Är det skadligt att äta ur tex hönät?

Sv: Är det skadligt att äta ur tex hönät?

sånt hö har jag!!! Haft svårt att hitta bra hö till mina marsvin och de de får nu har de tappat 2hg på samt att de konstant tigger annat....

Åh vad glad jag skulle bli om jag också fann sånt hö. Du bor händelsevis inte nära Karlstad? Årets höskörd visade sig ha högre energimängd än vanligt dessutom. Jag kan inte ge min häst mindre än 8 kg hö/dag så jag kommer få en tjockis i år. (MJ brukar ligga på 7. I år är det 8,2 :mad:)

På sommarhalvåret har ju hästarna gräs att plocka i hela tiden. Men på vintern äter de upp fort och har sedan ingenting till nästa fodring. Vi fodrar 5 ggr/dag på vinterhalvåret. (hö 4 ggr) Nu tror jag inte någon häst här har magsår, men jag tror snarare att det är mindre risk för magsår när de äter längre än om de äter fort. Hästar är ju skapta så att de ska ha lite mat i taget men under lång tid. Häst som betar får inte i sig mycket åt gången heller.
Vi använder inte buren dygnet runt utan de får morgon och lunch i den i hagen. Sen får de när de kommer in på kvällen och sedan till natten i boxen.
Jag tycker det har varit en bra lösning och hästarna verkar nöjda med den extra sysselsättning det ger. De får jobba lite för maten.

Men har en häst som annars springer runt i maten och använder det som toalett samt blir lätt stressad om han inte har något att göra (mkt nerver inne), så därför är ett hönät (tyvär, inom en parantes) nödvändigt för pålle. Hans ättid förlängs = han har mer att göra under en längre tid och hans matranson förminskas inte då han inte kan gröta runt höet och pissa i det.
[/QUOTE]

Såg ett bra tips för en sådan häst för ett tag sedan. Ägaren hade tagit en fodertunna och satt fast i ett hörn i boxen. Skurit upp ett avlångt hål längst ner på sidan av tunnan. Hon fyllde med hö, satte på locket ordentligt och hästen fick dra fram sitt hö ur öppningen längst ner. Då drog den bara fram det den åt hela tiden och trampade inte ner maten.

Hur ska jag lösa det då?
På förra årets värden så var 12 kg hösilage lagom(energimässigt), jag gav då 15 kg och kompleterade med halm, vilket han då åt en bal om dagen av.
Vilket resulterade i en så tjock häst att han knapp orkade röra sig och all ridning tyckte han bara var jobbig och tråkig.
Tog jag bort mera hösilage så ökade han mängden halm han åt och blev ännu tjockare.
Fri mäng hösiglage så äter han för mycket, slutar inte vräka i sig mat efter två veckor utan fortsätter med det hela vintern.

Jag tycker att en bur vore idialiskt, så kan han få en lagom dos mat och äter många timmar men är fortfarande en glad ridhäst.

Enda tillskottet han fick var mineralfoder.

Såg ett bra tips för en sådan häst för ett tag sedan. Ägaren hade tagit en fodertunna och satt fast i ett hörn i boxen. Skurit upp ett avlångt hål längst ner på sidan av tunnan. Hon fyllde med hö, satte på locket ordentligt och hästen fick dra fram sitt hö ur öppningen längst ner. Då drog den bara fram det den åt hela tiden och trampade inte ner maten.[/QUOTE]

vet att det finns mycket smartare lösningar, men till saken är att boxarna är för små för att pula in tunnor o dyl. Då begränsas rörelseytan och är då knappast godkänt som minsta yta på en box.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 349
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 656
Foder & Strö Vad är er erfarenhet av dessa? Tar det längre tid för hästen att äta, isåfall, hur mycket längre? Hur högt hänger era nät? Hur ser ni på...
Svar
7
· Visningar
748
Senast: Unafraid
·
Foder & Strö Jag fodrar merparten av min hästs hö i SMHN, från början för att förlänga ättiden men nu för att minska spill, då hon drar runt all mat...
Svar
18
· Visningar
2 413
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka