Är det möjligt att få en hästgård i Skåne för 3 miljoner?

Sv: Är det möjligt att få en hästgård i Skåne för 3 miljoner?

Äh, inte är det någon skog inte! Lite snärje bara;) Kom upp till våra urskogar här - man kan rida i timmar på skogsvägar och stigar!
Var har du gård? I Hässleholmstrakten?

Nej:eek: Inbiten Höörsbo! Norra delen!

Inbiten?! Berätta, du tycker alltså att Höör är bra? Beskriv!:)

Ja det lär ju inte bli partiskt eller så:angel:

Ärligt talat, det är naturen häruppe som är väldigt speciell för Skåne. Tycker att vi har allt, ängsmarker, bokskogar, sjöar, djupa granskogar, oändliga grusvägar. Det är vackert häruppe!

De HAR börjat nagga i kanten och förstöra med att pressa in alldeles för mycket billighetsvillor ( som är gräsligt fula ) och en del hyreshus i centrum som det borde vara förbjudet att uppföra:mad:
men i övrigt så bevaras naturen här.

Du har bra kommunikationer tågledes, tillräckligt mycket butiker för att inte behöva åka in till storstan alltför ofta om man inte känner för det. Ryttarföreningen är hyfsat aktiv här och ett nytt stort ridhus är på G, fina utebanor har de redan. Höör håller på att bli en riktig hästkommun, det finns lite gnissel med en del inspektörer och byggnadsnämnden men i det stora hela tycker jag att de är ganska öppna för det här med hästgårdar och verksamheter med häst.

Har man barn så finns det skolor från 1-9, gymnasie finns i Eslöv eller Hässleholm närmast. Barnomsorgen är bra, både dagis och dagmammor finns.

Söker du dig ngt lite norr om Höör, tex Norra Rörum och Tjörnarp så lär chansen vara större att hitta antingen mark eller mindre gård/skogsfastigheter till vettiga priser - och så är det ju så VACKERT där!

Tror du att jag skulle kunna vicka på turistbyrån?;)

Ja, eller hur?:) Här trivs man! Fast det är inte så pjåkigt med skog i dina trakter heller, å priserna är väl ännu bättre kan jag tänka.

Kom du hem ordentligt i "blåa blixten"?

Ja, Vinslöv är underbart!! Lite dåligt med djupa granskogar runt knuten, men strax över 21:an (den stora vägen) finns där gott om skog, och ett skit-häftigt klakbrott, där man (GÄRNA) rider, på egen risk :p.
Fast priserna är inget vidare. Vinslöv stiger snabbt i pris faktiskt, speciellt där nere där Armani står, så nära ridhuset.

Men visst, en bit utanför åt ett annat håll, kan man nog hitta vettiga hästgårdar till vettiga priser, tror jag nog.

Nog kom jag hem alltid, haha.. Bilen är inte så rask, men jag ville ju se lite av Idol, så bilen fick lägga på ett kol ;)
Kom hästen ur transporten ordentligt?

Ha ha! UT kommer de alltid:angel:

Nej allvarligt, han gick lugnt o fint ut, inga problem. Premiärturen över. Var lite orolig där ett tag - pålle såg ju ett nummer större ut än släpen:D

Eeeh, förresten jag vet nån som har ett släp till salu som skulle matcha din blåa bil HELT perfekt:banana:

Tack för infon om Höör! Det låter ju riktigt trevligt! Fast norr om Höör funkar inte. Maken jobbar i Lund och även om det finns pågatåg så blir det väl bökigt att först ta bilen till Höör, sedan tåg och sedan buss till Ideon... Och dyrt... Men Hörby-trakten hade kanske inte varit fel heller, den skulle ju tydligen vara billig.

Det finns en urgammal fejd mellan Hörbybor o Höörsbor...:cool:

Men jag ska sköta mig nu och bara påpeka att i Hörby finns det inga tåg alls!:devil:

Finns det förresten inga såna där bilpooler eller vad de kallas nu för tiden?

Nåja, hur som - hoppas att ni hittar drömgården!

Haha ETT nummer?! Ni skulle helt enkelt ha bytt släpar, det hade varit mer rätt storleksmässigt, du med dina shettisar och coben, och hon med sin helt enoooorma häst :p

På tal om ditt släp, du får hemskt gärna uppsöka mina kära föräldrar och visa det där blåa släpet för dom, och helt enkelt övertala dom att Fanny helt absolut tvunget behöver ett sådant för att Armani någerlunda frivilligt vill åka släp. Tro mig, jag har försökt :cool:, de ät minsan inte såå lätta att charma...

Ursäkta TS för trådkapning!

HA HA, jag tror att mamsen o papsen hade satt ett pris på mitt huvud om jag kommit dit i det ärendet:D

Fast du får gärna låna det nya släpet sen, om jag nu får sålt det stooora blå snart. Det nya kommer han också att gilla, inte lika stort men ändå ljust med extrafönster o samma inredning:love:

MINA ponnier kan inte åka TRANE förstår du väl:eek:

Får jag fråga Höör-ambassadören vad hon tycker om Ringsjön? Hur är det att bada där (botten, alger)? En nackdel som jag inte kan komma ifrån att Höör har är det långa avståndet till havet. Kan Ringsjön vara ett drägligt substitut? Annars får man väl ta med egen pool i kalkylen...

:D Ambassadören svarar genast! Antagligen får jag väl alla på mig nu men; Ringsjön duger till en sak - åka båt och fiska, o titta på. Vattnet på somrarna är ÄCKLIGT, grönt o slemmigt, luktar Pekkalanger.
DÄREMOT kan jag rekommendera Vaxsjön för härliga bad. En ren, mörk, trolsk liten sjö:) En o annan snok bor väl där i o f sig...

Pool är väl annars ingen dum idé? Förresten byggs det en stor simhall här nu:idea: Friluftsbad har du i Hörby ( det bär mig EMOT att säga det men så är det )och i Eslöv.

Men är du en utpräglad havsmänniska så är det klart att Höör är ju inte så passande...

Men ambassadören, nu blir det väl minus i kanten från Höörs resebyrå?! :rofl: Ringsjön låter ju vedervärdig! Jag är en riktig fröken när det handlar om badvatten (är väl om sanningen ska fram kräsen på alla möjliga områden... :D). Nu blir jag anti-Höör... Men man får ju rätta mun efter matsäcken, som det heter.... Fattiglappar som vi kan inte bo i Hofterup, som jag skulle vilja (har häst där nu och det är ljuvligt). Eller Dalby... Suck...

Och SNOK förresten - gaaaaah!!! Jag kommer ALDRIG att bada i Vaxsjön!!!!

Jahapp, där rök ett ev jobb på turistbyrån i Höör:cry:

Herregud nej, klart de inte kan åkta TRANE :rofl::rofl::rofl: BOJ ska det vara!
Och ja, mina föräldrar hade blivit rent tokiga, haha.. Tyvärr, för jag hade gärna köpt det, speciellt eftersom det matchar min bil så väl!!

Tack för att du även lånar ut det nya släpet till mig, det behövs klart, speciellt när han ska åka så långt till klinik allt som ofta :cool:
Han börjar nog gilla att åka släp, nu när han har fått åka ditt fina släp så många gånger :p

Trist med Genarp. Det som är så vackert där. Trodde att de små snirkliga vägarna vid Romeleåsen skulle avskräcka många och därmed få ner priserna. :(

Vet du något om att köpa mark? Är det omöjligt att hitta typ 2 hektar för max 1 miljon? Vet inte om du läste det jag skrev ovan om vad mäklaren sagt.

Visst är Romeleåsenområdet underbart? Vi köpte för ett år sedan en gård om 15 hektar (ca 12 hektar åker och 2 hektar bete) längst upp på toppen mellan Skurup och Veberöd för 2,7 mkr. Sedan sålde vi 3,5 hektar för 550 tkr så det landade alltså på 2,125 mkr för 11,5 hektar. Men då ska genast sägas att huset är visserligen beboeligt, men i renoveringsbehov. Vi kallar det för vår "sommarstuga" :angel: och även om ekonomibyggnaderna var friska och bra så har där aldrig varit hästar och det krävs en hel del arbete även där.

Jag är en riktig fröken när det handlar om badvatten (är väl om sanningen ska fram kräsen på alla möjliga områden... :D).

I Sjöbo finns VOMBSJÖN att bada i ( har tom sandstrand....) och RENT vatten!

Sedan finns ju Sövdesjön och Snogeholmssjön i krokarna som också har badplatser...I tätorten finns ett fantastiskt friluftsbad med 50 meters bassäng ( Ligger i skogskanten i en backe- fantastisk utsikt...).

Om man hittar gård NÄRA Sjöbo finns det fantastiska ridområden, både i skogarna mellan Sjöbo/Vomb/ Övedskloster ( Dvs väster om Sjöbo) och i Oran öster om Sjöbo. (I Oran kan man dock inte rida överallt pga av att där finns motionsslingor), men man kan rida längs skogsvägar ut i Fyledalen.

Runt Snogeholm och Sövde finns också fin skog.

Lövestadstrakten har dock inte jättebra ridområden, men litet längre upp mot Andrarum och Vollsjö är det ganska ok skog.

/KT

Senast ändrad:

Håller med dig - de områden du nämner är otroligt vackra, har traskat där med vovve och blev positivt överraskad av att se märkta ridvägar, uppmärkt parkering för hästsläp mitt ute i spenaten!

Vombsjön är ju mäktig också:) Och ren!

Så Sjöbo med omnejd är då alltså NÄST bäst - efter Höör;):banana:

Vi håller på att "utbilda" din pålle till att bli en "gourmet" när det gäller trailers:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi har en längre tid börjat fundera på att skaffa annan gård med lite mer mark och större boningshus. Efter att ha bott i snart 20 år på...
2
Svar
36
· Visningar
5 063
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar