Är det fel att mixa?

M

Mira

Hej!,

Nu är det så att jag ev. kmr köpa häst :-).
Men det ända lilla problemet är stallplats.

Min mammas sambo känner en kille som äger ett litet fint stall, men i det stallet så står det bara Islandshästar (och jag ska ev. köpa en P.R.E).
Och därför undrar jag om det på något sätt är fel att mixa?
Det är ju jämt så att det finns stall med 'normala' ridhästar och stall med endast islänningar. Och jag fattar inte varför xD ^^''

Vet ni?
Snälla förklara då :-)

Sv: Är det fel att mixa?

Klart man kan mixa. häst som häst. Ofta är det vi människor som har konstiga ideer. Hur många gånger har du inte sett en shettis som går med stora hästa? Konstigare än så är det inte.

Uppdelningen beror inte på hästarna - hästar är hästar. Däremot så vill ofta ägarna stå med personer som tränar på samma saker som de själva. Det blir gärna en uppdelning mellan tävlingstall och skogsmullestall också, eller dressyrstall och hoppstall. Din häst kommer ha det fin fint med isisarna, tänk bara att få känna sig störst hela tiden...;)

Det går alldeles utmärkt.
Jag har en Islänning och en Lusitano i ett litet stall och dom gillar varandra. Islänningen är det som är boss i hagen.

Klart du kan men kanske är det så att man valt isisar eftersom takhöjden är för låg för vanliga hästar? Bara en tanke... Sen kan det ju säkert skilja en del i hur man vill att hästarna ska ha det. Isisarna är nog mycket ute och har kanske inte samma matbehov som din stora men det går ju säkert att lösa. Ni tränar ju säkert inte lika heller. Lycka till med din PRE!

Vet någon som hyrde in två varmblodstravare i tävlingskondition i ett stall med enbart islandshästar. Det krisade när det blev väldigt kallt (-30?) och stallägaren (=ägaren till islandshästarna) inte ansåg att någon värme behövdes, vilket ägarna av travhästarna ansåg.
De lyckades med kort varsel få tag i stallplatser i två olika stall och hade så till dess att de hittade annat.

Så man bör kanske inte ha alltför olika inriktningar.

Isisarna där är ute non stop xD Eller jag vet inte, men varje gång vi åker förbi stallet, så står de ute, även fast det spöregnar ^^'''.
Men det är ju för att dom klarar det :-)
Jag tänkte också på det här med att boxarna kanske är för små, eller takhöjden. Men det återstå att se xD Och dessutom är
P.R.E hästen i en mindre typ, och kan ser rätt liten ut på videon :-) Så han KANSKE passar xD

Men jag skulle också hemskt gärna vilja vara störst av alla i en hage, om jag var häst xD Hihihi.

Jag frågade oxå den frågan här för inte så länge sedan. Fick lite olika svar men många av svaren var det att islandshästar "komunicerar" med varandra på ett speciellt sätt och en "vanlig" häst kan då få problem att komma in i flocken då den är väldigt tajt och dom stora hästarna fattar inte riktigt islandshästarnas kommunikation. har även hört från isis stall att när dom haft stor häst i stallet då har den haft lite problem att komma in ordentligti flocken. Dock har jag faktist ingen anning om det här stämmer eller inte utan är bara det jag fick höra när jag frågade runt.

Isisen, fjordingen och shettisen i stallet jag rider kommer utmärkt överens :) Har aldrig varit med om att det skulle vara problem med att mixa!

Och att, som Eme_liie sa, islandshästar kommunicerar annorlunda en exempelvis en travare tror jag inte ett smack på...

Om man nu tänker åt andra hållet, så kan jag säja att min gamla Isis (RIP), kommuniserade precis likadant, (det vill säja trevligt men ranghögt), vare sej han gick med likasinnade, andra raser, ex. nordsvensk, fjord, shettis, olika c-d ponny....... eller hör o häpna : Kvigor, Kossor med kalvar plus tjur, (om den inte skötte sina kossor fick han inte sova i den insamlade gruppen !) Ett hundratal får med lamm, en annan period med 3 baggar osv....

Hur menar du med att "tänka åt andra hållet"? Hade inte vi ungefär samma åsikt?

KL

Då passar jag på att ställa en fråga på samma tema!

Min stallägare hävdar bestämt att araber har ett heeeelt annat språk än alla andra hästar, så hon var jätteorolig när jag skulle flytta dit med min icke-arab. Skulle de förstå varandra:eek:?

Vad tror ni om det påståendet?
Jag själv är mycket skeptisk, och mina vänner - som också har araber, den ena dessutom föder upp - säger att det är ren BS. Men stallägaren i princip dumförklarar mig när jag säger emot. Å andra sidan så verkar hon tro att araber är en helt egen art:angel:.. Visst, lite skillnad kan det säkert vara, men så stor skillnad att det skulle kunna orsaka sådana otroliga missförstånd som hon ville få det till, nä det kan jag inte tänka mig. Men rätta mig gärna om jag har fel:)!

Kan ju säga att jag inte har sett någon skillnad på hur de kommunicerar:cool:.. Eller jo förresten, den ena av hennes araber är en riktig kobra - inget finlir i kroppsspråket där inte;)

Jag tror snarare att folk som resonerar så har blandat ihop språk med personlighet - och alla vet vi att olika hästar har olika personligheter! Sedan att det stiger vissa åt huvudet ska jag väl inte yttra mig mer om :grin:

Eller så är det en typ av förmänskligande? En arab kommer från arabländerna och pratar bara arabiska medan en islandshäst pratar isländska? :idea:

Här omkring finns det några stall som bara tar in islandhästar eller ponnyer men det beror bara på att stallet är anpassat till den storleken av hästar.

Kram

Uppdelningen kan bero på att man ofta har olika syn på hästhållning. Många "stor häst folk" vill ha sina hästar på box, olika täcken för olika väder, lite mer "försiktiga" med sina hästar (då menar jag lite rädda för att släppa ihop hästar, ser över minsta lilla små sår, har prefekt utprovade sadlar osv.) medan många "islandsfolk" har en mer "tuff" syn på hästar, att hästarna klarar sig själva.. många vill ha dem på lösdrift dygnet/året runt osv. Jag säger absolut inte att alla är så! långt ifrån alla, men en större del.. kanske därför man inte har i samma stall?

Sen blir det kanske så att man vill ha sin häst hos någon som tränar på samma sak som en själv.

Men du kan absolut ha din häst tillsammans med islandshästar!

Jag frågade oxå den frågan här för inte så länge sedan. Fick lite olika svar men många av svaren var det att islandshästar "komunicerar" med varandra på ett speciellt sätt och en "vanlig" häst kan då få problem att komma in i flocken då den är väldigt tajt och dom stora hästarna fattar inte riktigt islandshästarnas kommunikation. har även hört från isis stall att när dom haft stor häst i stallet då har den haft lite problem att komma in ordentligti flocken. Dock har jag faktist ingen anning om det här stämmer eller inte utan är bara det jag fick höra när jag frågade runt.

Det beror nog på hur hästarna vuxit upp. Islandshästar växer ofta upp i stor flock, är relativt vilda tills dem blir ca 3år osv. då blir dem helt enkelt mer tajta och "bättre" på att kommunicera med andra hästar. Står dem sedan på lösdrift i flock hela livet så talar dem helt enkelt "flytande hästspråk" .. medan många ex storhästar blir inridna vid ca 2 års ålder, står på box under nätterna, går ofta i mindre flockar om 2-3 individer, det är klart att dem är "sämre" på att kommunicera än islandshästen som alltid gått i storflock på lösdrift året om. Det är nog därför folk påstår att islandshästen skulle på något sätt vara bättre på att kommunicera med varandra.. men egentligen handlar det om hästens uppväxt och bakgrund.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 161
Senast: Alexandra_W
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·
Islandshäst Jag är ju då ridhäst, och dressyrmänniska. Men då det finns ett islandsstall ganska nära mitt stall blir jag lite sugen på att önska mig...
2
Svar
26
· Visningar
3 280
Senast: Sined
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar