Är det fel att mixa?

Sv: Är det fel att mixa?

Någon sa att islandhästarna kunde typ vara 'rasistiska' mot vissa andra pälsfärger xD Om de är de, tror ni då att de skulle vara elaka mot en skimmel P.R.E ?? :-) Han ser nästan ut som en isis, eller okej bara liiite xD Men ändå.

Eftersom min ev. blivande häst kommer från Spanien, så vet jag inte hur han blivit hanterad m.m.
Men ifall JAG köper honom, får han räkna med att vara ute så ofta det går :-) Jag vill att hästar ska få vara hästar! :-D

Någon sa att islandhästarna kunde typ vara 'rasistiska' mot vissa andra pälsfärger xD Om de är de, tror ni då att de skulle vara elaka mot en skimmel P.R.E ?? :-) Han ser nästan ut som en isis, eller okej bara liiite xD Men ändå.

Eftersom min ev. blivande häst kommer från Spanien, så vet jag inte hur han blivit hanterad m.m.
Men ifall JAG köper honom, får han räkna med att vara ute så ofta det går :-) Jag vill att hästar ska få vara hästar! :-D

Vad jag vet är "flockhästar" mer benägna att mobba ut en utböling. Dvs flock födda o uppvuxna i dessa förhållanden som är så speciella...island, england, irland, camuarge (gud va jag stavar o håller på)

Har sett islandsfödda i flock jaga skiten ur en "icke isis" Men jag har även sett ett gäng travare jaga en ny travare

Tror snarare att det beror på att man släpper en ny häst in i en redan etablerad (stor) flock..

Vad gäller färg så är min häst väldigt skeptisk mot fjordingar, skimmel däremot det är normala hästar...när han var liten var han sjukligt rädd för skäckar...det gick över...en vanesak

När det kommer

Håller med om att det snarare är att komma in i en etablerad flock som är problemet - inte rasen.
För oss (eller, ja, hästen alltså) har det varit lätt (gått snabbt) att komma in enkönade flockar - men svårare (tagit mer tid) i blandflockar.

Jag har mestadels travare här.
Men även en del araber, och ibland dyker det upp några halvblod på bete.
Det slår aldrig fel, araberna dras till araberna, och halvbloden blir kompisar med halvbloden.

KL

Min islandshäst går bra ihop med de flesta hästar då han flyttar sig för i stort sett alla andra. Andra hästar av olika raser brukar gilla honom också. Men hans isiskompis är knepigare och har jagat halvblod. Den isisen funkade bättre i isisflock. Så just nu tror jag att det a) är individuellt beroende av uppfostran och rangposition OCH b) kan ha att göra med genetisk disposition för beteende och kommunikation inom rasen. Om a eller b syns tydligare kan sen bero på individen och situationen.

Kl

I vårt stall finns en holsteinare, en varmblodstravare, en liten welshponny och en ponny med lite engelskt fullblod i och resten lite lagom okänt.

Halvblodet och travaren har älskat varandra från första stund. Totalt kompisskap, de kan äta hö ur den andres mun. Slicka på halsen, använda kompisen som "kudde" osv. Och då är halvblodet en lugn och "klok" häst och travaren som ändå är 7 år är som en vimsig 2-åring till sättet.

Den lilla welshen är lika osocial mot alla hästar för det mesta, förutom andra tjuriga ston, de älskas oavsett ras och färg.

Jag har aldrig märkt genom åren att olika raser skulle föredra varandra. Ibland blir det de mest oväntade kombinationer av "kompisar".

Jag har mestadels travare här.
Men även en del araber, och ibland dyker det upp några halvblod på bete.
Det slår aldrig fel, araberna dras till araberna, och halvbloden blir kompisar med halvbloden.

Delvis KL

Sett precis samma sak i större flockar. Kallbloden dras till kallbloden, araber till araber osv.

Men samma kallblod som höll sig till sina kallblodskompisar, och samma arab som höll sig till sina arabkompisar gick PERFEKT ihop när de petades in i en hage bara de två ihop. Haft tre hästar (2 araber, 1 fbl) med, och från början var de araberna, de var som ler och långhalm. Sen kom fbl. Fbl och arabstoet sa det bara KLICK mellan, de avgudade varandra. Så som sagt, individ är viktigare än ras.

Jag har blandat raser och åldrar osv hejvilt, och det har aldrig varit minsta problem sålänge det är vettiga individer!

Sen, när Welshen fick en shettis var han ganska perplex en halv dag. Matte, vad är det för något? En kofläckig dvärg? Den ser ut som en..hund? Fast den beter sig som en häst ju. Vad ÄR det? Och lilla shettis var rätt avvaktande när L dundrade fram i 320, tyckte 'heeej, ska vi LEKA?', och herr shettis som var van att hunsas runt av större hästar tyckte 'öh, leka, yeah right, du vill säkert bråka, jag flyttar lite på mig tror jag, jag går hitbort'. Och L såg perplex ut och 'frågade igen' på samma vis som funkat med hans större arab- och fullblodskompisar.

Numera är de som ler och långhalm, och leker gärna och mkt.

Så, när det inte fungerar är det oftast individen som inte passar flocken. Aldrig haft problem med färg heller, haft skimlar i många år och de har aldrig fått problem pga det. Vet inte om L sett ngn skäck innan shettisen kom, men han brydde sig inte alls. Å andra sidan har man haft/sett alienkompisar med heltäckande flug och eksemutstyrslar så ;)

Senast ändrad:

Någon sa att islandhästarna kunde typ vara 'rasistiska' mot vissa andra pälsfärger xD Om de är de, tror ni då att de skulle vara elaka mot en skimmel P.R.E ?? :-)

mja, jag har hört det från en mamma till ett barn på ridlekiset, hon hade varit på turridning och fått höra det där. de verkade också ha ungefär samma "färgrang" som shettisarna här har; ledaren är fuxskäck, sen kommer båda fuxarna, de tre svarta och den mörkbruna, svartkäcken (mest vit) och tillsist skimmeln... så det finns kanske en risk. men rangen kunde lika gärna gå i storleksordning, fuxskäcken är nämligen störst, fuxarna är rätt kraftiga, de svarta är medelstora, den mörkbruna näst minst, svartskäcken är visserligen hög men tunn, och skimmeln är pytteliten. Slump, kanske? Lite konstigt är det iaf:grin:. Och det beror inte på när de kom, för skimmeln var där först, sedan en av de svarta. Men det kan också vara så att de blir vänner med de som liknar dem själva, och eftersom fuxskäcken är ranghög så hakade fuxarna på kanske (de tre brukar gå ihop) sen går de svarta+den mörkbruna i två par, och skimmeln och svartskäcken i ett.

Jag tror faktiskt att den där kommunikationsdelen är ren BS. Hundar av olika raser har inga problem att förstå varann, getter av olika raser, kossor och så vidare. Om ett antal hästar har gått tillsammans en längre tid så förstår de varann bättre eftersom de känner varandra men den nye individen kommer ju in i flocken efter ett tag och då lär den sig de nya hästarnas "språk". Man får ju inte glömma att alla individer har lite olika sätt att kommunicera, personliga drag och att hästarna måste lära känna varann. Att det skulle vara svårt för den nye individen att komma in i en isisflock beror nog inte på rasskillnaderna utan för att de flesta islandshästar lever som ni tidigare sagt ofta på lösdrift med fler individer där rangordningen är tydlig och de känner varann mycket väl och har på många sätt byggt upp en relation som bygger på förtroende och beskydd. Det tar ju då ett tag för den nye individen att komma in i detta och bli "godkänd" så att säga. Men det kan ske i vilken rasgrupp som helst. vi har 9 mixade hästar, allt från fullblod, halvblod, ponnys, varmblod, nordsvensk, paint m.m. som går ihop och det tog ett bra tag innan min nordis fick sin plats i flocken. Det är olika helt enkelt.

På tal om att de typiska ridhästarna står i box på natten och att det då skulle hämma deras kommunikation tror jag dock inte. kommunicerar gör de ändå men det är snarare närheten till den andre, vilket är det som skapar band som de då går miste om. Inte minst för att de är så många andra hästar i stallet som de ser och "pratar" med men egentligen inte fått träffa.

KL*

I min flock går det just nu tre varmblodstravare, en kallblodstravare, en fjording, en shettis och en Welsh cob. De har då inga problem att förstå varandra och har heller aldrig haft så när flocken haft annan uppbyggnad med såväl halvblod, tinker, korsningsponny, haflinger och annat.

Just nu grupperar de sig efter färg, svart & svart, brun & brun, fux & fux osv. Fjordingen går för sig själv, men det beror mer på att han är en ensamvarg än att han inte får vara med för de andra hästarna hämtar honom ofta och motar in honom i gemenskapen. :love:

Så nej, jag tror inte att det är några problem rent rasmässigt!

KL

Då passar jag på att ställa en fråga på samma tema!

Min stallägare hävdar bestämt att araber har ett heeeelt annat språk än alla andra hästar, så hon var jätteorolig när jag skulle flytta dit med min icke-arab. Skulle de förstå varandra:eek:?

Vad tror ni om det påståendet?
Jag själv är mycket skeptisk, och mina vänner - som också har araber, den ena dessutom föder upp -säger att det är ren BS. Men stallägaren i princip dumförklarar mig när jag säger emot. Å andra sidan så verkar hon tro att araber är en helt egen art:

Argumentera inte med idioter, de drar dig bara ner till sin nivå och vinner p.g.a. sin erfarenhet;)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 161
Senast: Alexandra_W
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·
Islandshäst Jag är ju då ridhäst, och dressyrmänniska. Men då det finns ett islandsstall ganska nära mitt stall blir jag lite sugen på att önska mig...
2
Svar
26
· Visningar
3 280
Senast: Sined
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar