Är det SÅ hemskt att vara gravid?

Ajda

Trådstartare
Några av mina kompisar väntar barn och jag är förvånad över hur mycket de gnäller.

Det är illamående, deprimerade, feta (?), ångest osv osv.
Gisses, jag har så svårt att sätta mig in i deras situation. Är man inte glad över tat få en bebis? Ska tilläggas att de har tjatat och längtat efter barn i säkert 2 års tid. :cool:

Och är man inte gravid finns det i princip inget man kan prata med dem om. Allt kretsar kring ny lägenhet, havadeskapspenning, berätta för jobbet mm. Hjälp.
Självklart förstår jag att det enda de pratar om är det väntade barnet, ett helt nytt liv skapas!
Jag var också lite sugen på bebis, men efter att man umgåtts ett par timmar med dem så känner jag snarare avsmak. :o

Till min f åga, är det så jobbigt att vänta barn?

Sv: Är det SÅ hemskt att vara gravid?

Det är skit jobbigt jag har dock klarat mig från illamående och har inte gått upp mer än magen.

Blir det 20 grader varmt känns det som det är 80 grader varmt, fötter och händer svullnar och fingrarna blir som feta prinskorvar som inte går att röra :p
Åderbrock och finnar ;) Otroligt sexigt!
Mysigt när bebisen sparkar, nja, inte när den tar i för kung och fosterland så det verkligen gör ont, gärna på ett revben eller pissblåsan ;)
Ont i fogarna, går inte att gå, sitta, stå, rida, jobba.....

Men tiden går fort! 1/3 av graviditeten kvar och jag ser verkligen fram emot bebisen (Och blir det fler ska jag föda innan sommaren ;) )

Ja jag mådde illa dom fyra första månaderna, kräktes så fort det luktade mat i lägenheten,kunde absolut inte laga mat själv.:crazy:

Sedan var det bara skönt och roligt, men mot slutet hade jag ont i fötter och knän, vägde 96kg som mest....:eek:

Jag tyckte det var ganska okej att vänta barn trots att jag mådde illa hela tiden under graviditeterna.

Jag gick ner mellan 12-13 kg under alla mina tre fullbordade graviditeter men hade å andra sidan inga andra krämpor utan mådde kanon.

Jag tror faktiskt att det finns de som "gnäller" för mycket, att de tror från början att man liksom bara blir gravid, magen växer och att det sedan är en dans på rosa moln.

Att vara gravid är ju en enorm förändring för kroppen och med det följer givetvis en del krämpor, för några så blir det mycket och för en del lite.

Nej, inte det minsta jobbigt om du frågar mig. Har absolut INGA problem alls. Jag snackar sällan om min graviditet eftersom jag tycker inte den är sååå mycket att tjata ihjäl folk om.

Det ÄR jobbigt att vänta barn, om du frågar mig, man får ont i kroppen, svullnar lite här och där, svårt att andas, mår illa, spyr, kan inte äta men är ständigt hungrig, måste ha hjälp med att knyta skorna (iallafall vänsterskon :angel:), får små fötter i revbenen som gör att man tappar andan, urinblåsan fylls på en halvtimma... och så tusen saker till......

MEN, kvällarna är de stunderna som gör det hela värt, när man lägger ner ryggen på sängen och "pratar" med bebis:love:, han sparkar, vänder på sig, skapar konstiga former på magen, buttar lite här och där - helt underbart :love::love:

Alla är vi olika. Mina första tre månader var jag infernaliskt och obeskrivligt trött. hade tur och mådde bara lite illa av och till. Men tröttheten gjorde mig väldigt tråkig att leva med.... och lite gnällig blev man allt. :crazy: Nu är jag i 5:e månaden och mår finfint. Visst är jag fortfarande liiite trött, men inte som förut. Magen är rätt stor, men inte ivägen ännu.

Så; jag tycker nog snarare det är helt fantastiskt just nu att vara gravid. Fascinerande och spännande!

Att man bara pratar barn... tja, lite är det min "fasa" att jag ältar det för mycket med min kompis..... (sambon får stå ut tycker jag!) Men jag tror att jag lyckas tala om och intressera mig för annat; jag är ju så medveten om det. Det är dock svårt att låta bli att tala om det eftersom det uppfyller mina tankar hela tiden.

Jag tyckte inte det var jobbigt å vara gravid, Det jag kunde gnälla på var att magen var stor o kunde vara vägen ibland:D Visst man går upp några kilo men det hör ju till.
Jag mådde illa 1 gång, o de var innan jag testade mig..
Jag hade en realativt lätt gravidiet och förlossning, jag hade ställt in mig på det värsta som min syster berättade om hur hon hade det (väntade sin andra samtidigt som jag)

Jag pratade heller inte så mkt om bebben, men det var nog mest för att jag själv inte fattat det=)

KL
Första perioden var jag jättetrött, lite gråtmild och hade svårt för att hitta aptiten och mådde lite illa. Ungefär resten av tiden mådde jag som en prinsessa och älskade mitt tillstånd - ju större magen blev desto mysigare. Jag hade en livlig bebis i magen som levde om rejält till min glädje. Kan tillägga att jag mådde toppen ända in i slutet (förutom första månaderna då), var knappt tröttare än vanligt, var rörlig och inga smärtor.

Enligt mig är det en mardröm att vara gravid. Mår piss helt enklet:crazy:.

Men trots det så vill jag kunna prata om andra saker än just graviditet och förlossningar. Jag har snarare tvärt om problem ibland. Att folk i min omgivning bara vill berätta om förlossningar och spädbarn. Tala om för mig vad man bör göra och inte göra samt äta och inte äta. För att inte tala om alla som hux flux tycker att min mage är allmän egendom och fritt fram att klappa på.

Men vissa dagar är jag sååååå trött på att vara gravid att det blir en hel del gnäll fast mest för mannen;).

Nej, det är toppen att vara gravid! Spännande att fantisera om barnet som kommer och mysigt med den lilla kotten som puffar i magen. Dessutom får man jäkligt shyssta rattar och slipper vaxa bikinilinjen eftersom man ändå inte kan se den. Man kan också skylla på bebisen om man vill ha glass eller godis, och så får man en massa uppmärksamhet överallt.

Vill man absolut älta allt som har med ens graviditet att göra kan man t ex göra det med sina föräldrar som förhoppningsvis är sugna på barnbarn.

Ja, det är det. :D Jag tyckte det var fruktansvärt att vara gravid, men så hade jag "femtioelva" krämpor också. Hellre en förlossning i månaden i 9 månader, än en graviditet.

Mjaaa, det beror på...

Just nu har jag järnbrist till tusen, lågt blodtryck (90 genom 50), karpaltunnelsyndrom, och ont i ryggen!

Men jag kan inte annat än att hålla med Nevin, när man lägger sig på kvällen och "pratar", då är allt det en fis i rymden!

Fast jag mår väldigt bra annars! ;)

Nej, inte om du frågar mig
Mådde toppen genom hela min graviditet
Det enda som var jobbigt var de sista 11 dagarna jag gick över tiden
Men det var mest pga längtan efter den lille där inne

Jag tyckte inte det var speciellt jobbigt att vara gravid. Var lätt illamående konstant de första 3 månaderna, men kräktes inte. Hjälpte om jag åt lite oftare. Hade alltid små yoghurtsförpackningar i kylen fall i fall illamåendet skulle blir för j-vligt. I slutet av graviditeten fick jag havandeskapsförgiftning och mina fötter och ben blev minst dubbelt så tjocka. Hade inga större besvär av detta heller. Det som var jobbigt då var att jag blev inlagd på BB.

Jag tyckte inte det va så hemskt.... egentligen förrän efteråt då gravidhormonerna åkt ut och jag insåg vad fan jag gått igenom..... men just då.... då jag va som en valross och inte kunde röra mig och hade konstant ont då klagade jag knappt något (enl sambon).... sjukt....

Min första graviditet spydde jag hela tiden men mådde ändå riktigt bra. Kände mig så där strålande som vissa blivande mammor beskriver det.

Den här graviditeten har hittills varit HEMSK. Spydde som en räv de första fyra månaderna, tre av dem var jag mer eller mindre sängliggande. När jag började kunna röra på mig igen slog foglossningarna till och precis varenda rörelse gör ont. En sån enkel sak som att ta av mig byxorna kräver planering och eftertanke. Varenda gång jag vänder mig i sängen vaknar jag för att det bränner till i hela bäckenet och förutom att jag vaknar av detta så vaknar jag ett antal gånger per natt för att springa på toa.
Gissa varför man är trött och grinig?

Det värsta är dock de enorma humörsvängningarna. Jag är konstant ARG för att emellanåt svänga till rasande. Min stackars sambo gör precis ALLT fel, diskar han så gör han på fel sätt. Klyver han ved så blir jag sur för att jag anser att någonting annat är viktigare osv.
Detta skapar ett otroligt dåligt samvete då jag egentligen är mycket väl medveten om att det inte finns så många män som är så fantastiska som min sambo. Inte en enda gång har han gnällt över att han har fått göra precis allt både i hushåll och på gården i snart sex månader.
Många gånger har jag seriöst funderat på abort då jag faktiskt inte har varit säker på att ett barn är värt det jag har gått igenom så här långt. Ett antal gånger har takbjälkarna på höskullen sett lämpliga ut at hänga sig ifrån osv..........

Nu gör man ju inte något av detta eftersom man inser att när man väl har det lilla knytet i famnen så glömmer man hur överjävligt man har mått men det finns inte en chans i världen att det blir fler barn efter det här.

Nu i vecka 23 så spyr jag bara ibland (kanske en gång om dagen eller om det är riktigt bra varannan dag), fogarna håller sig i skinnet så länge jag använder bältet och inte anstränger mig för hårt. Humöret är fortfarande åt skogen men jag inbillar mig att jag blir bättre på att kontrollera mig men det är fortfarande pest för mina närmaste. Har nu kommit upp i den vikt jag hade när jag först blev gravid så jag kan inte gnälla på att jag är för tung iallafall!

Så svaret på din fråga är att det kan vara PRECIS så jobbigt och jävligt att vara gravid och dessutom sju resor värre än så.

ja de e jobbigt att vara gravid. men det är underbart på samma gång=)

vissa stunder mår man pest, å andra som en prinsessa.

Men va gör lite smärta, ångest å illamående när resultatet kommer ut:love:

Jag har aldrig mått så bra som när jag var gravid.
Det var väl bara sista månaden som var väl lång, men annars var det helt OK!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 775
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 225
Senast: Korven
·
Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 108
Senast: Zody
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka