Är det överhuvudtaget möjligt????

Texaz

Trådstartare
Finns det någon som helst rimlighet att tro att det skulle kunna gå att träna igång en fyraåring till start i D-tävling på fyra veckor:confused:????
Han är skogsriden, går i alla gångarter (hjälpligt), kan dock ej hjälperna mer än sporadiskt. Kan iallafall starta, stanna, svänga....:angel:

Anledningen är att min gammeldam inte alls känns fräsch så då tänkte jag omdet skulle gå att göra ett hästbyte;) och plocka med ungtuppen istället!! Naturligtvis utan andra ambitioner än att överleva tävlingen, mer som en träning....

Är jag helt ute och cyklar nu eller låter det som värt ett försök???
Kan tillägga att jag är i stort sett ledig fram till tävlingsdagen och borde kunna lägga väldigt mycket tid på grabben...

Sv: Är det överhuvudtaget möjligt????

Skogsriden i alla gångarter och kan stanna & svänga- det låter som våra två "unghästar" och vi har tävlat redan :D. Man får se det som miljöträning. Man behöver inte alltid tävla för att vinna menar jag- kan vara kul ändå!

Jag tror absolut att du kan starta i en d-tävling! Det är ju för det första bra träning för hästen att komma ut på tävlingar så tidigt som möjligt, sen så kommer dte säkert gå jättebra ;D Vart är det du ska tävla?

Sålänge den är någorlunda i kondition och du inte har orimliga krav på hästen (och det låter det ju inte som du har) så kan du definitivt starta!

Tack alla!!!! Då kör jag på!!!
Det är Rättvik 6 juli....

Nej några krav har jag inte, han är så himla omogen bland andra hästar att vi troligen kommer att flaxa runt så länge han orkar:D, sen lär han väl knappt orka tävla....
Tänkte mest på att det ju är ett tillfälle att träna miljöbiten, och tar vi oss dessutom igenom något program så är det ju bara bonus:)...

Är ju redan anmäld med gammeldamen, borde väl inte vara något problem att göra ett hästbyte, eller???

Go for it!!!
Det ska inte vara några problem att byta häst... absolut inte...
Men jag vet inte så mycket om rättvik klubben som annordnar det, men, nej jag kan knappast tänka mig att det ska vara några konstigheter...

Men jag skulle dock inte tävla 4 klasser, det är väl hans första tävling någonsin va?
Så då skulle jag kanske ta 2,3 st.. för att inte trötta ut honom totalt och göra det tråkigt att tävla.. om du förstår vad jag menar...

Men annars skulle jag köra!!

//Carro

Jamen det har du helt rätt i Carolina!!!!

Visserligen är det en halterklass, men jag kan nog slopa en eller två klasser....
Blir ju lite mindre för mig också:crazy:då att hålla reda på!!!!

tänkte mig försöka på pleasure med min men hon e så svår i hö galopp. Får avvakta lite o träna mera , hon e bara ridden sen i okt annars bara skogsriden i skritt o trav .

Fast det går ju att starta utan att kunna galopperna, jag är ju medveten om vad min pålle INTE kan och kan ha förbiseende med det, det MÅSTE ju inte vara perfekt!
För min del blir det helt enkelt ett bra träningstillfälle, skull bli väldigt förvånad om det gick bra, med tanke på hans orutin, han har t ex bara varit hemifrån två gånger i hela sitt liv!!!:o

Klart att du kan köra på! :) du verkar absolut ha rätt inställning så de blir nog inte några problem för hästen när han är med dig ;) Lycka Till!

tänkte mig försöka på pleasure med min men hon e så svår i hö galopp. Får avvakta lite o träna mera , hon e bara ridden sen i okt annars bara skogsriden i skritt o trav .

Ett litet tips till dig bara:
Har man en orut. häst som man vill ut på tävlingsbanan med för lite miljöträning, är det bättre att gå in i en klass där man är själv inne på banan, t.ex. western riding, trail.... så att man inte ställer till med något för någon annan inne på tävlingsbanan, de brukar kunna vara lätt hänt i pleasure... Men vill du åka tid för att se hur hästen och du är på tävling så ställ upp i en western riding och se de hela som en roligare träning :banana:

Haha, jo det är nog bästa att vi är själva!!!!:D
Jag är anmäld till trail at hand (halter?), trail, ranch trail och tror att det var western horsemanship:o......
Hur som helst så är jag inställd på att bara köra trail at hand och trail, borde räcka så (tack Carro!!)...

Tror att grabben kommer att vara helt slut bara av intrycken:angel:...

Känns iofs lite kul att äntlige få en puff framåt så att jag kommer igång med honom någon gång, har gått och velat så länge nu!!:bump:

ja man kan ju ta någon annan gren förstås hade d varit pleasure WT hade jag inte tvekat alls...
men vi övar galopp fattningar för fullt:banana:

De e redigt mina tackter, go for it. Jag håller en tumme. I begynnelsen skapade gud himmel o jord, så även d tävlingar . Kör , man måste göra ett ärligt försök nån gång. Jag tränade för Per och vi tog galoppen , typ april. Red för markus i augusti o nötte in wr beg mönstret. tävlingen var i sept. Det funkade.:banana:

Liknande trådar

S
Hoppning Hej alla! Jag håller på och ältar och tänker så huvudet håller på å gå sönder... :crazy: Jag hade hand om en häst okt -07 till maj...
Svar
3
· Visningar
2 805
Senast: feliand
·
E
Trav * oj det blev visst nästen en roman, förlåt * Vår familj har sedan jag var liten pysslat med uppfödning och tävling av travhästar i...
2
Svar
20
· Visningar
1 803
Senast: Trygg
·
Dressyr vet eg. inte om den här tråden ska ligga här eller någon annanstans, moderator får flytta den om den ligger helt fel. jag har...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 784
Senast: lektra
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 726
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård