Är det normalt...

C

Cronis

att en valack som är 5 år, blev kastrerad som åring, leker hingst, och betäcker stona som brunstar?!

Det jag tycker vore mer "normalt" är väl att en häst som har blivit sent kastrerad beter sig så här.
Valacken är inte hingstig på något sätt, utan det är bara detta beteende.
Stoet, är dock riktigt vidrigt om man får säga så, hon tränger mer eller mindre upp valacken å tvingar upp honom. Dock hoppar han ju glatt på.
Men detta har resulterat att han hoppar på utan "påtvigning".

Vissa säger att hästar leker på detta sättet, så som tjurkalvar kan göra. Men jag tvivlar på det, då stoet i fråga mer eller mindre tvingar valacken att hoppa upp.

Nu går ju dom skilda, å inte tillsammas.

Vad tror ni..?

Sv: Är det normalt...

Det finns valacker som gör sådär.. har de väl börjat så brukar de fortsätta, beteendet är ju naturligt i grunden och lätt att plocka fram hos en del valacker. Speciellt om stona är mycket på.
Jag anser att sådana valacker ska gå med enbart valacker, så inte man riskerar skador och så vidare. Kanske man kan prova med munkpeppar på ston och valacken så alla lugnar ner sig.

Att ge både ston och valacker örter verkar ologiskt, det är en sak för alla inblandade parter att avgöra om de vill. Att man ger tex valacken örter för att ev dämpa sin lust kan jag förstå, men jag som stoägare skulle inte acceptera att ge min häst örter om vi inte hade problem som gav en sådan orsak.

Att låta en valack betäcka ston kan ge ganska många olika typer av skador, dels på valcken men även stona. Ryggproblem, sparkskador, infektioner, i sämsta fall perforering av anala delar på stoet.

Så då får man välja, antingen särar man på dessa hästar och ston för sig samt valacker för sig, eller så provar man att ge valacken örter som dämpar intresset för stona på detta sätt.

Munkpeppar hjälper vid sk översexualitet, på en valck med detta beteende skulle nog en örtblandning funka bättre. Denna bidrar att jämna ut hormoner, den innehåller även munkpeppar så den biten blir täckt. Då finns Stroppy Geldning eller Regulate, dessa två är från två olika märken.

Hästarna går inte tillsammans längre. Utan går särade.

Jo, det är sant... :)
Men dom har ju gått tillsammans fram tills nu kan man säga. Eftersom det är nu han har börat hoppa upp, och det är nu som stoet har blivit så där vidrigt. Hon är nästan överkåt... :D :o

Min valack blev kasrterad sin 3 åring och slänger fram "den" varje gång han ser ett sto... Och han har betäckt några ston när han har gått tillsammans med dom i hagen och sådär. Han brukar också visa upp sig så fort han ser ett sto och börjar bräka och frusta å grejjer... Enligt vet är detta helt normalt. Så din häst är nog också helt normal....

Däremot hade jag inte låtit min häst gå med ston då han som Boj skrev kan skada dom..

Diabolical_Kitten skrev:
Däremot hade jag inte låtit min häst gå med ston då han som Boj skrev kan skada dom..

Men denna valack har inte visad detta betende förrän nu i våras.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: Joro253
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 415
Senast: valpköpare
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 628
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 999
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?