Är det kamerahuset eller objektivet..?

Sv: Är det kamerahuset eller objektivet..?

här är ett inte allt för bra kort taget idag på vägen över med färgan
det översta kortet, är kamerans RAW fil och kortet under är den jpg fil som kameran sparade samtidigt.
skall se om jag hittar mer extrema bilder, men ni får en uppfattning av hur stor skillnad det kan vara
http://www.kurtson.se/images/rawvsjpg.jpg

Ah! Skillnad! Ska prova fota med RAW i helgen så får jag se hur det blir, om det blir som jag vill! ;)

Analogt är inget jag skulle hålla på med, det är astrist att stå och framkalla tycker jag. Kostar mer pengar och inte lika ofta det blir bra.

Det jag tycker.

Ah! Skillnad! Ska prova fota med RAW i helgen så får jag se hur det blir, om det blir som jag vill! ;)

vilken kamera blir det med då?
du behöver programvara för att konvertera raw till ett format som programmen kan läsa.
till photoshop finns det en datafil som gör att ps kanläsa formaten, och då även samma fil till photoshop elements
det du såg nu var bara en skärmdump.
fördelen med raw är att DU kan ändra en massa innan du börjar spara filen som jpg.
du får göra jobbet som kameran gör annars, välja ljustyper, bestämma vad som skall dominera osv...
du kan testa att ladda hem adobe lightoom, gratis till i feb, och testa med det.
hur man gör http://www.moderskeppet.se

En Nikon D70 blir det i helgen. Vi har massa program som klarar sånt där, vi har det mesta helt enkelt.
Tack för hjälpen! Visar bilder om de blir bra vill säga efter helgen!

Känns som det börjar gå lite långt nu! ;)
Men så det sitter mest i själva kamerahuset att det blir så mjukt och själva märket?

Vad skulle ni välja att köpa? En Nikon D80 eller Canon EOS 400D?

Äger du inga objektiv till ett redan existerande system så köp den kameran som faller dig i smaken. (Du slipper att byta ut alla gluggarna och slipper den kostnaden)
Det är exakt lika bra märken. Man gillar det ena eller andra.

Personligen hade jag gått ett steg upp till Canon 30D...det ska jag göra när min 350D är slut. Men det är enbart för att huset är annorlunda byggt (lite större). Annars hade jag stannat på 400D.
Sen o andra sidan...så kanske man ska stanna på den lägre nivån...Hmm...*funderar* en hel del pengar som man kan lägga på gluggar istället.

En sak man ska tänka på är att gluggarna ÄR viktigare. Programvaran i kameran spelar inte SÅ stor roll för bildkvalite´n.

Hoppas att du/ni blev klokare av mitt enormt svamlande inlägg. :D

vilken kamera blir det med då?
du behöver programvara för att konvertera raw till ett format som programmen kan läsa.
till photoshop finns det en datafil som gör att ps kanläsa formaten, och då även samma fil till photoshop elements
det du såg nu var bara en skärmdump.
fördelen med raw är att DU kan ändra en massa innan du börjar spara filen som jpg.
du får göra jobbet som kameran gör annars, välja ljustyper, bestämma vad som skall dominera osv...
du kan testa att ladda hem adobe lightoom, gratis till i feb, och testa med det.
hur man gör http://www.moderskeppet.se

...eller söker på Adobe efter Adobe Camera Raw...tillägg till PS.
Eller RawShooter Essential (numera uppköpt av Adobe) <<--- gratis.

...eller söker på Adobe efter Adobe Camera Raw...tillägg till PS.
Eller RawShooter Essential (numera uppköpt av Adobe) <<--- gratis.

hum det hittar inte mina neffiler, kanman ställa in det, eller skall man lägga till adobes acr?

Liknande trådar

IT & mobiler Jag ska köpa mig ny kamerahus och nytt teleobjektiv till mig själv i födelsedagspresent. Hur skulle ni tänka: Befintligt kamerahus: typ...
2
Svar
25
· Visningar
2 094
Senast: Rialavargen
·
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 497
Senast: kryddelydd
·
R
IT & mobiler Jag funderar på att köpa en ny kamera till mig själv i julklapp. Var inne lite snabbt på Elgigantens hemsida och upptäckte att jag är...
2
Svar
25
· Visningar
2 849
Senast: Raderad medlem 6459
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 935
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025