Är det kamerahuset eller objektivet..?

Sorbe

Trådstartare
Om gör större delen av jobbet när det gäller kvalitén på bilderna.
Jag har suttit och jämfört några bilder fotade med Nikon och Canon systemkameror. Vad jag har kommit fram till är att Canons bilder blir med "mjukare" eller hur man ska förklara, men de blir mer gråa i färgen. Nikon ger mer "fula" bilder som är rätt kass kvalité på, men de ger bättre bilder.

Självklart är det ju inställningarna som spelar stor roll, men om man har likadana inställningar och det ändå blir som jag beskrivit här över, är det objektivet som gör det eller kamerahuset? Eller är det något annat?

Sv: Är det kamerahuset eller objektivet..?

Vad gäller kvalitén är det både kamerahus och objektiv som spelar in. Men vad gäller skärpa spelar objektiven mest roll. Vad menar du med att inställningarna är samma? Menar du bländare, slutare, iso, zoomläge, ljusstyrka på objektivet, vitbalans och så vidare, eller menar du även kompressionsgrad och format på bildfilen och andra "mjuka" inställningar?

Fotar du digitalt eller analogt? Kamerorna kan ju vara olika vitbalanserade och det skiljer sig av den anledningen. Samma sak händer om du använder olika sorters film i en traditionell kamera.

Fotar folk fortfarande analogt? (okej, jag erkänner att vi fick göra det några gånger i skolan och framkalla själv) Bara digitalt som gäller.

det här skiljer mellan kamera till kamera även inom samma modell och märke.
personligen ser jag inte så stor skillnad mellan nikon och canon, speciellt inte de modeller med samma sensor (d80/400)
men de olika fabrikaten har olika inställningar i kameran, det är därför som det är bättre att fota RAW och konvertera själv i burken.

och visst kan man få för sig att fota analogt, men det blir lite dyrt nuförtiden.

har du några exempel?
känner inte igen nikon i din beskrivning.

sedan så är det så att vissa modeller har mjukfilter för att det skall uppfattas som skarpare då felen smetas ut, tror dock inte det finns på nya, men var ganska vanligt för några år sedan.

Fotar folk fortfarande analogt? (okej, jag erkänner att vi fick göra det några gånger i skolan och framkalla själv) Bara digitalt som gäller.

Finns många som fotar analogt fortfarande. Hela Fotosidan är nerlusade av sånna. :D

Efter? Det beror väl på vad man är ute efter? Många gillar ju mörkerrumsarbete... Och när det gäller storformatskameror är det RIKTIGT dyrt att ens komma i närheten av samma kvalitet i digitalt format...

:)
jo, fast när det gäller fotografering behöver det inte vara till det sämre att fortfarande fota analogt.
en bra kamera med ordentliga objektiv tar fortfarande bättre kort än vad du åstakommer med en digitalkamera, men digitalkamrorna är nära...

Här är två exempel.

Image15-1.jpg
_J9G0339.JPG

Vänstra Nikon högra Canon.

vi ser ju som sagt att det är rejäla skillnader...
men har de verkligen haft samma inställningar
vi pratar isotal
slutartid
bländaröppning
ljusstyrka på objektiven
olika objektiv
vilket program har de haft på kameran, program?
är ena korten tagit i raw och konverterade i photoshop eller liknande?
nikonkameran har haft betydligt större bländare då det är skärpedjup i nästan hela bilden. canon har ju bara runt hästen.

Nu tog jag bara två bilder för att ni skulle få se skillnaden jag pratade om.

Jag fotade i somras med en Nikon D70 och en Canon EOS 350D på tävling, båda hade EXAKT samma inställningar och 18-55 mm objektiv, men det var ju olika märken på dem.
Det vart likadant, jättestor skillnad, att bilderna med Canon kamerorna vart mjukare som ni kan se på de bilderna.

nu han du svara på min fråga!
hade objektiven samma ljusinsläppsvärden?

om du kikar i exifinformationen.. får du EXAKT samma värden då på allt? tror inte det är möjligt.
nikon ser ut att överexponera och canon underexponera.
men igen, programvaran i kameran gör massor.
skall visa strax!

Känns som det börjar gå lite långt nu! ;)
Men så det sitter mest i själva kamerahuset att det blir så mjukt och själva märket?

Vad skulle ni välja att köpa? En Nikon D80 eller Canon EOS 400D?

Vad jag har kommit fram till är att Canons bilder blir med "mjukare" eller hur man ska förklara, men de blir mer gråa i färgen. Nikon ger mer "fula" bilder som är rätt kass kvalité på, men de ger bättre bilder.

FÄRGER ska det stå där upptäckte jag nu.

Det verkar lite som det är bakom kamerahuset som gör den största skillnaden i ditt fall. Skillnaden på de bilder du visar känns orimlig om det är samma typ av objektiv och alla inställningar är samma. Om du tittar på de reviews som Kuckeliku postade (från en väldigt bra sida, förövrigt) ser du att skillnaden är väääldigt liten i bildkvalitet mellan de två märken du pratar. Och vilket man gillar bäst är ju en smaksak.

ironi hurdå? :smirk: du menar att du egentligen tycker analogt är frontlinjen?

Liknande trådar

IT & mobiler Jag ska köpa mig ny kamerahus och nytt teleobjektiv till mig själv i födelsedagspresent. Hur skulle ni tänka: Befintligt kamerahus: typ...
2
Svar
25
· Visningar
2 094
Senast: Rialavargen
·
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 497
Senast: kryddelydd
·
R
IT & mobiler Jag funderar på att köpa en ny kamera till mig själv i julklapp. Var inne lite snabbt på Elgigantens hemsida och upptäckte att jag är...
2
Svar
25
· Visningar
2 849
Senast: Raderad medlem 6459
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 935
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025