Är det oren tölt!?

G

Gneisti

Hejsan! Min häst kan tölt, det vet jag eftersom hon fick gå en kort stund í verksamhet innan vi köpte henne.Men...

Mycket länge har hon börjat trava även om jag försökt med alla möjliga sätt! Hon travade ändå. Hon har otroligt lätt för att galoppera! Hon kan galoppera i den segaste trav/tölt fart! :bump:

Nu på sista tiden har jag börjat försöka i nerförsbackar. Det funkade efter ett mycket litet tag, eftersom hon hade lättare att bli lösgjord och bära vikt på bakbenen i nerförsbackar. :) :) :)

Jag brukar korta tyglarna, göra halvhalter och " driva mot tygeln" innan jag låter henne gå över i tölt.

Mitt problem är just nu MEST, att jag käner att hon både töltar och galoperar samtidigt, i bland. Det känns som om hon töltar me bakbenen, och galopperar med frambenen.

Jag vet dock inte om hon gör det... jag kan ju inte se! Jag vet dock när tölten e ren.

Mina frågor är:
1: Hur brukar ni göra för att få er häst att tölta?
2: Vad kan det där som känns som galopp i tölten vara? Grisepass?
3: Hur driver man med sitsen?

Jag vill mycket gärna ha hjälp med dessa frågor! Så himla tacksam för er som svarar!!!

:bump: :banana: :rofl:

Sv: Är det oren tölt!?

Mina frågor är:

1. Samla mycket i skritten, i början behöver inte detta betyda tölt. Man kan helt enkelt tänka sig hästen i två delar, bakdelen ska skritta i fatt framdelen. När den gör det, kommer man känna att hästen höjer ryggen. Denna övning kan man ägna sig åt ett tag, för att senare när styrkan finns låta den resultera i en kort kort övergång till tölt.

2. Det du känner är förmodligen rollningar, ett sätt för hästen att smita undan och ett tecken på att hästen även är ojämn i bakbenen. Den tar helt enkelt i olika med bakbenen.

3. Drivning med sätet kan förklaras på många sätt, min förklaring bygger på att du tänker dig hästen som en tandkrämstub som du vill klämma lite ur. När du inte vill klämma mer, slappnar du av i sätet och blir passiv. Du måste klämma om hästen med bägge skinkorna.

jag har en islänning som ibland "rollar" i traven ibland, framförallt ibörjan av ett ridpass. Efter ett tag brukar traven bli renare. Har du tips på att få bakbenen/bakdelen att bli mer jämnstarka och på så sätt få bort "rollningen"?
Tacksam för svar

:bump:

E jätteglad för alla som svarar! Tack för tipste Boj!

Svara på ni!

Dessutom kan hon va rätt hård i munnen i blan, vilket gör det svårare att få henne att gå över i tölt. Hon e lite svår om man ska rida tölt då, det går enklast i nerförsbackar.

Jag känner mest tölten med att den går sida till sida, trav skumpar.
E de rätt? kan ja känna fel i bland då?

Tacksam för svar.:bump: :banana: :bump: ;) :idea: :

Samma skrittövning kan man använda, den är förberedande för samling, sidförande är också bra övningar. Voltarbete där man kommer åt höger respektive vänster bakben, men det som många glömmer och som är otroligt viktigt är rakriktning. Utan den vet man ju inte om hästen jobbar liksidigt, så rakriktade övningar såsom att rida rakt upp mot en punkt. Detta ska ske helst utan att det ser ut som om man har varit ute på en helkväll, eller dagen efter kvällen före.:angel:
Halt kan man göra, den svslöjar direkt om hästen har fuskat med något ben för då kommer den att vrida sig från det håll som den tar i mer med bakbenet i.

Jag longera och tömkör gärna häst som är ojämn med någon form av viktboots på bakbenen. Det ökar aktiviteten i benen samtidigt som hästen får jobba mer i ryggen, och det svagare benet luras igång ordentligt. Men man skall vara lite försiktig i början, 10 minuter med 300 gr som man sen kan öka i sakta mak när hästen blir starkare.

Dessutom kan hon va rätt hård i munnen i blan, vilket gör det svårare att få henne att gå över i tölt. Hon e lite svår om man ska rida tölt då, det går enklast i nerförsbackar.

Nej hon har antagligen inte svårare med tölten pga av det, min gissning är att hon inte riktigt har orken för någon bärighet. Ryttaren bär då runt hästen med hjälp av handen, till priset av en stenhård mun.
Därför är just den skrittövningen väldigt bra, det stärker hästen samtidigt som ryttaren får lära sig att kordinera sina hjälper. Du rider hästen bakifrån in i handen, vilket gör att trycket i handen lättar lite. Du får/ska bara använda korta korta och mycket små förhållningar, och verkligen se till så att du inte blir fast med handen i hästens mun. Samtidigt ökar du drivning på bakbenen, inte tempot med däremot energin ska öka. Hästen ska alltså få ett mera bestämt steg med bakbenen, i takt med att styrkan kommer blir steget mer och mer bestämt om du driver rätt.

Jag tycker absolut att du ska ta hjälp av någon tränare som är duktig på islandshästar. När du beskriver att tölten känns som "sida till sida" eller hur du uttryckte det så tycker jag det låter som det en ganska passtaktig tölt. Jag tror det kommer underlätta mkt för dig att få hjälp av någon i början.
Lycka till!

:bump:

E jätteglad för alla som svarar! Tack för tipste Boj!

Svara på ni!

Jag känner mest tölten med att den går sida till sida, trav skumpar.
E de rätt? kan ja känna fel i bland då?

Tacksam för svar.:bump: :banana: :bump: ;) :idea: :

Tölt är en fyrtaktig gångart, precis som skritten. Så vet du hur det känns i skritt, så ska det kännas så i tölt också fast i snabbare tempo då såklart. Man kan lära sig att lyssna till att höra ifall hästen går rent även, det tycker jag är lättast i alla fall :d Man ska kunna räkna till fyra, ett ben i taget :) Men ta gärna hjälp av någon. Många islandshästar blir lätt passtaktiga eller travtaktiga.
Du har rätt i att trav skumpar i alla fall. Det är stor skillnad på trav och tölt och man känner lätt skillnaden i dessa två gångarter. Har du någon gång stått på marken och kollat hur respektive gångarter ser ut när nån annan rider? Detta hjälper väldigt mycket om du inte är helt säker på hur det ska vara :bump:

Är hästen 5gångare? HUr gammal är den?

Menar du att de i verksamheten gjorde henne BÄTTRE? Det brukar vara precis tvärtom...

Beror ju på verksamheten, jag känner till flera hästar som gått bättre på verksamheten än hos sina privata ryttare.:angel:
Säger väl kanske lite om ryttaren, och mycket om verksamheten.;)

Justeja! Jag tänkte på turridning:angel:

Men det betyder ju i alla fall att ägaren sätter upp "rätt" ryttare på sina hästar, vilket ju är jättebra!;) Alltför många får gå lite som dom vill.. på deras egen bekostnad:(

jodå dom var duktiga ryttare där och Sunna lärde sig mycket på det, hon vart mycket gladare. Vi hade henne där samtidigt som vi ägde henne ett litet tag, för vi kunde inte ta hem henne på en gång...och hon kunde inte vara där först hade bestämt, så hon trivdes!

Sunna vart gladare för de första stället hon bodde på fick hon bara gå i en hage da ut o da in och äta hösilage...:confused:

Så det gjorde henne väl och hon vart en god favotit av dom få som red där...:p :bump:

Så de va inge fel på den verksamheten...:banana: :bump: :banana:

Mitt problem är just nu MEST, att jag käner att hon både töltar och galoperar samtidigt, i bland. Det känns som om hon töltar me bakbenen, och galopperar med frambenen.

Jag vet dock inte om hon gör det... jag kan ju inte se! Jag vet dock när tölten e ren.

Mina frågor är:

När du känner att hon tölt-galopperar rollar hon, alltså att hon har svårt och är lite obalanserad.

1. Samla så jag känner att ryggen höjs och att bakbensstegen kortas samt at han lägger vikt på dem. (När det går som bäst går han också i form)
2. Har jag redan svarat på
3. Följ hästen rörelser, (ursäkte uttrycket!!) Men det bästa sättet att säga det på är, Jucka med i sadeln!!

Du skriver också att hon är hård i munnen.
Gör halt - rygga - gå fram i skritt - flytta och håll på så tills hästen är mjuk. En övning för att få hästen att få med sig rumpan är halt-rygga-FRAM i tölt fort som f*n ;)

Okej de verkar braa de ska ja testa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Svara gärna meeer!!!:bump: :bump: :bump: :bump: :bump: :banana: :banana: :banana:

En i grannstallet har en häst som jag & en kompis har börjat rida lite smått & visa ägaren en del grejjer.
Han har en bra tölt, men blir lätt obalanserad & börjar rolla, speciellt i höger varv. Därför gäller det att hela tiden rida, rida, rida & inte åka häst. Rollar han, flyttar vi honom några steg, så han får med sig rumpan (höger bak, som han har svårt för) & sen när han går rent stör vi honom inte utan låter honom gå så.
Prova samma sak med din :) vilket varv har hon svårt för ?

hm...det verkar bra! jag vet inte vilket varv hon har svårt för, vi rider mest ut på breda vägar och rider på hästarna. Ridplanen är så liten. hm...kan man göra det även om man rider på vääg????:bump:

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 128
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 936
Senast: MML
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka