuna inte hade jour, men då jag hade problem få ut distriktsvet pratade jag med dem, och de tyckte absolut man skulle ta antikroppsprov då det var mkt troligt att fölet inte fått riktigt tillräckligt med antikroppar. Nu togs aldrig något prov pga praktiska orsaker (distriktsvet kunde/ville inte ta det. Givna anl var kunde, men jag förstod aldrig varför), och Ultuna kunde ta det tre dagar senare om jag kom in med fölungen.
Vi lyckades behandla lunginflammationen på hemmaplan, och jag valde tillslut att inte åka in för att ta provet, då jag inte ville utsätta henne för ny miljö när hon var sjuk.
Iaf, hon hade fena på att plocka upp minsta lilla skit såfort hon kom i en ny miljö som liten, och det i sig är väl inte så konstigt, men hon blev inte av med det utan hjälp. Förkylningen blev bakteriell luftvägsinfektion och begynnande bihåleinflammation t ex.
Det hela stabiliserades när hon var dryga halvåret och sen var hon 'som vilken vanlig häst som helst'. Men med facit i hand så hade hon nog lite för lite antikroppar precis som Ultuna påtalade risken för på tfn. Nu var hon absolut inte ens i närheten av att vara så 'sjuk'/visa sådana symptom som din, men ändå.
Hade det varit idag hade jag sett till att det är provet togs och inte accepterat vet på fältets 'kan inte'.