Är det meningen att vi ska kunna rida våra hästar i tölt?

Sv: Är det meningen att vi ska kunna rida våra hästar i tölt?

Boj skrev:
Det tar lång tid för hästen att prestera en fullständig eftergift ifrån bakbenen, dels genom att styrkan måste till genom bärighet. Men sen att hästen kan sträcka hela överlinjen fullständigt, vilket egentligen är den svåra delen.

Formen kommer i takt med styrkan/bärigheten, den fullständiga sträckningen av överlinjen får man endast genom en fullständigt lösgjord häst.

Alltså men en ändamålsenlig form, visar hästen en viss eftergift från bakbenen. Man kan alltså rida hästen i gångarten utan att ställa till det, men mycket arbete återstår.

Precis! Tack Boj. Det är dessa saker jag jobbar med - det går inte att forcera. "Tyvärr" så har min och många andra islandshästar väldigt lätt för tölten vilket gör att det är lätt att tro att det då är mindre slitsamt för dem. Man tror ofta att den gångart hästen gärna väljer är den minst slitsamma men så är det ju dock inte.
Nu när jag är noga med HUR hon använder kroppen i tölt istället för att korrigera tölten när jag rider, så har det plötsligt blivit jobbigt för min dam att tölta och hon klarar bara korta bitar i taget.

Det är såna hästar som min som man lätt kan förstöra genom att rida (tävla) på deras vilja och lätthet för tölten.

Liknande trådar

Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 524
Senast: Wildhearts
·
Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 949
Senast: Ray
·
Islandshäst Kort historik: "Ridskoleunge" på ponny/halvblod upp till 16-17 års ålder, blev då medryttare på en islandshäst 1 år. Därefter medryttare...
Svar
15
· Visningar
2 423
Senast: sjoberga
·
D
Islandshäst Jag har kommit till en vändpunkt i mitt hästägeri. Efter nästan ett år skall jag ta steget att flytta från hästens hemma-ridskole-stall...
Svar
7
· Visningar
2 448
Senast: deer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V