Är det möjligt att få en hästgård i Skåne för 3 miljoner?

E

Enigma

Jag och min man drömmer om att skaffa en mindre hästgård i Skåne. Min man jobbar i Lund och måste ha pendlingsavstånd dit. Vi har insett att det är SVINDYRT att köpa något vettigt i Skåne och att allt nära Malmö och Lund är uteslutet. Vi tänkte därför göra avkall på läget och söka oss 3-4 mil in från kusten. Vi var idag på ett möte med banken och fick det dystra beskedet att vi med våra nuvarande löner inte får köpa för mer än 3 miljoner. Och vad får man för det?!!

Vi har även lekt med tanken att köpa lite mark - cirka 2-3 hektar och bygga ett mindre enplanshus med ett enklare stall. Pratade med en mäklare som hävdade att det är ytterst sällsynt att mark säljs i skåne med bygglov för hästgård. Vet någon om detta stämmer?

Sv: Är det möjligt att få en hästgård i Skåne för 3 miljoner?

Om man bor där jag bor går det utmärkt att pendla till Lund. Jag vet för jag passerar på vägen till Malmö. Plus att för 3 miljoner kan ni få ett helt lantbruk eller en mindre gård i mycket bra skick. Har faktiskt inte heller mer än 3,5 mil till kusten, fast det är östkusten och sydkusten på Skåne.

Finns iregel en del vettiga hästgårdar/småbruk till salu för mindre än tre mille nordost om Sjöbo ( Lövestadstrakten).

Då har man ca 4-5 mil in till Lund.

Vår granngård blev nyss sålt för 3,5 mille. Stort boningshus runt 6-8 tunnland mark och stall med ca 4 boxar samt enklare ridbana. ( ca 20 minuters skritt till skog) och flera större ridhus inom 10 km radie. Fin gård faktiskt med 3,5 mil till Lund och cykelavstånd till skolor och affärer.

/KT

Senast ändrad:

Kollade precis runt lite vad som finns just nu.

I Andrarum, ca 20 ha 2,7 miljoner

I Assmåsa, ca 5 ha 3,3 miljoner

I Hässleholm, ca 7 ha 1,35 miljoner

I Benestad, ca 30 ha 3,3 miljoner

I Bollerup, 9 ha 1, miljoner

I Eslöv, 7 ha 3,2 miljoner

I Perstorp, 5 ha 2 miljoner

I Lövestad, 7 ha 2,9 miljoner

I Svalöv, ca 6,5 ha 2,5 miljoner

I Hässleholm, 7 ha 2,5 miljoner

I Perstorp, 4 ha ca 1,5 miljoner

I Ramsåsa, 22 ha, 2,9 miljoner

I Skurup, 5 ha, 3,4 miljoner

I Hässleholm, 42 ha, 3 miljoner

I Ystad, 14 ha, 2,9 miljoner

I Hörby, 4 ha, 2,9 miljoner

I Tomelilla, 6 ha, 1,3 miljoner

En hel del bara genom att googla in på en större bosajt och kolla in vad som fanns i hästgårds/lantbruksväg i Skåne för under 4 miljoner och som har 4 ha eller mera i mark.

:).

Jag och sambon gjorde en liknande sökning i Holland nu i helgen. Den BILLIGASTE gården vi hittade låg i Groningenområdet hade bara lite över ett hektar mark och alla byggnaderna behövde TOTALRENOVERAS. ( Det fanns tex ingen värme indraget och alla tak behövde bytas..)

Läget motsvarar i Sverige typ total glesbyggd modell Norrlands inland :) och ska alltså inte jämföras med gårdar i Skåne.

Det stället kostade 3,5 miljoner svensk kronor! :mad:

Gårdar i skick utan större renoveringsbehov och i attraktivare områden och typ 4 hektar mark började i prislägen runt tio till femton miljoner svenska.

Tro FAN att holländarna köper gårdar i Sverige och flyttar hit!:devil:

/KT

Senast ändrad:

Frågan var lite illa formulerad - frågan är om det går att hitta något för 3 miljoner som är vettigt. Vi är inte händiga av oss och ett renoveringsobjekt känns därför inte som någon god idé. Sedan tycker jag att öster om Sjöbo känns lååångt. Låter jag som prinsessan på ärten nu? :rofl: Vi skulle kunna tänka oss Höör-Eslöv där någonstans. Gärna Genarp-Blentarp, men där antar jag att priserna är höga?

Frågan var lite illa formulerad - frågan är om det går att hitta något för 3 miljoner som är vettigt. Vi är inte händiga av oss och ett renoveringsobjekt känns därför inte som någon god idé. Sedan tycker jag att öster om Sjöbo känns lååångt. Låter jag som prinsessan på ärten nu? :rofl: Vi skulle kunna tänka oss Höör-Eslöv där någonstans. Gärna Genarp-Blentarp, men där antar jag att priserna är höga?

De gårdarna jag kollade in litet snabbt var i hyfsat skick vad jag kunde bedöma vid en hastig titt på beskrivningarna.

Renoveringsobjektet var den HOLLÄNDSKA gården......

öster om Sjöbo är INTE särskilt långt. Tar typ 10-15 minuter att köra från Lövestad till Sjöbo centrum och vägen hålls hyfsat plogad om vintern.

Sen fr Sjöbo tar det ca 30-35 minuter in till Lund. Och den vägen är till 99% renplogad om vintrarna.

Glöm Genarps området, där får du en liten minivilla med minimal tomt för typ 2 mille om det ska vara i sånt skick att man inte behöver renovera alls. Och Blentarpsområdet är typ dubbelt så dyrt minst som kring Sjöbo och säkert tre gånger så dyrt som i Lövestadstrakten.

Höör-Eslöv är också dyrt pga av att det finns pågatågsstationer på de orterna vilket gör det extra attraktivt att bo där.

Jag har rätt bra koll på priserna på mindre gårdar pga av att jag och sambom funderat på att köpa en gård med litet mera mark än vad vi har nu i ca 5 års tid.

/KT

Tack för dina utförliga svar!! :bow: Jättebra att höra från någon som har koll på det lokala läget.

Jag tycker ändå att Höör-regionen har verkat hyfsat billig. Men då menar jag typ strax öster om Höör. Då är ju pågatågsstationen inte supernära.

Trist med Genarp. Det som är så vackert där. Trodde att de små snirkliga vägarna vid Romeleåsen skulle avskräcka många och därmed få ner priserna. :(

Vet du något om att köpa mark? Är det omöjligt att hitta typ 2 hektar för max 1 miljon? Vet inte om du läste det jag skrev ovan om vad mäklaren sagt.

Sedan tycker jag att öster om Sjöbo känns lååångt. Låter jag som prinsessan på ärten nu?
Pendlingsavstånd är relativt. Jag hade två bekanta som pendlade Linköping-Lund dagligen under flera år (cirk 3 tim dörr-dörr). Många som jag träffar på tåget till Stockholm pendlar varje dag. Jag reser bara 1-2 dagar i veckan Linköping-Stockholm (drygt 2 tim dörr-dörr). Övriga dagar har jag bara tre mil till jobbet.

Glöm inte att räkna med pendlingskostnader i boendekalkylen bara. En billig gård långt bort blir kanske inte så billig trots allt. Mycket tyder dessutom på att transporter blir dyrare i framtiden med tanke på klimatpolitiken mm.

Öster om Höör - då hamnar du nästan i HÄssleholm och som du fått redovisat finns billiga - med malmömått mätt - gårdar här i bra skick. Även områden för nybyggnation se länk
http://www.hassleholm.se/9702

Tål att tänkas på, tack för tipset! Hässleholm känns långt, men jag kanske får vidga mina vyer lite. Redan Höör känns för långt bort, men man får ju inse att man inte kan få allt...

I Höörstrakten är det inga problem att hitta en mindre hästgård för 3 miljoner, problemet är väl mer att du ska hitta någon som säljer en sådan.

Vi köpte vår hästgård för 1,6, inte mycket mark till i o f sig men vi arrenderar sommarhagar och har så få hästar att det känns ok att köpa in hö. Se till att kolla i norra delen av kommunen, lite ut mot Hässleholmshållet, Tjörnarp, Frostavallen så kan du säkert hitta något till rätt pris.

Undvik Sätofta och Hallaröd=dyrt och det förstnämda är dessutom ett j-dra jytter av gårdar o villaområden dvs i mina ögon inte intressant för hästhållning. Visserligen nära till ridhus men det är inte värt priset och trängseln.

Eslöv börjar bli dyrt och det är VÄLDIGT tråkig mark, åkermark och platt.

Har kollat kartan och det är 7 mil mellan Hässleholm och Lund. Dyrt och långt att pendla med andra ord. Men Höör är ju närmare.

Trodde att det var hyfsat med terräng runt Eslöv, men det stämmer inte alltså? Terrängen är ju väldigt viktig. Har tidigare varit inackorderad på den skånska "stäppen" och det var min själ ingen höjdare. Inte särskilt stimulerande vare sig för ryttare eller häst att harva fram på platta grusvägar.

Det beror på var runt Eslöv man köper. Söder om, mot Lund är mest öppen åkermark. Norr om Eslöv kommer lite skog.
// Linda

På fredag köper vi en liten hästgård ca 15 km söderom Hörby, det tar 25-30 minuter till Lund.
Nybyggt hus på 150 m2, totalrenoverat stall med tre boxar och plats för fler. 3,5 HA mark. Bra ridvägar direkt i anslutning till gården och flera ridhus inom tio minuter med bil. Vi betalar under tre miljoner kronor.
Lycka till med letandet! :)

På fredag köper vi en liten hästgård ca 15 km söderom Hörby, det tar 25-30 minuter till Lund.
Nybyggt hus på 150 m2, totalrenoverat stall med tre boxar och plats för fler. 3,5 HA mark. Bra ridvägar direkt i anslutning till gården och flera ridhus inom tio minuter med bil. Vi betalar under tre miljoner kronor.
Lycka till med letandet! :)

ÅÅÅÅÅÅ, akta dig så jag inte letar upp gården och bjuder över!!! Skämt åsido, grattis, låter underbart!

Äh, inte är det någon skog inte! Lite snärje bara;) Kom upp till våra urskogar här - man kan rida i timmar på skogsvägar och stigar!

Ja, eller hur?:) Här trivs man! Fast det är inte så pjåkigt med skog i dina trakter heller, å priserna är väl ännu bättre kan jag tänka.

Kom du hem ordentligt i "blåa blixten"?

Nja bor du söder om Hässleholm dvs runt Sösdala kan du lätt stiga på pågatåg i Höör och det tar då ca 30 min att pendla i vardera riktningen. Ingen onormal tid. Flera aktiva klubbar och bra ridterräng.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi har en längre tid börjat fundera på att skaffa annan gård med lite mer mark och större boningshus. Efter att ha bott i snart 20 år på...
2
Svar
36
· Visningar
5 063
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar