hejkompisar
Trådstartare
jag har en till fråga, om jag tränar och äter en kechoklad efter, kommer träningen varit förgäves då
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur gammal är du?jag har en till fråga, om jag tränar och äter en kechoklad efter, kommer träningen varit förgäves då
ja jag är 14 så jag skulle ju kunna prata med skolsköterskanHur gammal är du?
Går du i skolan fortfarande kan det nog vara bra att ta upp dina funderingar med skolsköterskan.
jag har en till fråga, om jag tränar och äter en kechoklad efter, kommer träningen varit förgäves då
Gör det, tror det är bra när du har så mycket funderingar kring mat och träning.ja jag är 14 så jag skulle ju kunna prata med skolsköterskan
Du tränar för att bygga kondition och muskler. Kexchoklad gör absolut ingen skillnad, du kommer få precis lika mycket kondition och muskler ändå.jag har en till fråga, om jag tränar och äter en kechoklad efter, kommer träningen varit förgäves då
en frågan har så många komplexa frågeställningar i sig.jag har en till fråga, om jag tränar och äter en kechoklad efter, kommer träningen varit förgäves då
Nej absolut inte. Tränar gör man för att det är roligt och kexchoklad äter man för att det är gott. Eller som jag ibland gör, när blodsockret är påväg ner och jag inte kan äta vanlig mat just då tar jag en kexchoklad. Jag har alltid en i väskan och två i bilen så att det finns om behovet uppstår. Så smidigt!jag har en till fråga, om jag tränar och äter en kechoklad efter, kommer träningen varit förgäves då
Skulle jag träna för att det är roligt så är det inte många pass som blir gjorda. Träna gör jag för att det är bra för kropp och själ.Nej absolut inte. Tränar gör man för att det är roligt och kexchoklad äter man för att det är gott. Eller som jag ibland gör, när blodsockret är påväg ner och jag inte kan äta vanlig mat just då tar jag en kexchoklad. Jag har alltid en i väskan och två i bilen så att det finns om behovet uppstår. Så smidigt!
Glöm bara inte att äta en ordentlig måltid när du kommer hem så att kroppen får protein, fett och kolhydrater att bygga med
Fast du är väl inte 14 år?Skulle jag träna för att det är roligt så är det inte många pass som blir gjorda. Träna gör jag för att det är bra för kropp och själ.
Nej men jag har varit. Jag tror att det är viktigt att man lär sig att man behöver göra saker som inte är roliga för det är mycket av det i livet.Fast du är väl inte 14 år?
Stor skillnad på yngre tonåring och vuxen. Det viktigaste för 14-åringar ät rörelseglädje, träning och fysisk aktivitet ska vara roligt.
Känns det som en lämplig tråd att ta upp den diskussionen i?Nej men jag har varit. Jag tror att det är viktigt att man lär sig att man behöver göra saker som inte är roliga för det är mycket av det i livet.
Att det är bra för kropp och själ ja. Det är alltså inte förgäves att man har ätit en kexchoklad.Känns det som en lämplig tråd att ta upp den diskussionen i?
Okej. Det är ju sorgligt. Då är det kanske dags att leta reda på andra sätt att träna på så att du gör det med glädje. Oavsett tycker inte jag att det är relavant för tråden alls. Att inte allt är roligt betyder inte att man måste göra allt tråkigt heller. Det är en fråga om inställning och att allt inte är roligt är inget du behöver lära en okänd fjortonåring som du inte vet något om.Skulle jag träna för att det är roligt så är det inte många pass som blir gjorda. Träna gör jag för att det är bra för kropp och själ.
Du har fått några svar på detta redan, så du kan nog gissa mitt svar: Nej, träningen kommer inte att ha varit förgäves för att du äter lite snabba kolhydrater direkt efteråt. Tvärtom kan det vara BRA att fylla på med energi efter ett träningspass, särskilt om det varit lite tuffare. Träning bryter ju faktiskt till viss del ner kroppen och det är återhämtningen - inklusive påfyllning av energi och proteiner - som gör att du blir starkare, snabbare, uthålligare!jag har en till fråga, om jag tränar och äter en kechoklad efter, kommer träningen varit förgäves då
Jag tolkar det som att det är relevant eftersom man får göra saker i livet som inte är roligt.Okej. Det är ju sorgligt. Då är det kanske dags att leta reda på andra sätt att träna på så att du gör det med glädje. Oavsett tycker inte jag att det är relavant för tråden alls. Att inte allt är roligt betyder inte att man måste göra allt tråkigt heller. Det är en fråga om inställning och att allt inte är roligt är inget du behöver lära en okänd fjortonåring som du inte vet något om.
Jag tror att både @TinyWiny och @parellikusken (och kanske någon mer som jag glömt) försöker vara försiktiga och manar oss andra till försiktighet vad gäller att trigga eventuella osunda beteenden som begynnande ätstörningar och överdriven träning. Och det är kanske rimligt att ha den försiktigheten. Å andra sidan håller jag med dig om att allt i livet inte är roligt och just träning har så många positiva effekter att det är en av de saker som vi kanske bör ägna oss åt även de dagar det inte är superroligt. Dessutom är det ju en 14-åring vi talar om och inte en 7-åring. Det finns gott om 14-åringar som elitsatsar i sin idrott och har järnkoll på träning, näring osv. och då kan jag tycka att det nästan blir lite av en förolämpning att enbart klamra sig fast vid "det ska vara roligt att träna, rörelseglädje är det enda som betyder något" osv. Kanske rimligt för en 7-åring, mindre rimligt för en 14-åring.Jag tolkar det som att det är relevant eftersom man får göra saker i livet som inte är roligt.
Du är fri att tolka det annorlunda.
Varför skulle det vara en förolämpning att säga att träning är roligt? Det var nog det märkligaste jag någonsin har hört. Jag hoppas verkligen att alla elitidrottare utövar sin sport för att det är roligt. Att det känns segt vissa dagar har inget med det hela att göra utan att hitta en träningsform man tycker om är a och o för det som är roligt egentligen är så mycket lättare att göra även dåliga dagar.Jag tror att både @TinyWiny och @parellikusken (och kanske någon mer som jag glömt) försöker vara försiktiga och manar oss andra till försiktighet vad gäller att trigga eventuella osunda beteenden som begynnande ätstörningar och överdriven träning. Och det är kanske rimligt att ha den försiktigheten. Å andra sidan håller jag med dig om att allt i livet inte är roligt och just träning har så många positiva effekter att det är en av de saker som vi kanske bör ägna oss åt även de dagar det inte är superroligt. Dessutom är det ju en 14-åring vi talar om och inte en 7-åring. Det finns gott om 14-åringar som elitsatsar i sin idrott och har järnkoll på träning, näring osv. och då kan jag tycka att det nästan blir lite av en förolämpning att enbart klamra sig fast vid "det ska vara roligt att träna, rörelseglädje är det enda som betyder något" osv. Kanske rimligt för en 7-åring, mindre rimligt för en 14-åring.
Att hitta en träningsform man gillar/tycker är rolig är i min värld inte samma sak som att säga "tränar gör man för att det är roligt och kexchoklad äter man för att det är gott", där jag tycker att det sistnämnda är ett ganska förminskande svar till en 14-åring som ärligt undrar om en kexchoklad förstör effekten av träningen (vilket den självklart inte gör).Varför skulle det vara en förolämpning att säga att träning är roligt? Det var nog det märkligaste jag någonsin har hört. Jag hoppas verkligen att alla elitidrottare utövar sin sport för att det är roligt. Att det känns segt vissa dagar har inget med det hela att göra utan att hitta en träningsform man tycker om är a och o för det som är roligt egentligen är så mycket lättare att göra även dåliga dagar.