G
Gabrionapamir
Hejsan, är så förvirrad och vet inte hur jag ska göra.. Jag har ett varmblodsto, som jag ägt nu i fem hela år. Hon är min bästa vän. Hon har en gamal skada i bakbenet, men som inte märkts av förutom att hon varit halt en gång tidigare, då åkte vi till vet. de sa att de var muskelbristning, och rekomenderade vila, men sedan igångsättning igen, men inte hoppa så högt såklart. Och jag ahr inte hoppat och inte ridigt hårt. Men sen nu för nån månad sedan blev hon halt igen, och kunde inte riktigt röra bakbenet..
Då åkte vi in till ATG för att kolla upp vad det verkligen var. Dem röntgade och kollade igenom henne. Det konstaterades att det hade blivigt förkalkningar i muskeln bak (den stora muskeln där) ett annats ord för de tror jag hette muskelfiberförändring? om ja inte har fel. Han sa att vi kunde skritta och lättare trav, men inget mer. Åh vad skönt att hon fortfarande kan användas och må bra tänkte jag för hon älskar verkligen att bli riden. Men han visste inte hur länge de skulle hålla eftersom skadan tar på andra ben och rygg, han kunde itne säga om vi fick lov att ta bort henne efter tre veckor, eller tre år. det var svårt att säga.
så provade jag att rida, hon ville inte=( stegrade, sprang iväg och visade tydligt att hon hade ont när det blev tyngd på ryggen. Hon går ju konstigt även fast man inte rider, men detta pga. av att hon har en "kortare" muskel där bak, så hon kommer gå stelt sa vet.
Just nu går hon bara i hagen och äter och längtar att få komma ut. Jag brukar gå promenader med henne och gosa med min älskling. Sen till frågan nu .. Jag har nog fattat beslutet om att avliva henne efter sommaren, vill hon ska få ett bra slut isåfall..
Men är så orolig att ta bort henne, tänk om de egenteligen inte behövs alla säger att det är nog bäst för henne, eftersom hon vill inte skrota i hagen, hon var den som älskade att arbeta,hon älskade att vara ute.
Men fortfarande busar hon med sin kompis i hagen och betar, men har inte heller råd att ha en häst som bara står och går.. och som kanske har ont för den delen ? ...
HJÄLP MIG är det rätt beslut jag fattat, eller ska jag sälja henne som sällskapshäst. ? jag vågar inte de, tänk om de börjar rida på henne eller hon har ont av att bara gå, hon bir ju olycklig. HOn är bara 14 år stackarn ...
Och det går inte att operera på henne heller
snälla , hjälp ? gråter varje dag, för att jag är rädd att fatta fel beslut...