Är det exem?

Sv: Är det exem?

Ja, det kan vara eksem, kan även vara allergisk reaktion, vet hästar som får såna tecken av switch poor on tex.

De behöver inte vara exsem, de kan vara vanlig sommarklåda. Går hästen i en hage där de finns mycket mygg dvs i en skog eller om det finns naturligt vatten i hagen är det ju inte så konstigt. Alla hästar kliar sig mer eller mindre. De skiljs ju också från sommar till sommar. Använd exsemtäcke på honom, även fast han inte har exsem hjälper ju de och förebygger.

*kl*

Vad finnss det mer för typer av eksem än det "vanliga" svidknottseksemet?

Jag tycker att min Draumur verkar ha någonting men skulle inte vilja säga att det är svidknottseksem då det inte alls ser så ut, han kliar sig där manen delar sig och på sidan av manen (alttså på huden, ej i manen) har blivit mkt bättre när jag behandlat honom med PROB.
Han är inte mjällig utan har bara fått någon skorpa just där manen delar sig.

Han har ingen irritiration mer förrutom att han är lite "fjällig" på bogen ibland, badar jag han med prob så försvinner det dock.

Han har även en svampinfektion på sidan av svansen "mellan skinkan & svansen" ungefär, längs med svansroten.
Behandlar detta med Prob olja samt tvättar rent med grönsåpa, skall även prova Fungoral.

Vad finns det för andra typer av eksem?
Skall rådfråga veterinären som skall komma ut om någon vecka, behandlar under tiden samt har på flugtäcke jobbiga dagar.

Det finns ju soleksem och eksem som kommer av foder,
fast jag har hört så mkt olika om eksem av foder så jag vet inte riktigt om det enbart beror på det eller om det beror på för hastiga foderbyten tex egentligen.

Googla och du lär hitta hundratals länkar om olika typer av eksem.
:idea:

Det är ju en tanke!
Han är bara fjällig/torr på de ställen där solen kommer åt, en bit där han inte har man alls och där manen delar på sig.

Kanske rentav Helosan sol skulle kunna hjälpa? :idea:

Jag har först ett lager av spena (ett medel jag köpte på island), ett lager Sommarsalva och slutligen ett lager helosan sol i manen på Lúkas.
Detta har faktiskt gjort honom eksemfri och all man, svans och lugg är kvar :D Vissa dagar får han även gå utan täcke, annars har han på sig ett rött flugtäcke från Rusta som faktiskt funkar bättre än eksemtäckena.

Tidigare år har han sett ut såhär (manen på höger sida är obefintlig), så jag tycker det börjar bli resultat :)

Har skummat egenom tråden så jag har inte läst så noga - har du täcke på honom? Mycket skyddas också av täcket. Det jag har (från Rusta) kostade 99 kr!! :eek: Istället för 1999..
Det är typ 2 lager på det, över är det stora hål och underst är det små, små hål. Knotten kommer inte in samtidigt som det skyddar för sol - Super! :banana:

Vi har ju även Hrói i stallet. En pålle med enormt mycket eksem.
Han har klarat sig helt utan symptom med samma smörjning. Har fått jättetjock fin man och kliar bara på ett enda ställe på hela kroppen :)

En gång i veckan (minst) får hästarna duschas med antingen Galltvål eller Probschampo. Ibland kan de vara något, något svullna i manen och då tar Galltvålen bort klådan och vattnet får ner svullnaden ganska omgående!

Såhär ser Hrói ut just nu:
bad7.jpg

Alltså inte ens svart runt ögonen!

Rekomenderar verkligen spena, vet dock inte vart man kan köpa det :( Köpte mina dunkar på island.

(har bakat in bilder i texten så man kan se hur de ser ut från olika vinklar ;))

Senast ändrad:

Jag har köpt ett billigt flugtäcke tills vidare från Ullared.
Sitter lite halvskumt eftersom jag måste ha 145 så är det stort från rygg till ben (som en söt klänning:D) och normallångt från svans till öron. Får ev sy om det lite så att det sitter mer normalt :p

Fortsätter dessa problemen så blir det till att köpa eksemtäcke, eksem eller inte men han skall få slippa besvären iaf.

Jag har köpt ett billigt flugtäcke tills vidare från Ullared.
Sitter lite halvskumt eftersom jag måste ha 145 så är det stort från rygg till ben (som en söt klänning:D) och normallångt från svans till öron. Får ev sy om det lite så att det sitter mer normalt :p

Fortsätter dessa problemen så blir det till att köpa eksemtäcke, eksem eller inte men han skall få slippa besvären iaf.

Som den goda vän jag är så tänker jag tipsa om att Jacson har ett billigt eksemtäcke för 699:- (tror jag det var)

tycker jag att du ska eksemtäcke oavsett om han har det eller inte, för det får honom lugn o trygg mot flugattackeringar.

Du kan ju hojta på msn om du vill ha länk till stället jag hittade det på. :)

Jag har ett täcke som är av nåt tyskt märke, marinblått, som jag köpte för runt tusenlappen. Funkar bra.

Tänker nog köpa täcke till de andra två inför nästa sommar också,
eftersom jag ser hur lugnt och skönt det blir med täcke.
Då blir det lite billigare med flugmedel också,
iaf om man gör som jag, sprayar på bog + mellan bakbenen och några sprut över täcket.

De som inte har täcke får lite extra flugmedel istället.

Min eksemhäst tog av sig rustas flugtäcke(har aldrig flugtäcke på denna utan ett eksemtäcke men nu var det regn & jag hade regntäcke över, för att spara eksemtäcket) omgående, jag rekommenderar ett riktigt eksemtäcke då de inte är lika ömtåliga.

Har även testat flugtäcke på hästar utan eksem men rustas täcke gick paj första dagen, de tål tydligen inte att hästar galopperar eller rullar sig i hagen:grin: & då tål det garanterat inte en häst som kliar sig.
Lite synpunkter från mej.

:eek:
Undrar var du fått för skittäcken, eller om jag och Madde fick värsta kvalitétäckena :p
Våra har hållt i över 1 månad och då har de haft täckena mer eller mindre dagligen. De brallar, rullar, blir bitna på men de har hållt jättebra! :crazy:

Jag tror ni haft tur eftersom jag känner andra som haft likadana problem med rustas täcken, som jag.

Iår så tror jag att ett flugtäcke fungerar bra, det är ju inte så långt kvar av sommaren på gott och ont, men om han får besvär nästa sommar igen då åker jag genast och köper ett riktigt eksemtäcke!

Tyckte så synd om han idag bromsar/blinningarna är inte nådiga och de skulle kunna suga upp allt blod i han om de kunde :cry:
Finns det inget flugmedel som fungerar även på dessa parasiter??

Nej kanske är det inte långt kvar av sommaren, men för våra eksemhästar väntar en av de värre perioderna under sommaren. De infaller april/maj samt i slutet av augusti, i sämsta fall även en i oktober om vädret är gynnsamt. Kläckning av knott, ofta tenderar eksemen att förvärras, för debutanter brukar det visa sig under sensommarhösten.

Det är 3 mån kvar, för 2 år sen hade jag klarat hela sommaren och tog av täcker i oktober. Behöver jag säga att hela sommarens omsorger var bortkastade på en dag.
Nej ändå fram till snön får han ha täcke!

Nej ni har rätt, känner dessutom att ett flugtäcke inte räcker helt då det inte sitter optimalt...

Har nu beställt ett eksemtäcke iaf och hoppas på snabb leverans.
Han börjar dock se fin ut i manen nu men är fortfarande mkt irriterad av alla insekter + har kliat en del i svansen där han har svamp.
Skall göra ännu en svampbehandling imorgon och hoppas att det vill ge med sig då.

Ser fram emot att få hem mitt nya eksemtäcke så slipper han en stor del av besvären förhoppningsvis.
Det svider i plånboken men det är det ändå värt, bara han mår bra :)

Hade vet ute och kikade idag, han kollade iofs mest benen men tog även en titt på de andra besvären.
Han var inte så insatt och det går inte att säga helt 100 utan att göra tester men tyckte att det såg ut som lindrigt sommareksem :crazy:

Han har nu eksemtäcke ute jobbiga dagar och behandlas med probschampo/olja, ser mkt mkt finare ut nu!

Först så tänkte jag att det är lite trist om det nu är eksem, men han är ju min lilla guldklimp och behöver han ha täcke om sommaren så får han det. Sen kan det ju vara så att han klarar sig mkt bättre om man skulle flytta till ett ställe med mindre knott/mygg än här tex.

Det roliga med hans täcke (135 large) är att hela täcket passas superbra utom magdelen, den hänger som en säck under magen :rofl:
som tur är så klarar han sig bra utan den :p

Pröva att köpa Horsol finns på apoteket som lenar huden. (är till hästar med eksem och klåda) Sedan köper du Absorbine Ultra shield att spruta mot mygg och knott även broms. Det har verkligen hjälpt min islänning denna sommar. Iofs tas han in på kvällen men har inget täcke. Och ser jättefin ut nu. Manen har t o m växt i sommar. :)

Låter kanoners! Skall testa detta! :)
Det + prob borde minska hans besvär betydligt tycker man.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 538
Senast: linda93
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 463
Senast: Simply me
·
I
Hästvård Min islandshäst har börjat klia sig i ansiktet, mest runt ögonen. Men även fram på halsen/bringan och lite i manen. Eller ja, han kliar...
Svar
12
· Visningar
1 120
Senast: Boj
·
Islandshäst i samband med medicinering eller dyl? Nu tänker jag ta upp en sak som jag själv tycker är rätt intressant. Att islandsfödda hästar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 197
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023