Är det orimligt?

F

Fjunet

Är det orimligt att vilja veta hur gammal en eventuell köpare av ens djur är? Frågade en eventuell köpare det, samtidigt som jag frågade om hon haft fåglar länge. Hon blev arg och undrade vad det var för fråga och sa att hon minsann inte var intresserad länge :confused:

Är det en konstig fråga? Jag vill inte sälja dem till en tioåring (hon verkade inte äldre).

Sv: Är det orimligt?

Tycker det är en klart berättigad fråga!
Jag frågar alltid om ålder, om de haft kanin tidigare, vad de ha tänkt "ha" kaninen till (kelkanin, hoppning osv).

Jag tycker att det är en helt vanlig fråga som borde ställas av den som säljer. De gånger jag sålt/ köpt djur har jag alltid frågat eller blivit förfråga.

Jag personligen tycker det verkar vara lite konstigt om hon blir arg av en sådan fråga.

Eftersom du inte får sälja till människor under 18 år utan förmyndarens tillstånd så självklart skall du fråga om ålder. Står i föräldrabalken 9 kap:
1§ och 7§
Det är nog fler föräldrar som blir förbannade om du inte frågar än ungar som blir arga för att du frågar.

Klart man ska fråga.
Jag för min del skulle aldrig sälja djur till barn öht utan att ha pratat ordentligt med deras föräldrar först, för att vara så säker man bara kan vara på att djuren får det bra i nya hemmet. Blir man arg för en sån fråga då så fine, tyder ju bara på att personen inte är en lämplig köpare ändå enligt mig.

Instämmer helt i föregående skribenters uttalanden!

Självklart skall man fråga om ålder på den som skall köpa ens djur!

Har själv sålt bla. åtskilliga kattbarn under årens lopp och detta är en av mina standardfrågor.

Om en spekulant skulle ta illa upp över en sådan fråga skulle jag definitivt ifrågasätta honom/henne som köpare.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 135
Senast: soom
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 252
Hundträning Hej! Denna fråga är kanske lite uttjatad men skulle ändå vilja veta om det verkligen är skillnad i arbetsvilja mellan...
Svar
12
· Visningar
1 609
Senast: Is
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 972
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar