Är det inte dax att hästsverige går samman....

T

Tokmaja

..för en ny lag om hästarnas välfärd?!
Med tanke på insändaren "stackars hästar" som jag har funderat på en del.
Vi har lagar om att hästarna inte får gå ute mer än visst antal timmar utan vindskydd (sunt i o f) MEN vi har ingen lag som säger att vi inte får stänga in våra hästar, som är gjorda för att röra på sig dygnet runt, i små boxar eller spiltor dygnet runt.
Eller som max gå ute i en liten hage 1-2 timmar om dagen.

JAG tycker att det är helt fel!!!
Borde man inte kunna trycka på jordbruksverket eller vem det nu är som bestämmer att vi vill ha en lag som också tvingar hästägarna att släppa ut sina guldklimpar varje dag.
För borde inte ALLA hästar ha RÄTT till att gå ut i friska luften, utan ryttare, varje dag?

Givetvis finns det sjuka hästar, men då har ju veterinären rekomenderat boxvila, och ofta vid boxvila går det ju ändå att ha sjukhagar ute så att de får i sig det friska luften ändå...
Är jag helt ute och cyklar?
Tänker jag fel?
Borde det inte vara hästars rättighet att få vara ute i en tillfredställande hage, varje dag?!

Sv: Är det inte dax att hästsverige går samman....

:bow:
Jag skriver under.

Tokmaja skrev:
..för en ny lag om hästarnas välfärd?!
Med tanke på insändaren "stackars hästar" som jag har funderat på en del.
Vi har lagar om att hästarna inte får gå ute mer än visst antal timmar utan vindskydd (sunt i o f) MEN vi har ingen lag som säger att vi inte får stänga in våra hästar, som är gjorda för att röra på sig dygnet runt, i små boxar eller spiltor dygnet runt.
Eller som max gå ute i en liten hage 1-2 timmar om dagen.

JAG tycker att det är helt fel!!!
Borde man inte kunna trycka på jordbruksverket eller vem det nu är som bestämmer att vi vill ha en lag som också tvingar hästägarna att släppa ut sina guldklimpar varje dag.
För borde inte ALLA hästar ha RÄTT till att gå ut i friska luften, utan ryttare, varje dag?

Givetvis finns det sjuka hästar, men då har ju veterinären rekomenderat boxvila, och ofta vid boxvila går det ju ändå att ha sjukhagar ute så att de får i sig det friska luften ändå...
Är jag helt ute och cyklar?
Tänker jag fel?
Borde det inte vara hästars rättighet att få vara ute i en tillfredställande hage, varje dag?!

Jag skriver också under, men jag tror inte vi ser en sådan lag. Det finns PENGAR i botten nämligen. Många stall, därav flera ridskolor inkluderat, skulle få stänga igen, stallhyror skulle skjuta i höjden och många stalls kulle hamna långt utanför städerna etc. Mark är nämligen DYRT när du är 'stadsnära' (vilket nu sträcker isg rätt långt utanför städerna) och ofta för dyrt för att ha som hagar.. Och så vill kommunen (t ex) ofta sälja till tomter etc, även om de erbjuds tomtpris av någon som skall ha marken som hagar.

SÅ jag tror TYVÄRR inte man får igenom en sådan lag, dessutom skapar den problem för tävlingshästar som ofta är på resande fot och står tillfälligt uppstallade där inga hagar finns.

jaga nser INTE detta ovan är ett försvar för att inte ha hagar/ha 20 *20 meters fyrkanter/släppa ut 3-4 h/dag, men jag ser var man kan få ett rejält motstånd.

När det gäller ridskolorna är det ofta en kommun som betalar, och de har ofta inte råd att dubbla anslagen för det ska gå att komma åt mark etc.

Så NÅGON kommer få betala, och det kommer slå hårt mot hästsporten som breddsport och elitisera den, ffa utanför 'landsbygden', vilket slår mot många ridskoleryttare t ex.

Samtidigt, utan tvingande lagar få vi aldrig en ändring, men det kommer skapa en massa följdeffekter och det är där jag ser motståndet.

men som sagt, jags kriver under utan att blinka, jag anser att man får helt enkelt betala vad det kostar, eller ta 'omaket' att bo utanför stan eller åka utanför stan.

Absolut! Men så länge folk envisas med att lägga mänskliga (sina egna) känslor på hästarna så blir det inget.

Jag hyrde stallplats en gång hos ett par som hade ett jättefint stall med avancerad ventilationssystem. När kylan kom stängdes dörrar, fönster hermetiskt och en värmefläkt startades. Inte ventilationen för den var dyr i drift(!!!). Min nordis rann av svett på morgonen och varmblodet fick kraftig snuva och hosta. Varje gång jag öppnade fönster och dörrar kom hyresvärden och stängde igen. Så, jag sålde lastbilen och byggde stall på min egen tomt istället.
Fortfarande vet jag att hästarna som ägs av hyresvärden inte får gå ut när det är kallare än -5-10° eller om det regnar, snöar eller blåser kallt. Dessa människor gör ju inte detta av elakhet, dom tror ju faktiskt att hästarna mår bättre med deras behandling. Annars är det ju rent och snyggt i stallet och mycket prydligt. Hovarna sköts exemplariskt men ingen häst jobbar direkt.
Jag hade dessa människor på en hästvårdskurs där jag betonade vikten av frisk luft, motion och daglig utevistelse...men det hjälpte inte.

jag håller med till fullo!

Jag undrar lite över min egna kuse dock, han verkar inte vara särskillt överväldigad över att gå i hagen mer än ett par timmar om dagen, sedan ställer han sig vid ingången och vill in.
Matte är dock rätt taskig, för han måste minst vara ute i 6 timmar iallafall.
Han går i kuperad hage och dom får förmiddags hö ute. Så dom har att pilla med. Han kanske är för domesticerad :confused:

Jag får för mig att han vill in för att det är där dom får mesta delen av utfodringen, men han är ändå inte en sådan typ av häst som dyker i hö högen när han kommer in!

Sax! skrev:
jag håller med till fullo!

Jag undrar lite över min egna kuse dock, han verkar inte vara särskillt överväldigad över att gå i hagen mer än ett par timmar om dagen, sedan ställer han sig vid ingången och vill in.
Matte är dock rätt taskig, för han måste minst vara ute i 6 timmar iallafall.
Han går i kuperad hage och dom får förmiddags hö ute. Så dom har att pilla med. Han kanske är för domesticerad :confused:

Jag får för mig att han vill in för att det är där dom får mesta delen av utfodringen, men han är ändå inte en sådan typ av häst som dyker i hö högen när han kommer in!

Hur länge har du haft honom? *nyfiken*

åringens mamma var inte alls spec intresserad av att gå ute heldagar när hon kom. Stod dessutom mest still i hagen (trots stor, kuperad hage med kompisar). Tog henne ungefär ett halvår innan hon 'drogs med' av de andra hästarnas och började röra på sig ute och uppskatta det.

Säger inte att alla hästar är så, men jag blev bara nyfiken. Hon var ju avelssto och van att gå med andra avelsston och de gjorde liksom inte så mkt i hagen (som jag fö inte vet hur doch det tog som sgat 6 månader med BUSIG kompis som utnyttjar hela hagen både att busa i och att lalal runt och knapra lite bark här, ett grässtrå där etc (talar vinter nu) innan hon började inse att det faktiskt fanns saker att göra i hagen. Innan stod hon bara på en fläck, åt ibland (fri tillgång) och stod sen. Och tyckte det var lika trevligt eller inte trevligare att stå i boxen och stå än stå i hagen och bara stå.

Har haft honom i lite över två år.

Han rör sig väääldigt mycket under de 2 timmarna han verkar uppskatta att vara ute.

Han är flockledare, om än kanske inte världens bästa. Han gillar att nafsa och dra och leka mycket så dom andra tröttnar på honom...hehe
(han är väldigt bra för sin kompis med problem (troligen) med dålig blodcirkulation i bakbena, han är jättefin när han kommer in av allt jagande. Min häst har gått ensam i sjukhage i 2 veckor och kompisens häst är mycket sämre i benen nu *lite kuriosa*)

Men som sagt, när han har busat klart så är han liksom fördig för dagen och då vill han in. Han tar ofta eftermiddags tupplur efter maten trots stim och stoj i stallet. (han lägger sig ner och slumrar)

Han börjar inte bli hungrig då?
Är han likadan på sommaren när det finnns bete ute?

Njaee, han dyker som sagt inte i maten när han kommer in och han orkar inte alltid äta upp allt hösilage (får 18kg/dag + 1-2 kilo hö i hagen)

Annars hade jag säkert trott att han va hungrig och ville in bara därför...

Dom får mat 4 ggr om dagen.

finns det sådana stallplatser :eek:
nej jag har haft min häst i box var ute från 09.00 till 21.00 och det trivdes hon ganska bra med men på nätterna blev det ganska varmt och sedan åkte hon ut i kylan så hon ja alla blev förkylda lite då och då.
nu har vi våra hästar i en kupperad hage med ligghall (torv,spån,halm). dom har även regn och ibland vintertäcken på sig. INGEN av dessa hästar har varit förkylda eller sjuka sedan vi började med lösdrift,
jag kan inget annat än rekomendera lösdrift till alla som har möjlighet.

och jag skriver definitivt under :bow:

ärligt talat tycker jag inte att det ska finnas sådana stall där hästar inte får gå ute mer än 1-3 timmar. även om det är ridskolor eller privata stall.

Sax! skrev:
Har haft honom i lite över två år.

Han rör sig väääldigt mycket under de 2 timmarna han verkar uppskatta att vara ute.

Han är flockledare, om än kanske inte världens bästa. Han gillar att nafsa och dra och leka mycket så dom andra tröttnar på honom...hehe
(han är väldigt bra för sin kompis med problem (troligen) med dålig blodcirkulation i bakbena, han är jättefin när han kommer in av allt jagande. Min häst har gått ensam i sjukhage i 2 veckor och kompisens häst är mycket sämre i benen nu *lite kuriosa*)

Men som sagt, när han har busat klart så är han liksom fördig för dagen och då vill han in. Han tar ofta eftermiddags tupplur efter maten trots stim och stoj i stallet. (han lägger sig ner och slumrar)

Intressant och fascinerande. Om du tar in honom så han kan slumra, och sen tar ut, vad händer då? (Tänkte om det är tuppluren där han vill åt).

Och är han likadan på bete?

Mina går ju GÄRNA in, men det är bara för det är inne kraftfodret finns och de vet de får det när de kommer in, de går dock lika GÄRNA ut när kraftfodret är slut.

Håller helt med!!! Några timmar borde ALLA hästar få komma ut. Sen så borde det vara en lag på att en "hage" ska inte vara en soptipp, inte en ler-pool och inte ett hogstfält!!! Och man får inte ha åtta hästar i en hage som egt är för liten till EN häst. :crazy:

Lite olika, jag släpper ju sällan ut honom efter eftermiddagsmålet eftersom jag är där kvällstid och då ska det mockas , ridas och fixas foder.

Han är väldigt tydlig i sitt "språk". Vissa dar när man kommer står han och vilar med huvudet i vid väggen motsatt boxdörren. Då får man ta det lite lugnt, klia och pyssla innan man kan sätta på grimman, då är han lite slö och trött.
När han ligger ner är det likadant, man får fjäska upp honom för han ställer sig inte för att man går in i boxen minsann. Då får man mysa lite med honom och göra nåt annat tills han rest sig.
Andra dagar hoppar han mer eller mindre i grimman. Då är han oftast lite ettrigare, vill gärna dra i mattes tröja och så. Sån är han nu när han gått i sjukhage.

Han är alltid vaken och framåt när man ska rida oavsett hur han varit när man ska ta honom ur boxen.

Det är lite konstigt det där... Min gammla häst, som jag haft i över tio år älskar att vara ute (han tycker om att vara inne också för den delen men), och han bryr sig inte speciellt mkt om det regnar eller snöar. Han har givetvis täcken så han blir aldrig våt eller kall.

Min andra häst vill helst inte gå ut alls om det är dåligt väder! Och det kan inte bero på att han inte är van vid att vara ute, för när jag köpte honom i oktober förra året så gick han fortfarande ute dygnet runt, utan täcke....
Han kanske tycker att han har fruset och varit våt tillräckligt mkt i sitt liv?

Verkligen intressant.

Glömde skriva om sommar betet. Han går ju ute juni-augusti.
Får alltid tilläggsfodra. det tar väldigt mycket på honom att vara ute dygnet runt. Han får nog inte riktigt samma ro att vila då eftersom han är flockledare också.

Förra året fick jag stalla in honom tidigare för han gick ner i vikt och blev allmänt hängig. Dels på dåligt bete och dels på att han fick för lite vila. (tror jag iallafall)

Min hade garanterat gått under som vildhäst... :angel:

Skriver också på

Jag skriver också under, men jag tror inte att det är genomförbart överhuvudtaget. Min häst och jag tävlar ganska ofta, och under tävlingshelgerna finns det ju inga möjligheter att hålla med hagar till alla hästarna? Särskilt inte när det är dåligt väder och små hagar blir ju leriga så fort (syftar då på att någon skrev att hagarna borde vara vältilltagna och inte bara små leriga hagplättar). Dessutom bör ju regeln inte gälla sjuka hästar, för det är ju individuellt vilket de trivs med - liten sjukhage eller box, vissa hästar stressar ju upp sig när de står i sjukhage och kan se andra hästar busa osv.

Plus att då kan man ju inte använda flertalet av de stora och användarvänliga tävlingsplatserna, som till exempel Globen? Då måste man alltså ställa in Globen för att det inte finns tillräckliga hagar för de över hundra hästarna som deltog?

Självklart förespråkar jag själv utevistelse, min häst får vara ute så länge som möjligt på dagarna och går ute dygnet runt från maj-sent i september. På tävlingsplatser där han står i box går vi långa promenader i stället.

Mvh Huntress :)

Det finns ju saker som gör att det är svårt att låta hästarna vara ute, som vid tävling, men det är egentligen inte de hästarna som har sämst utevistelse, tror jag. Det är de hästarna som inte får vara ute om det regnar, snöar eller är mer än 5 minus, det är de som får vara ute 2-4 h per dag osv. Det är klart jag skriver under på en sådan lag, men det känns fel att ha den samtidigt eftersom man då bryter mot lagen en dag då man låter de stå inne pga att det blåser grenar i hagen. Det känns fel. Här kan det storma till rejält och hagen ligger vid en skog så grenar är det gott om!
Att nryta mot lagen för att jag vill mina hästar väl?

Men då får man ju på något sätt anpassa lagen så att den inbegriper att hästar i sin permanenta miljö ska få vara ute ett visst antal timmar per dag. Andelen hästar som åker på meeting utan hagar i Sverige är ju rätt litet om man jämför med antalet hästar som finns, och de flesta tillbringar ju inte varje helg på meeting direkt... Det är ju hästars vardag som borde förändras, hur dom har det större delen av sin tid. Sen finns det ju alltid undantag, som tex boxvila, ridskolor mitt i sthlm som kan få svårt att lösa. Men då får man väl i stället arbeta fram ett system som funkar, tex utevistelse varannan dag eller så. Allt är ju bättre än inget.
Tycker det är viktigt att detta uppmärksammas. Hörde under mina år som tävlingshästskötare alltför många ursäkter för att inte släppa ut hästarna, trots tillgång till fantastiska hagar. Tex; de trampar av sig skorna, de blir skitiga, täckena blir skitiga, de springer (konstigt om de aldrig får gå ut...), de blir feta, de vill inte vara ute :crazy:, de orkar inte med träningen osv osv.
Har nu min egen häst på lösdrift, och man kan ju säga att jag har märkt hur hästar vill ha det om de får välja....

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 965
Senast: Unafraid
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 299
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
2 110
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka