Är det jag som inte är nog bestämd eller hästen som är för bestämd??!

Annie_92

Trådstartare
Jag hade en angloarab hos mig i somras en månad och jag undrar hur jag skulle ha handskats med honom i dom här situationerna: - När jag rider och han hela tiden slänger upp huvudet. (jag drev framåt men han fortsatte)
- När han stannade framför stallet och vägrade gå in.(Efter att ha varit i hagen. ibland gick det när jag petade honom på baken med ett spö, men andra gånger backade han bara.
- När vi red ut och skulle vända hem så fortsatte han framåt lite trotsigt och då jag drev hårdare med skänklar och blev lite arg på honom så ökade han bara farten. Till sist hoppade jag av och ledde han en bit åt ”rätt” håll och när jag sedan satt upp var han snäll som ett lamm!
- Han fick för sig sånt som att han inte kunde gå nära stängslet när vi red i hagen. (jag försökte vara bestämd och driva med innerskänkeln men HAN bestämde att vi skulle hålla oss till mitten.
- Sist men INTE minst är när han vägrade gå in i transporten och vi försökte med lina, parkera kärran mot stallet så han kunde gå direkt in från stallet i kärran och att ta in en annan häst i kärran först. Vi fick också hjälp av två hästvana karlar som inte heller kunde få in honom med linan! Sedan ringde vi två tjejer från ridskolan som kände hästen sedan tidigare och efter ett tag hårt kämpande med lina gick han in!!
Jag vet mycket väl att jag antagligen inte var nog bestämd och att han testade mig hela tiden för att se hur mycket han kunde få bestämma, men nu så här efteråt känns det som jag gjorde så gott jag kunde och försökte allt… Tacksam för svar och tips om hur jag ska visa att jag bestämmer.

Sv: Är det jag som inte är nog bestämd eller hästen som är för bestämd??!

jag kan nog tyvärr inte ge så mycket tips, men med tanke på att ahn ej vilel gå in i stallet, har du treänat horsemanship?? iaf om han inte vill gå in i stallet akn du t.ex leda in ahn i träns, men framför allt så kan du föröska få han att gå i cirklar, han kommer tycka att det är jätte trist att behöva gå runt runt runt varje gång han stannar så tuill slut så kommer ahn nog att sluta stanna. kom ihåg bara att titta så att ni ahr kontakt med varandra medans du snurrar han!

lycka till!

Du skriver att: "du hade en..." är hästen alltså inte kvar?

I så fall är det väl inte så mycket du kan göra just nu?

En häst som kastar med huvudet kan förmedla många olika saker...som ex han är inte tillfreds med bettet,ont i munnen,för korta tyglar,för hårda händer,ont i ryggen eller ont i kroppen m.m Var han svår att tränsa??

Tog du in honom på natten eller skulle du borsta honom i stallgången?? Det finns många hästar soom ogillar att gå igenom stalldörrar, var den lägre än vanligt??
Man får träna hästan att gå in genom smala trånga ställen, det kan ju oxå vara så att han inte ville vara inomhus! Då kan det vara bra att ta hästen kortare stunder så att man inte bara tar hästen när den ska stå långa stunder.

Hur väl fungerade tygeltagen??

De flesta hästar vill ogärna gå intill stängsel mina vill iaf inte det, och det är ju ganska logiskt med tanke på att de lärt sig att stängslet gör ont!

Lastproblem beror på att hästen av någon anledning är rädd-orolig över att åka. Detta är en lång process att få en häst last-transportvan. Man ska dock komma ihåg att hästen reagerar pga rädsla eller dåliga upplevelser. Att tvinga hästen på löser inte framtida problem utan gör de värre.

Mvh Sparky

Tack så mycket för svaret! det var ett mycket bra tips!

Hej Sparky!
Det var väldigt intressant det du skrev och ja, stalldörren var faktiskt lite lägre än vanliga dörrar!
Det var för det mesta korta stunder som han skulle gå in.

Det var det att det gått bra att lasta honom andra gånger.

Tack ännu en gång för dom bra svaren!

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 831
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 132
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka