Är det rätt beslut för min älskling ?

G

Gabrionapamir

:cry::confused:

Hejsan, är så förvirrad och vet inte hur jag ska göra.. Jag har ett varmblodsto, som jag ägt nu i fem hela år. Hon är min bästa vän. Hon har en gamal skada i bakbenet, men som inte märkts av förutom att hon varit halt en gång tidigare, då åkte vi till vet. de sa att de var muskelbristning, och rekomenderade vila, men sedan igångsättning igen, men inte hoppa så högt såklart. Och jag ahr inte hoppat och inte ridigt hårt. Men sen nu för nån månad sedan blev hon halt igen, och kunde inte riktigt röra bakbenet..

Då åkte vi in till ATG för att kolla upp vad det verkligen var. Dem röntgade och kollade igenom henne. Det konstaterades att det hade blivigt förkalkningar i muskeln bak (den stora muskeln där) ett annats ord för de tror jag hette muskelfiberförändring? om ja inte har fel. Han sa att vi kunde skritta och lättare trav, men inget mer. Åh vad skönt att hon fortfarande kan användas och må bra tänkte jag :) för hon älskar verkligen att bli riden. Men han visste inte hur länge de skulle hålla eftersom skadan tar på andra ben och rygg, han kunde itne säga om vi fick lov att ta bort henne efter tre veckor, eller tre år. det var svårt att säga.

så provade jag att rida, hon ville inte=( stegrade, sprang iväg och visade tydligt att hon hade ont när det blev tyngd på ryggen. Hon går ju konstigt även fast man inte rider, men detta pga. av att hon har en "kortare" muskel där bak, så hon kommer gå stelt sa vet.

Just nu går hon bara i hagen och äter och längtar att få komma ut. Jag brukar gå promenader med henne och gosa med min älskling. Sen till frågan nu .. Jag har nog fattat beslutet om att avliva henne efter sommaren, vill hon ska få ett bra slut isåfall..

Men är så orolig att ta bort henne, tänk om de egenteligen inte behövs :( alla säger att det är nog bäst för henne, eftersom hon vill inte skrota i hagen, hon var den som älskade att arbeta,hon älskade att vara ute.

Men fortfarande busar hon med sin kompis i hagen och betar, men har inte heller råd att ha en häst som bara står och går.. och som kanske har ont för den delen ? ...

HJÄLP MIG :cry: är det rätt beslut jag fattat, eller ska jag sälja henne som sällskapshäst. ? jag vågar inte de, tänk om de börjar rida på henne eller hon har ont av att bara gå, hon bir ju olycklig. HOn är bara 14 år stackarn ... :(
Och det går inte att operera på henne heller :cry:

snälla , hjälp ? :( gråter varje dag, för att jag är rädd att fatta fel beslut...

Sv: Är det rätt beslut för min älskling ?

Du fattar rätt beslut! Att sälja en sån häst är inte rätt tycker jag. Hästen mår inte dåligt av att inte finnas mer, däremot kan den må dåligt om den hamnar hos nån som kanske tänker att det inte är så farligt att rida lite. Det är ett mycket jobbigt beslut att ta, men tyvärr så är det en del i djurägandet att också ge dem ett värdigt slut. Att inte behålla bara för att behålla, för det är mer själviskt än att avliva, anser jag.

Har du inte råd att ha hästen tycker jag att du fattar rätt beslut. Att sälja hästen är ett vågspel. Som Ginne skriver kan nästa ägare mycket väl tycka att det är ok att prova att rida. Jag har pratat med folk som sagt sig vilja köpa en sällskaps- eller promenadhäst. Efter ett tag upptäcker de att hästen är duktig, exvis på dressyr. Varpå de börjar rida rätt hårt. Efter ett tag återkommer hästens problem och det har till och med hänt att de skyllt på säljaren.

Jag tycker absolut att du fattar rätt beslut i att ta bort henne.. Det kan inte vara lätt. :( Men det är absolut rätt! Du gör det bästa för henne helt enkelt.

Tack så mycket till alla underbara människor som svarat <3 det är verkligen ett stort stöd. Tack så underbart mycket. Och jag tror precis som ni säger, de är nog bäst för henne, och jag kommer veta hon har det bra även fast det kommar kännas rejält i hjärtat:cry: men hon får det bra :)

Tycker att du gör helt rätt som tar bort henne.Då finns det ingen risk att hon hamnar i fel händer eller blir vandringspokal.Om den dagen kommer att jag inte skulle kunna ha kvar min häst så skulle jag ta bort henne utan tvekan(med tanke på hennes bakgrund)

jag kan inte säga hur det känns att vara i din position, men du måste ha det väldigt jobbigt! ;( men om du älskar henne tillräckligt mycket och vill hennes bästa så är det nog bäst att du avlivar henne

*tröstkramar*

(som du säger är det en stor risk att sälja en skadad häst vidare.. slutar allt för ofta olyckligt)

Senast ändrad:

ja :( tack för att du bryr dej , det betyder mycket och gör det hela lite lättare för hoppnings vis. kramar

Jag är i samma situation, fast min har bronkit som inte är lättbehandlad, knappt cortison hjälper. Just nu är han symptomfri, men han står på medicin och lite annat som jag hoppas hjälper sen när jag tar bort cortisonet. (Det tänker jag göra för att se hur bra pulvret funkar utan cortison).

Han är 22 år, hur pigg som helst och har aldrig varit finare i kroppen. Jag funderar varje dag på avlivning eftersom jag vet att problemen antagligen återkommer så fort kylan kommer tillbaka. Samtidigt är det så svårt, ska det verkligen vara hans sista sommar? Vår sista sommar ihop? Har haft honom i tio år i år.

Usch, det finns inget som är så svårt som det här. Önskar att allt kunde gå fort utan att man behövde fatta beslut om att ta bort sin älsking, att han bara somnade in lugnt och stilla av sig självt utan smärta. Men det lär inte hända med den kämpen...

Det är inget lätt det här som vi och många andra djurägare måste besluta.. fattar inte hur det ska gå.

Nej ush det är så sorgligt... ja precis så tänker jag med, att det ska gå fort och självmant. Gillar inte att fatta ett sånt här beslut :( men du fattar nog rätt beslut, vi vet ju att de iaf kommer få det bra.

OM hon har ont tycker jag du tar helt rätt beslut!
Man ska inte sälja såna hästar, det är lätt hänt att de säljs vidare och info glöms och helt plötsligt rids de och får ännu mer ont.

Hon kommer få det bättre i Trapalanda isåfall.

Men om hon inte har ont så tycker jag citatet nedan är hemst.
men har inte heller råd att ha en häst som bara står och går..
Skaffar man en häst, ett liv, en bästa vän, så ska man stå för det också.
Man får räkna med att de kan skadas och att det kan bli dyrt.
Man säljer väl inte sin bästas vän/familj när de inte "duger" till det som var tänkt?

Mina hästar är iallafall min familj och ALDRIG ALDRIG att jag avlivar någon av dem bara för att jag, om jag behåller dem, inte har råd att köpa ridbar häst.

Men om det nu är så att hon faktiskt har ont, så gör du bäst i att låta henne somna in. Låt henne få en underbar sommar och gör sedan det rätta innan hon får mer ont.

Men om hon inte har ont så tycker jag citatet nedan är hemst.

Skaffar man en häst, ett liv, en bästa vän, så ska man stå för det också.
Man får räkna med att de kan skadas och att det kan bli dyrt.
Man säljer väl inte sin bästas vän/familj när de inte "duger" till det som var tänkt?

Mina hästar är iallafall min familj och ALDRIG ALDRIG att jag avlivar någon av dem bara för att jag, om jag behåller dem, inte har råd att köpa ridbar häst.

Det är ditt ställningstagande som du är i full rätt att göra.

MEN jag är också en av dem som inte skulle behålla en oridbar häst som bara går och glor. Jag har häst för att jag vill rida, och om de blir oridbara så får de faktiskt vandra vidare. Om det dessutom ser ut som i ovanstånede fall, att det är högst otänkbart att hitta ett bra hem även om hästen inte lider (varmblodstravare, äldre med skada) är det absolut bästa att faktiskt ta bort hästen, hellre än att låna ut eller skänka bort.

Huvudsaken tycker jag alltid är att djuren inte behöver lida. Att de får det som krävs så länge de är i livet. Om man av olika skäl inte finner sig kunna behålla (oavsett grund till beslutet) så är det bättre att avliva än riskera fel hem.

Om man av olika skäl inte finner sig kunna behålla (oavsett grund till beslutet) så är det bättre att avliva än riskera fel hem.

Självklart är avlivning bättre men jag tycker inte man har rätt att skaffa djur om man sen bara dödar dem när de inte duger längre.

Självklart har du full rätt att tycka det.

Själv ser jag inte stor skillnad mellan häst, får, gris, ko och andra lantbruksdjur. Dessa är oftast i livet av enda skälet att människan ska äta dem.

Många av de hästar jag träffat på som lider hade sluppit om ägaren tagit sitt ansvar och avlivat istället för den lätta vägen och ge bort. Eller behålla och tappa intresset och ekonomin.

Själv ser jag inte stor skillnad mellan häst, får, gris, ko och andra lantbruksdjur.

Jag ser skillnad på så vis som att man skaffar en häst som iaf för mig är en bästa vän och familjemedlem. Och en sådan dödar man inte.

Korna vi föder upp till slakt är givetvis värda mycket för mig men jag bekantar mig inte med dem på samma vis.

Skulle jag skaffa en ko att rida på/pyssla med, helt enkelt ha som bästa vän, precis som min häst, så skulle inte den heller avlivas hursomhelst.

Där är också skillnaden oss emellan. Min häst är inte en vän eller familjemedlem. Det är en häst. Som jag tycker om och respekterar till sin natur, och självklart dödar man djuren så de inte lider! MIN kärlek får aldrig skapa lidande för mina djur!

Om du inte tar bort djuren, hur gör du när de blir sjuka och du är tvungen för att förkorta lidande? För du dödar självklart inte en familjemedlem och hästen är en familjemedlem...

Är det skillnad på vilka tillfällen som är rätt och fel? Eller får man aldrig döda djur = familjemedlemmar? En häst med öppen fraktur avlivar jag medan min syster med samma åkomma självklart får vård.

Självklart bör en häst som lider avlivas.

Den har inte samma förståelse eller möjlighet till ett bra liv, som en människa med samma skada skulle ha.

Det jag syftade på var att man avlivar pga brist på ekonomi och intresse.

Jag håller med. Jag har inte skaffat häst för att ha den att titta på eller pyssla med. Jag har skaffat häst för att jag vill rida på den. Skulle den inte hålla för det så tycker jag inte att det är fel att låta den vandra vidare. Om det vore så att jag hade obegränsat med plats och pengar, ja, då kanske jag skulle kunna tänka mig att behålla alla hästar som inte gick att rida och skaffa en som fungerade. Men verkligheten ser ju inte alltid ut så. Skulle bara de som hade möjlighet att också hålla gamla och lytta hästar få ha häst, ja, då skulle det inte finnas så många hästaägare som det gör idag!

Om jag tappar mitt hästintresse, eller om jag av en eller annan anledning inte kan ha häst längre och hästen inte är en sådan som man lätt säljer vidare, ja, vad gör man då? Livet ändrar sig, det lär man sig med årens lopp. Oförutsedda saker inträffar. Man kanske skaffar en häst som familjemedlem, men ibland så tar livet banor som man inte förutsett. Var och en måste ta ansvar för sitt liv och för sina beslut. Lite off topic: det kan vara lätt att säga att man inte ska avliva ett friskt djur, men ibland är inte verkligheten sådan att man har så mycket val...

Men hur kan man leva med sig själv när man dödar sin häst bara för att den inte går att tex hoppa med längre!?

Den här frågan handlar inte om rätt eller fel, du tycker att du har rätt men det är minst lika rätt att låta en häst vandra vidare om man inte anser sig kunna ha kvar den.

FEL är att behålla en häst som inte får det bra. Men utöver det tycker jag det finns olika lösningar och inställningar.

Har hästen ett värde på marknaden är det inte svårt att hitta ny ägare, men om den inte har det, då finns det ju inte så mycket att välja på.

Jag har inga problem att leva med mig själv, jag fattar beslut utifrån min situation, inte utifrån vad andra har för värderingar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 713
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 219
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar