Är det något fel?? -Snabba svar snälla!

lillaP

Trådstartare
Idag såg jag att det var så skorpor och även nytt blod vid pållans skap (heter det så på ston också??) Det var inte mycket men jag blev ändå orolig. Jag tror att hon är brunstig nu men jag är inte säker eftersom det inte märks så mycket på hennes beteende... Bara att hon kissar mer än vanligt och blir kladdig på benen (läste i andra trådar att det kan vara typ livmoderinflammation??! :confused: ) Hon är pigg och glad, men dumt nog tog jag inte tempen!

Vad kan det vara? Är det något fel eller har hästar också "mens"? Ska jag kontakta vet.?

/Pernilla

Sv: Är det något fel?? -Snabba svar snälla!

är det små skorpor? det kan inte vara flugor? eller någon irritation, eller om hon är brunstig??? har hon reagerat så förr?

Jag skulle nog tvätta rent, köra med antibakteriellt eller något (inte jodopax, utan någon mildare, typ som man har efter man tagit hål i öronen), och sedan smörja in med helosan eller liknande. Blir det inte bättre eller om det blir värre, så skulle jag kontakta vet, men det är bara för att jag är så fånig med sådant.

Tack för ditt svar! Ja, hon är nog brunstig. Försökte tvätta rent lite men hon var inte sådär överdrivet lycklig över det (hon uppskattar inte att man håller på under magen när hon är brunstig..) Hon har aldrig haft det förr vad jag vet.

Problemet är att vi ska tävla på söndag så jag hoppas att det inte är något.. då måste jag ställa in. :(

Kan det vara en reaktion på flugor? Det har faktiskt varit hemskt mycket mygg idag..

Det heter juver på ston. Tror som den tidigare att det kan ha med flugor och myggor att göra. Fixa lite odjurskyddsmedel och smörj inte och se. Låter inte så farligt så oroa dig inte är min tanke.

Okej, ska till en ridsportsbutik imorrn och köpa upp mig på myggmedel! :P Då kan jag i alla fall andas ut för stunden.. :o

Lycka till med tävlingen och du, tänk på att du köper ett medel som inte har karens inför tävlingen. Mitt tips är Flystar som är dyrt men faktiskt funkar. Andra kanske har flera?

Om det nu är flugor ute mycket, skulle jag smörjain mednågon salva som håller dom borta från sår... vet inte riktigt när flugorna börjar lägga ägg och så, men dom brukar ju gilla sår.... finns ju sådana salvor på "sjukhyllorna".

Oki, tack så mycket! Ska kolla det där med karens.

Insekterna är mitt tips. Fbldamen här har också blodiga sår vid juvret, vid navelsträngen och i sadelgjordsstaden av de små blodsugarna =/

Smörj de såriga ställena med tjockt lager helosansalva eller liknande, och spraya flugmedel på henne. (INTE flugmedlet på sår dock)

Liknande trådar

Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 581
Senast: Loons
·
Hästvård Hej. jag har lite frågor och då jag är nojjig kanske jag bara överriver. Men min förra häst dog nyligen så är rätt orolig av mig med min...
Svar
9
· Visningar
1 912
Senast: Twihard
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att... 10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 226
Senast: mackan
·
Hundhälsa En Malinois hane 4,5 år gammal, alltid varit frisk och sund innan dessa symptom. 1. flyttade hem till mig i april. magrade av och...
Svar
11
· Visningar
4 248
Senast: Berin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skid-VM
  • Vad gör vi? Del CCX
  • Sorkfeber

Hund, Katt, Andra Djur