Är det någon här som kör i skogen?

Sv: Är det någon här som kör i skogen?

Körde ut lite "bränne" (ved) ur skogen en eller två vintrar med fjordingen jag hade då, vi körde både med sax och kälke i granskog och lövskog. Vi använde en loksele och armens draglinor och mina egentillverkade tvådelade reptömmar, (minst 13m långa) efter rekommendation av en gammal hästkarl

_L_ skrev:
Jag o min shettis drog hem ved från beteshagen förra vintern, det tyckte vi var kul!! :D

Fin loksele men däckeln är ynklig o har bara en gjord :angel: :D
Inte så vanligt med ställbara dragläder på så liten sele! :)

/L

reagerade med på det, hur funkar det, drar hästen med skinnet då eller? Och var tar bogfriheten vägen, trots att det är en shettis med små rörelser.

Nu orkar jag inte tjata mer om det, fin shettis och kul att shettisar får jobba! Harvade ridbanan med min :)

kopia skrev:
Vi ska åka o titta på en tävling i helgen, ska bli kul att se "proffsen" köra och kanske kan man snappa upp några tips!
Vart är det tävling någon stans?

Fia-Lina blir överlycklig när jag tar fram kälken! Här är en bild från tidigare i vintras när vi drog omkring lite med en gran som farsan fällt! Tyvärr tycker även han att det är kul att köra i skogen, men då med traktorkärra med kran, så det blir inte så mycket kvar till oss ;) men den här granen lät han ligga så vi skulle ha något att öva på!

index.php

Tyvärr är hon ibland lite ivrig när jag lastar, så hon flyttar fram kälken lite, lite ett par gånger, och plötsligt ligger stocken för långt bak, då är det bara att börja om! Men hon går ingenstans förrän jag plockar upp tömmarna igen, men då går det undan, både med lass och utan!

Det är så roligt att köra i skogen, synd att det är så få som vill leja häst för körningen, och det är svårt att få ekonomi i det, men om jag hade vunnit de där 25 tkr/mån i 25 år på triss, då skulle jag inte tveka :smirk:

Lotta

Jag tänkte oxå på att ringlädret ser ut att missa dragringen och om man får för sig att ha seltungor blir ju det rikigt obehagligt när dom trycker mot sidan! :eek:

Men det är svårt med selar o hästar spec när det är små ponnyer, för dom är "felskapade" om man går efter många seltillverkare :mad:

Dock ville trådskaparen bara dela trivsamma stunder med liten ponny :)
men som man håller på vågar väl snart ingen visa sin häst med sele o snart inte heller yttra sig :o :angel: :crazy: :D

Nej men man tycker ju det är så viktigt nu när man vet hur fel det kan bli, man vill ju eg bara hjälpa hur illa det än kan låta :crazy:

Och ja om man spänner bukgjorden hårt sitter ju skaklarna ännu mer fixerade vid hästen och det är konstigt att inte fler hästar får skav?
Men tillskillnad från våra fötter (vilket jag tänker på, skoskav) har hästarna tät päls vilket skyddar huden! :idea:
Men obehaget kvarstår :crazy:

/L

Det är uttagning till SM utanför Skara på söndag.

Hej!

Tack för dina fina bilder!

Man riktigt ser hur stolt tupp den lille arbetaren är!
Vad kul att ni har hittat någonting meningsfullt för hästen att göra..

(Ett tips till dig _L_..så slipper dina hästar stå helt sysslolösa)

Till Snigel och _L_;

-MÅSTE ni kommentera så fort det läggs in en bild här???:cry: :mad: :confused:

Det är sådant som gör att vi andra missar en massa fina, roliga, intressanta bilder..för att folk VÅGAR helt enkelt inte för de vet att då kommer alla kommentarer..

Så snälla...antingen lägger ni in bilder på era egna ekipage som mönsterbilder eller så håller vi tyst om varandra tills någon BER om en åsikt, ok?

MvH Trygg

Senast ändrad:

tyvärr, kan inte hålla tyst. Bättre att folk läser och går hem o grunnar på hur bra deras sele egentligen är. Hästar väljer varken ägare eller utrustning. Jag har iallafall väldigt svårt att bara säga -Söt ponny! Möjligtvis kunde man skicka ett PM istället.

Det hade varit väldigt bra med en nålad tråd, så man slipper läsa mitt tjat! Kan man inte bara döpa den till Nybörjarfrågor. Eller FAQ? Eller så hänvisar vi konstant till DriveOut och Cliffords hemsidor när vi ser en kass sele. Visst hade det varit bättre, för jag tycker inte heller det är kul att behöva upprepa mantrat om svängel och brösta. Samtidigt får jag många tackmejl, fina bilder och gladare hästar på mitt samvete. En o annan försvinner bort och fortsätter blunda eller snåla, men så är det ju alltid.

Tycker jag låter som en jättebra idé det här med nålad tråd!!

Då slipper bl a du mina mothugg också..för jag kan ju inte heller hålla tyst..fast från motsatt håll.

Katten på råttan-råttan på repet...:angel:

Förrästen så gick det förbi en kuse här utanför nu med ett BRETT smile..
Visste inte du hade sökt dig ner till Göteborgstrakten...:D

Ps! Helt off igen, såg du hade skaffat dig en körponny. Kul o grattis!!!

Trygg skrev:
Förrästen så gick det förbi en kuse här utanför nu med ett BRETT smile..
Visste inte du hade sökt dig ner till Göteborgstrakten...:D

Ps! Helt off igen, såg du hade skaffat dig en körponny. Kul o grattis!!!

Tack för gratulationerna :) Är så glad så glad!

Fattade inte det andra..Göteborg, smile?:D :p :confused: :confused: :confused: :confused:

Du hackar på mig för jag just nu låter mina hästar "gå sysslolösa" :smirk:
Ha dom har "betesvila" nu över vintern så i sommar blir det rejs o fullt ös :smirk:
Japp hagen stor, flera hästar ihop, fritt med käk och lång utevistelse men som sagt i sommar ska vi ge järnet! :D

/Lisa

jag kör mer för skoj skull men min pappa kör borta hos andra nästan varje dag med gripplastrar vagn. går sista året på gymnasiet där vi kör väldigt mkt! sen har jag alltid kört hemma i och med att min pappa kör...

Anna

vad roligt att se att den så fint

hade en minishettis som vi lånade för några år sedan. Hon agerade trädgårdstraktor och körde vassle till grisarna, hackade grönsakslandet, körde hö till killingarna etc etc.

det är jättekul att få köra något litet och lättmanövererat till skillnad från dem stora pållarna!

// kajsa

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 545
Senast: ptr
·
Körning Körning är, precis som jag misstänkte, liwsfarligt... :eek: Iallafall om man försöker sig på att köra min lille shettis. Jag har...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
15 074
Senast: murran
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 240
Senast: wtf
·
D
Hästvård Jag har sen i augusti en shetlandsvallack på foder. Dels för sällskap åt ett fjordsto vi har här och dels för att han är körd och jag...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 995
Senast: Luna10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar