Är det skadligt att äta ur tex hönät?

Maléne

Trådstartare
Funderar att göra en slags hö låda som förlänger hästens ättid :) det blir ju samma effekt som ett hönät men inte farligt på samma sätt då det är en fast anordning (ser en viss risk med hönät över natten) Men min tanke är då om det är skadligt att äta med nacken på sned i marknivå? någon som vet om någon studie? funderar på att ringa och störa någon vet och rådfråga men tänkte kolla här först.

Sv: Är det skadligt att äta ur tex hönät?

Är inte hundra på det här men har läst nån stans att det inte är så bra för hästen att stå och äta så en längre tid eftersom det inte är naturligt för dom. Kan kanske leda till spänningar i hals, nacke mm.
Har själv varit tveksam till hönät pga det.

Man bör eftersträva att ge grovfodret i marknivå. Med hönät kommer det ju upp en bit från backen och hästen får en ofysiologisk ätställning.

Jag förstår inte hur du menar med "nacken på sned"?
Om du gör en "krubba" på golvet så behöver väl inte hästen vinkla huvudet? Den äter precis på samma sätt som när den betar?

Eller avser du att bygga en höhäck i "hönätshöjd"? Det skulle jag inte rekommendera. Varför förlänga ättiden? Ge mer grovfoder istället!

Skulle inte hänga in ett till min häst.
Har skett mkt olyckor med hästar som fastnat i dessa.

Någon studie känner jag inte till, men i vintras började vi fodra hästarna i hagen från en "höbur" Det förlängde ättiden rejält och vi har inte märkt att det påverkat hästarna på något sätt.
Här är en bild. Buren är inte klar här. Den ska få lock också.(den konstiga anordningen på sidan beror på att min häst inte vill låta bli att jaga bort de andra. Försöker febrilt hitta en likadan bur till för att de ska få matro)
18765912.jpg
[/url][/IMG]

Varför förlänga ättiden? Ge mer grovfoder istället!
[/QUOTE]
Alla hästar kan man inte ge för mycket grovfoder. Är svårt att hitta hö med tillräckligt låg energi. (jag har inte lyckats) Då känns det bra att kunna förlänga ättiden.

18765912.jpg
[/url][/IMG][/QUOTE]

exakt så ska jag göra och även inne var min tanke. om man läser väl så tycker jag att det går fram att jag inte ska ha hönät men att det blir ungefär likadant men i marknivå.

Jag har nämligen oxå hört att de kan få spänningar i nacke och så, kanske får kolla med veterinären ändå.

Bigganl har du märkt något på dina hästar :confused:

Nej har inte märkt någonting alls. De verkar väldigt nöjda och har mycket längre ättid. Mitt enda problem är att jag inte hittar en likadan bur till. De är rätt gamla de med mindre hål. De nyare burarna har jättestora hål tyvärr. Jag får leta vidare.

Alla hästar kan man inte ge för mycket grovfoder. Är svårt att hitta hö med tillräckligt låg energi. (jag har inte lyckats) Då känns det bra att kunna förlänga ättiden.

sånt hö har jag!!! Haft svårt att hitta bra hö till mina marsvin och de de får nu har de tappat 2hg på samt att de konstant tigger annat....

Det är just därför Gud uppfann halmen. Fungerar buren för dig är det ju bra och visst måste det förlänga ättiden. Men inte på det sätt som är eftersträvansvärt, dvs att hästarna tuggar under en längre period under dygnet. Dina hästar äter längre för att de får in mindre i munnen. Som munkorg ungefär. Att böja nacken i den vinkeln dag efter dag ser inte heller så bekvämt ut.

Om alternativet är att hästarna fodras för få gånger per dag är detta säkert bättre.

Vore kul att undersöka magsårsfrekvensen på hästar som fodras så.

Det är just därför Gud uppfann halmen. Fungerar buren för dig är det ju bra och visst måste det förlänga ättiden. Men inte på det sätt som är eftersträvansvärt, dvs att hästarna tuggar under en längre period under dygnet. Dina hästar äter längre för att de får in mindre i munnen. Som munkorg ungefär. Att böja nacken i den vinkeln dag efter dag ser inte heller så bekvämt ut.

Om alternativet är att hästarna fodras för få gånger per dag är detta säkert bättre.

Vore kul att undersöka magsårsfrekvensen på hästar som fodras så.

Nu tror inte jag att hästen har den vinkeln hela tiden. Den kan nog äta från andra vinklar. Sedan om jag inte mins fel. Så ska det inte vara någon fara med magsår utan tvärt om. Det finns säkert andra här som kan svara på den frågan om magsår.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Vad jag menar är att det vore intressant att göra en studie avseende förekomst av magsår hos hästar som fodras enligt metoden "inte mer grovfoder, men svårare att komma åt så att det tar längre tid att äta". En testgrupp skulle då kunna vara hästar med fri tillgång på grovfoder (med lämpliga värden eller till viss del bestående av halm) och ytterligare en hästar som utfodras med samma mängd grovfoder som hästarna med "matbur" men med 4 utfodringar per dag istället.

Magsår är ett stort problem hos häst, men ses framförallt hos hästar med ofysiologisk utfodring (få utfodringstillfällen) och för små grovfodermängder. Jag undrar om det verkligen blir bättre för att hästarna förses med munkorg (eller i det här fallet matbur!) för att hålla dem sysselsatta längre tid - hur reagerar hästens magtarmkanal på detta?

Det vore intressant om du ville vidareutveckla din synpunkt?

Vad gäller ätställningen - nej, de lär väl knappast få nackspärr och stå med huvudet på sned hela dagen, men ätställningen kan knappast kallas fysiologisk och själv skulle jag få ont i nacke och rygg av att lägga huvudet på sned för att äta hela dagarna.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Vad jag menar är att det vore intressant att göra en studie avseende förekomst av magsår hos hästar som fodras enligt metoden "inte mer grovfoder, men svårare att komma åt så att det tar längre tid att äta". En testgrupp skulle då kunna vara hästar med fri tillgång på grovfoder (med lämpliga värden eller till viss del bestående av halm) och ytterligare en hästar som utfodras med samma mängd grovfoder som hästarna med "matbur" men med 4 utfodringar per dag istället.

Magsår är ett stort problem hos häst, men ses framförallt hos hästar med ofysiologisk utfodring (få utfodringstillfällen) och för små grovfodermängder. Jag undrar om det verkligen blir bättre för att hästarna förses med munkorg (eller i det här fallet matbur!) för att hålla dem sysselsatta längre tid - hur reagerar hästens magtarmkanal på detta?

Det vore intressant om du ville vidareutveckla din synpunkt?

Vad gäller ätställningen - nej, de lär väl knappast få nackspärr och stå med huvudet på sned hela dagen, men ätställningen kan knappast kallas fysiologisk och själv skulle jag få ont i nacke och rygg av att lägga huvudet på sned för att äta hela dagarna.

Min häst får fyra kg på kvällen. (han får även morgon och lunch) Skulle jag då kunna förlänga ätiden tycker jag att det vore bättre för magen. Halm funkar inte han vägrar att äta det. Detta är egna tankar jag har. Det skulle vara intresant att se något forsknings resultat om detta. Att ge fri tillgång är inget allternativ för mig.

Om man ser till det natuliga så är det inte helt natuligt för hästen att ha mat konstant i munnen året om heller? bara min tanke, jag tror inte att detta skulle öka risken för magsår då dom hela tiden kan ha mat men inte proppar i sig det.

Någon som har en tanke, typ HH :D

Om man ser till det natuliga så är det inte helt natuligt för hästen att ha mat konstant i munnen året om heller? bara min tanke, jag tror inte att detta skulle öka risken för magsår då dom hela tiden kan ha mat men inte proppar i sig det.

Någon som har en tanke, typ HH :D

Inte jag. Men jag vet att det finns väldigt många andra som har det:D

ja men om man tar russen och så också ellr har dom balar hos dom? vad tror du annars om detta sättet? skadligt eller inte?

Ur säkerhetssynpunkt kan det vara skadligt att äta ur hönät och andra höanordningar...Risken finns ju såklart att de fastnar.

Att det skulle vara skadligt för dem att äta ur olika vinklar och en bra bit ovan mark tror jag inte. Däremot tror jag att det bara är bra att variera "äthöjden". Hästarna i det vilda lever ju inte enbart på gräs från marken, de tuggar även från ett och annat träd.

Finns både för och nackdelar med hönät o liknande. Själv är jag egentligen emot hönät..Men har en häst som annars springer runt i maten och använder det som toalett samt blir lätt stressad om han inte har något att göra (mkt nerver inne), så därför är ett hönät (tyvär, inom en parantes) nödvändigt för pålle. Hans ättid förlängs = han har mer att göra under en längre tid och hans matranson förminskas inte då han inte kan gröta runt höet och pissa i det.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 349
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 656
Foder & Strö Vad är er erfarenhet av dessa? Tar det längre tid för hästen att äta, isåfall, hur mycket längre? Hur högt hänger era nät? Hur ser ni på...
Svar
7
· Visningar
748
Senast: Unafraid
·
Foder & Strö Jag fodrar merparten av min hästs hö i SMHN, från början för att förlänga ättiden men nu för att minska spill, då hon drar runt all mat...
Svar
18
· Visningar
2 413
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Specialsök (Röd kong)