Är det skadligt att fölet ligger ner mycket?

Sv: Är det skadligt att fölet ligger ner mycket?

Okidoki. Det finns inget om det i resultaten ovan alltså? Märkligt, varför togs ingen sån analys när de ändå höll på?

Stackars dig vilken otur du har haft (har läst dina andra trådar :cry:).
Här kommer lite pepp: :bump::banana::bump:!
Hoppas verkligen att fölis kryar på sig!

Kram på dig och den lilla!

Tack, det behövs! :grin: Fattar inte varför alla mina pållar ska drabbas samtidigt... De har ju inte haft samma "fel" heller, så det hänger ju inte ihop. Blir så... *svordom*

Hur gammal är fölungen? Det kanske står nånstans, men jag hittar det inte...

Lillan hade 37.7 i temp i morse. :banana: Går ute i hagen nu och ser ut ungefär som vanligt. Har inte vinglat eller sett drogad ut sen igår. Törs man tro att det är på bättringsvägen?

Tack! :)

Men i bakhuvudet så sitter självklart minnet av hur hingstens temp gick från 38-någonting till 34,9 på bara några timmar... Men fölis ser pigg och nyter ut just NU i alla fall! Törs inte slappna av ännu, men hoppas förstås att läget är stabilt.

Skönt att hon verkar piggare, jag håller tummarna för att det inte är någonting knasigt:banana:

Temp igår kväll: 38,1.
Temp nu på morgonen: 37,9.

Låter bra, va? :D

Har inte sett någon med vinglighet, ryckningar, etc. Och hon sover inte alls lika koma-artat som första två dagarna, så jag hoppas att det var en liten infektion eller nåt som penicillinet har tagit hand om nu. Enligt veterinären så kunde det vara borrelia, vilket deras labb inte kunde testa för, men samma penicillin borde ta hand om det också.

Är lite glad idag, lillan ser pigg och kry ut! :)

Oj, vad roligt att läsa att den lilla mår bättre! :banana:
Hoppas det fortsätter åt rätt håll!
Ha en trevlig helg!

Hur mår lillan nu? *håller tummarna för att allt ska bli bra* :D

Temp: 37,6 i morse, har varit i hagen en stund men fick komma in igen för att det började regna vid 3-tiden. Ska tempa strax igen, men hon verkar pigg och "som vanligt".

Undrar vad det var som hände, varför hon var så konstig och "drogad" i början på veckan... Sista dagen med penicillin imorgon, sen får vi se hur det utvecklar sig.

Vad skönt att höra!:)

Man får extra ont i magen när småttingarna är risiga, jag håller tummarna för att hon fortsätter vara piggelin!

*Nyfiken*
Tar du prover på dina alltid, eller först efter att du misstänkt något?

Förlorade en för ett par år sedan efter prematur födsel (var nog eg en sen kastning, red bag delivery, men lyckades få ut den levande)och ingen mjölk hos stoet. Hämtade råmjölk (fryst) från flera ston hos en uppfödar-bekant och nappade tills stoet kom igång med mjölkprod.

Denna fölunge hade kanonvärden enl Ultuna, men tarmar mm var inte färdigtutvecklat så vi förlorade den ändå.

*Nyfiken*
Tar du prover på dina alltid, eller först efter att du misstänkt något?

.

Nej då. Men när ngn riskfaktor för dålig antikroppsöverföring finns. T ex svag fölunge som inte orkar suga så mkt de första timmarna eller svag mamma. Eller om mamman ”läckt” mkt före fölningen. HH

Om mitt föl har fått för lite antikroppar från mamman, oavsett vad det beror på, innebär det att jag behöver oroa mig för att hon kommer bli sjuk igen eller stabiliseras det någon gång under föltiden? Penicillinkuren tar slut imorgon, så jag är supernervös för att hon ska bli sämre igen i början på nästa vecka.

Å ena sidan känns det fel att oroa dig så här anonymt på nätet. Å andra sidan skulle jag själv absolut velat försäkra mig om antikroppsstatus hos en fölunge som ev fått i sig för litet råmjölk de första timmarma, visat ospecifika svaghetssymptom och bor i en flock där det tydligen ev varit en allvarlig infektion (om jag förstod dig rätt).
Immunförsvaret är inte riktigt utvecklat förrän uppemot 8 månader. HH

Jag är bara 'glad amatör', men jag skulle ta ett prov och se hur det står till med antikropparna.

Mitt föl fick sin råmjölk som hon skulle, och mamman hade inte läckt etc. Dock slet mamman av navelsträngen för tidigt, så fölet fick inte det blod som förs över efter födseln. Fölet var piggt, glatt och normalt, så det ansågs att det var 'knappast någon risk'.

Tills fölis var 3 v och fick lunginflammation, det var under tiden Ultuna inte hade jour, men då jag hade problem få ut distriktsvet pratade jag med dem, och de tyckte absolut man skulle ta antikroppsprov då det var mkt troligt att fölet inte fått riktigt tillräckligt med antikroppar. Nu togs aldrig något prov pga praktiska orsaker (distriktsvet kunde/ville inte ta det. Givna anl var kunde, men jag förstod aldrig varför), och Ultuna kunde ta det tre dagar senare om jag kom in med fölungen.

Vi lyckades behandla lunginflammationen på hemmaplan, och jag valde tillslut att inte åka in för att ta provet, då jag inte ville utsätta henne för ny miljö när hon var sjuk.

Iaf, hon hade fena på att plocka upp minsta lilla skit såfort hon kom i en ny miljö som liten, och det i sig är väl inte så konstigt, men hon blev inte av med det utan hjälp. Förkylningen blev bakteriell luftvägsinfektion och begynnande bihåleinflammation t ex.

Det hela stabiliserades när hon var dryga halvåret och sen var hon 'som vilken vanlig häst som helst'. Men med facit i hand så hade hon nog lite för lite antikroppar precis som Ultuna påtalade risken för på tfn. Nu var hon absolut inte ens i närheten av att vara så 'sjuk'/visa sådana symptom som din, men ändå.

Hade det varit idag hade jag sett till att det är provet togs och inte accepterat vet på fältets 'kan inte'.

Jag håller med Alexandra om att ta ett prov , allrahelst nu när du gått igenom så mycket så måste det vara svårt att släppa tankarna på det ?!?

Tråkiga pengar men annars kommer du antagligen gå på *spänn* hela tiden med fölis.

Mvh Mia

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
993
Hästvård Jag var bortrest i helgen och på söndag hörde hästvakten av sig och tyckte att det var konstigt att min ena häst inte ville äta, efter...
Svar
13
· Visningar
2 219
Senast: SkorpSmulan
·
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 527
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 407
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka