Är det möjligt att få en hästgård i Skåne för 3 miljoner?

Sv: Är det möjligt att få en hästgård i Skåne för 3 miljoner?

Södra Rörum är avsides .... Men annars är ju, precis som du skriver, naturen helt underbar där. Jag har själv haft ett litet ställe mellan Hörby och Svensköp - och skogarna på Linderödsåsen är ju så härliga att rida i. Men, som sagt, man känner sig lite "off" från den civiliserade världen. Själv flyttade jag ner till Skurups kommun, hann köpa ett litet ställe här innan priserna började springa iväg här med.

Annars är ju Svalövs kommun fortfarande hyfsat billigt. Runt Röstånga eller Ask t ex. är naturen härlig.
Jag har haft mina funderingar på Skurup också! Men det är lite klent med skog där va? Men jag tror det är för dyrt... Vi kanske kunde gå upp till 3,5 miljoner, men inte mer...

Det var jag som avrådde. Sätofta sucks!:devil: Gårdarna ligger inklämda som sardiner i burk, dåligt med mark, ingett vettigt att rida på utan att behöva korsa cykelbanor, rida genom villaområden eller korsa en riksväg. Snorkiga människor och ridhuset som finns där har ett underlag som åtminstone jag INTE vill utsätta min häst för.

Jag har själv haft hästen uppstallad i Sätofta och delar av familjen bor där t o m men det är ett ställe jag absolut inte skulle rekommendera till någon som vill hålla hästar. Det byggs ständigt flera villor därnere också. Har svårt att tro att du hittar en gård för mindre än 3,5 miljoner där dessutom.

Aldrig Sätofta!!! Tack Jeeves. :bow: Får väl kolla om andra vettiga områden kring Höör. Skulle gärna bo där det är lite öppnare än det var i Södra Rörum. Skogen kändes så tät att det nästan blev mörkt. Och som sagt lite mer civiliserat vore tacksamt... :rofl:

Har börjat ge upp måste jag tillstå. Bor för närvarande i ett hus byggt 2004 där vi fått välja all inredning. Det är med andra ord superfräscht och jag har liksom vant mig vid att bo fint (en klar nackdel när man letar hästgård i budgetklassen). Men det är tätt tätt mellan husen, jobbig insyn etc... Och jag längtar efter att ha pålle hemma...:cry:

Jag har haft mina funderingar på Skurup också! Men det är lite klent med skog där va?

Ja, tyvärr ..... Jag saknar skogen på Linderödsåsen - suck!
Här måste man lasta hästen o köra iväg om man vill rida i skogen.

hej.. satt och tittade själv på gårdar...
Kolla på www.skanegardar.se och där är jätte mycket under 3 miljoner.. vi själv letar mark med typ ett rivningshus för ca 1 miljon.. DET är svårt..
men kolla där..

det finns ca 250 st. fastigheter.. satt och tittade i 2 min och hittade redan ca10st för mindre än 3 miljoner..

lycka till

Jag kollar Skånegårdar hela tiden... Men det är mycket som ska stämma med läge, bostad, stall, mark.

Faktum är att vi helst också skulle bygga nytt. Jag har letat efter mark ett tag nu och det verkar jättesvårt. Tror du mark med rivningshus blir billgare än "bara" mark?

:DMan VÄNJER sig vid mörkret härute - fråga min sambo, en påg från storstan Eslöv och som var mörkrädd när han flyttade ut här i skogsmarken!

Nu är han en likadan "skogstomte" som alla andra här, pannlampan på när man är ute med vovve etc:D

Har du kollat i Hallarödtrakten, där är lite öppnare vidder och är väldigt vackert - mycket hästfolk som bor därute.

Ska kolla!

Men jag syftade inte på kvällsmörker :rofl: - jag var där på dagtid, men tyckte att skogen var så tät och hög att det kändes mörkt (eller "tog ljus" om du förstår vad jag menar). Får väl uttrycka mig lite bättre. :D

njaa.. marken är ju inte billigare i sig, men då har du ju indraget avlopp, vatten och el/värme... drar ner kostnaderna drastiskt.. Men just nu ligger det en byggklar tomt i hässleholms området på Blocket...
vi har själv hittat en gård som ser jätte fräsch ut för under miljonen.. ligger något avsides, men jätte trevligt ställe,....

hoppas du/ni hittar något trevligt.. sitter ofta och förbannar mig själv för att man inte har 3 miljoner att röra sig med... finns JÄTTE mycket ute på marknaden för de summorna..

Alltså för att undvika missförstånd, vi HAR inte 3 miljoner - det är klart att de flesta av oss vanliga dödliga måste låna. Det är mer att detta är smärtgränsen för vad vi kan betala av på. Och om vi ska ta ett lån på närmare tre miljoner (vi räknar med att tjäna cirka 800 000 på försäljningen av huset, men sedan dras ju reavinst, mäklaravgift etc så vi det blir ändå närmare 3 att låna) så vill jag känna att det är något som jag verkligen vill ha, något trivsamt, mysigt, fint... Inte bara att det är dugligt. Och det är ju där problematiken kommer in. Plus detta med att vi vill hamna högst 4 mil från Lund.

Jaha:idea: DÅ förstår jag - är du en av de där förhatliga stadsborna som kommer ut här och SKOGAR AV precis allt runt sina tomter:eek:

Jag får TORGSKRÄCK på alla dessa nya Höörsbor som skövlar rubbet så fort de köpt en tomt, stuga, hus i skogen! Alla säger likadant när de är här; Åhh, så vackert det är med skogen och naturen - o vad händer sen när de flyttar hit? JO, vi anlägger parkträdgård med små pjuttiga japanska j-la träd, plattor, stenkreationer, blomsterprakt m m.

UT åker den lummiga skogen, den mjuka härliga mossan, lukten av barr och våta löv. Ekorrarna flyr, ugglan fick flytta- suck! Du förstår vilken naturkatastrof man drabbas av som inbiten skogstomte!:smirk:

jag bor osså i höör, har hästen i sätofta, haft den ut mot södra Rörum innan...men där jag har hästen in hyrd i sätofta kan jag INTE klaga på marken....mkt bättre hagar än ute i skogen.......dock är jag förvånad över hur passa bra skog det är att rida i, dock inget att jämföra med Fodgaröd skogarna....:banana:

Men Jag trivs där jag har hästen nu då jag vet att han har stttooorrr hagen att gå u hela dagarna....:banana:

Vilken "skog" är det? Orupskogen:angel: Där finns ingen skog såvida du inte korsar riksvägen ju:(

De flesta som stallar upp hästarna i Sätofta gör det av en anledning och det är närheten till ridhus - men hur någon vill utsätta sin häst för det underlaget är för mig en gåta...

Sen KAN det ju vara så att man gillar att jämföra dyra märkestäcken med de andra dressyrtanterna, vilka benlindor som matchar bäst, vilken färg som gäller i år etc etc:angel:

haha jag har typ ridit i ridhuset 5 ggn, dock ej med denna häst jag har nu.........utan för 2 år sedan var detta, och nä, jag är ingen sån som måste linda o ha mig, enkelt så möjligt, jag e jag helt enkelt.....:crazy:

Nja, nu har man ju tur att min häst accepterar läget med trafik då detta är betydligt bättre miljö än där han stod när jag köpte han....

Visst rider jag i Orups skogen, chockad över att det fin olika runder där faktiskt.....nu var det ju så att jag känner dem som bor där o vi flyttade så då var det skönt att flytta hästen oxå, dels att det inte var riktigt den hästhållningen som jag ville ha i förra stallet!!!:mad:

Men visst hade man önskat oändligt med skog........det gör man ju alltid.......som ryttare är man ju aldrig nöjd...........
Nöjd blir man då man hittar den perfekta gården med sitt eget boende där och allt e underbart, som man bara kan drömma om.....:smirk:

Var i Höör har du din häst??

Jaha:idea: DÅ förstår jag - är du en av de där förhatliga stadsborna som kommer ut här och SKOGAR AV precis allt runt sina tomter:eek:

Jag får TORGSKRÄCK på alla dessa nya Höörsbor som skövlar rubbet så fort de köpt en tomt, stuga, hus i skogen! Alla säger likadant när de är här; Åhh, så vackert det är med skogen och naturen - o vad händer sen när de flyttar hit? JO, vi anlägger parkträdgård med små pjuttiga japanska j-la träd, plattor, stenkreationer, blomsterprakt m m.

UT åker den lummiga skogen, den mjuka härliga mossan, lukten av barr och våta löv. Ekorrarna flyr, ugglan fick flytta- suck! Du förstår vilken naturkatastrof man drabbas av som inbiten skogstomte!:smirk:
Jepp, du har mig på kornet! :D Poängen med ovanstående beteende är ju att man i så fall har tillgång till den underbara skogen, men att man just kring sin egen bostad vill känna ljus och rymd. Att det inte ska bli så sabla mörkt inomhus pga träd som skymmer dagsljuset. Och inbiten trädgårdsnörd som jag är så skulle jag gladeligen anlägga en trädgård med prunkande rabatter etc. :banana:

På egen gård, nära Skånes Djurpark, världens bästa ställe förstås;) Skogen här är oslagbar och jag rider bara i ridhus på träningarna, vi kör 2 mil dit för att få tillgång till ett ridhus med riktigt bra ljusinsläpp och kanonbra underlag - det är värt resan.

Jag är bortskämd med ridterrängen här och tycker det är svårt att hitta lika varierad terräng någon annanstans häromkring faktiskt. Inte så mycket trafik här heller.

ÅH NEJ:eek: Och dig har jag försökt locka hit:eek:

Annars har vi ju då Sätofta, som ju då är ett väääldigt trevligt ställe för den trädgårdsintresserade:angel:

Jeeves, kan man inte gilla naturen bara för man tycker om att ha det ljust inne och fint i trädgården? :p Du har dock avskräckt mig från Sätofta. :D

På egen gård, nära Skånes Djurpark, världens bästa ställe förstås;) Skogen här är oslagbar och jag rider bara i ridhus på träningarna, vi kör 2 mil dit för att få tillgång till ett ridhus med riktigt bra ljusinsläpp och kanonbra underlag - det är värt resan.

Jag är bortskämd med ridterrängen här och tycker det är svårt att hitta lika varierad terräng någon annanstans häromkring faktiskt. Inte så mycket trafik här heller.

Jo, klart man e nöjd när man har masa skog det fattar jag med, var nöjd med ridterrängen ut mot s. Rörum med...men man måste ju trivas me allt annat oxå......

Jo det är klart och huvudsaken att var o en trivs på sin plats, det hade blivit hemskt trångt annars om alla ville bo på samma ställe;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi har en längre tid börjat fundera på att skaffa annan gård med lite mer mark och större boningshus. Efter att ha bott i snart 20 år på...
2
Svar
36
· Visningar
5 063
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar