Är det någon som har använt sig av hästtransportör?

I

Izor

Jag ska ta hem en häst i dec. och funderar på att anlita en hästtransportör. Dels för att hästen inte är van att åka transport, det är ca 35mil.Han kan vara bökig :devil: och jag är inte världens coolaste :cool:heller... Dels för tiden det tar. Tänkte det kan vara skönt för hästen att åka lastbil med box. Men är det någon som har erfarenhet hur det fungerar och vad det kostade?

Hej!

Jag tycker du är mkt klok om du använder dig av transportör nu i vinter. Jag tog hem min nya häst från Småland till Uppland ( ca 40 mil) i jan, det kostade ca 2000. Men då blev det övernattning pga dåligt väder och hästen gick från dörr till dörr.

Om du tittar i ridsports annonsdel så hittar du massor av transportfirmor

Tog hem Patsy med transportör men ångrar det för resan tog väldigt mkt längre tid än vad den skulle behövt göra :(

jag fick hem en märr med föl idag från Rimbo...ligger väl runt Uppsala området :confused:
men jag åkte och mötte upp i Örebro, sen var det 15 mil kvar hem i finkan...hsätarna åker mycket bättre i bussarna, dom fick åka 30 mil i bussen o 15 mil i finkan..

Jag har bra och dåliga erfarenheter av transpotörer. En häst som jag tog från Helsingborg till stockholm stog på lastbilen i 18 timmar trots att jag erbjudit mig att köra och hämta honom vid något avlastningsställe. Kolla upp hur dom har tänkt köra. Det är inte så kul att få hem en häst som är genomsvettig och har tappat åtskilliga kilon.
Tog hem två hästar ifrån tyskland för några veckor sen. dessa var i mycket gott skick efter tre dagars resande. Det kostade lite mera 9000kr/häst men det var de värt alla gånger. Hade bra kontakt med chaffören hela vägen.
Det är lätt att det blir för många timmar när dom har flera av/pålstningsställen.
/M

min fd hast hamtades ifran jonkoping ner till skane for mellan 1200-1700 kr(minns inte riktigt). De var trevliga och hatsen kom ner i gott skick!Hittade dem i ridsport

Tog hem ett föl med anlitad hästtransportör för ett par år sedan! Det gick jättebra och han fick en övernattning!
Då kostade det 1500:- exkl moms.
Men jag kan rekomendera det! Skönt att slippa köra när det är vinter samt att hästen oftast står bättre i buss än i transport!

oj...min kompis tog hem 4 hästar från england, det kostade 3000 för ALLA! måste varit väldigt billigt...fast d var några år sen iofs:)

Sv: Är det någon som har använt sig av hästtransportör?

vi använde oss av en transportör när vi skulle köra tre hästar från Stockholm till Halmstad, det gick bra och hästen trivdes bättre i en lastbil än i transporten!

har hämtat två hästar med hästtransporttör å det har gått bra.. jag bor 6 mil norr om umeå... dom har hämtat en från kode(gbg) och en i gävle... 2 olika chafförer men samma företag... å det var verkligen jätte bra.. inga problem

Kolla med dom på travbana i Sundsvall. Dom kör ju med jämna mellanrum neråt landet, och har dom plats så kan dom stanna till och plocka upp en häst på vägen. Min shettis uppfödare skickade en häst till Boden på det viset. (från Boråsområdet).
Tyvärr kan ja inte ge något tips på transportfirma, men lycka till!

Häls Embla

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 899
Senast: super
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 847
Senast: Stergo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 730

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka