Är det inte dax att hästsverige går samman....

Sv: Är det inte dax att hästsverige går samman....

Jag tycker det är ganska löjligt att lagstiftarna bryr sig om pengarna inom hästsporten och att ridskolor m.m. skulle konkursa, när de inte tvekade nämnvärt att slå ner bönderna med lagarna om kornas utevistelse. Säger inte att det inte var bra, för nog ska korna vara ute, men på nåt vänster känns det lite snett...

Givetvis måste det finnas undantag.
Tävlingar pågår tex varje dag under hästens liv, det finns en vardag också.
Se bara som min granne.
Han hade en shettis hingst och en varmblodshingst instända i stallet i 5 år, stona fick gå ut, men hingstarna bråkade så... att släppa dem i olika hagar trots att han har ett flertal var visst inte att tänka på.
Och hans hästar gör INGET. De går fram och tillbaka till stallet... Numer är alla ute, hingstarna har han inte kvar, så nu tycker jag väl att de har det rätt ok.
Sjuka hästar är ju också ett undantag, men då finns ju lite större anledning än "han blir trött när jag ska rida" "hon bara rullar sig" osv osv :smirk: .

Jag förstår inte hur man ens kan tänka tanken på att stalla upp sin häst i ett stall där det inte finns några hagar alls, även om det så bara är nån timma i en liten hage är det ju bättre än ingen alls....

klart jag skriver under!
Lämpliga permanenta undantag kan väl vara
Vid risk för hästens liv (ex isolering pga sjukdom, storm etc.)
På veterinärs beordran

Sedan kan man väl söka undantagstillstånd från lämplig myndighet vid tävlingar, om lämpliga hagar inte finns etc.

Vad som däremot är orimligt är att begära att alla hästar skall få komma ut i intressanta, stora hagar. Steg ett är väl ändå att lagstifta att hästarna måste få kunna komma ut säg minst fyra timmar per dag.

Tassetass skrev:
Jag tycker det är ganska löjligt att lagstiftarna bryr sig om pengarna inom hästsporten och att ridskolor m.m. skulle konkursa, när de inte tvekade nämnvärt att slå ner bönderna med lagarna om kornas utevistelse. Säger inte att det inte var bra, för nog ska korna vara ute, men på nåt vänster känns det lite snett...

Det är pengar där med.. Kornas utevistelse eller ej berör KONSUMENTERNA, och de är en grupp politikerna vill hålla sig väl med. Om inte annat för att all försäljning genererar pengar till staten via momsen.

Men hästar och hästnäring/ridsport är en nedprioriterad grupp. Det görs INGENTING för att höja slaktpriset inom landet på häst, medan om nötpriserna låg på samma nivå skulle staten garanterat gå in och hjälpa upp det eller lagstifta ändringar som automatiskt premierade inhemska slaktdjur/inhemskt kött.

Golfen slapp 'lyxstämpeln' inom friskvårdspaketet arbetsgivarna kan erbjuda, men hästsporten är fortfarande 'lyx' och undantagen.

Ishockeyrinkar och fotbollsarenor får betydligt mer stöd än ridskolor och ridhus.

Osv i all oändlighet.

Det ÄR förjävligt och det ÄR fel och jag är rörande ening med det diu skrev ovan. Men jag vet inte hur fan man ändrar det, demonstrerar till häst kanske (kan kanske få ridvägar iaf om stadsbiltrafiken hindras av hästar *elakt flin*) Och det är en gigantisk bromskloss i alla hästpolitiska frågor.

Kolla när de stängde jouren på Ultuna, där vi utbildar svenska veterinärer (och en stor veterinär arbetsgivare är STATEN, dels via SLU och dels via distriktsveterinärerna). Inga större reaktioner från politikerna eller allmänheten. Men gör samma sak på läkarutbildningarna och det skulle bli ramaskri och krafttag.. *morr*

lånar svars kanppen

jag skriver definitivt på!
och om man har lagar på hur boxar ska se ut och hur stora de ska vara så borde man också ha lagar på hur mycket utrymme en häst ska ha i hagen, som t.ex. när jag red på ridskola när jag var liten gick det 14 hästar i en hage som inte kan ha varit större än 10 x 20.det kunde aldrig växa någonting i hagen och det var bara lera. hästrana kunde knappt röra sig, de hade inget att göra de bara stod och hängde med huvudet. de gjorde i stort sett samma sak som de gjorde inne i stallet fast det fick frisk luft. så om man har lagar mot att det inte får vara för mycket hästar på ett område osv. så blir ju hagarna bättre om ni förstår hur jag menar.

är det någon som vet vart man kan vända sig för att prata med någon som vet om typ en namninsamling skulle tas på allvar?

sedan till alla som skulle säga att det inte går, de som inte har hagar till hästarna eller itne råd att hyra hagar borde inte ha hästar då, så enkelt är det!!!! det är faktiskt inte svårare än så, om man inte kan göra det bra för hästen borde man inte ha en.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 965
Senast: Unafraid
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 299
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
2 110
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka