Är det exem?

Sv: Är det exem?

Sen tycker jag att dom ska ha täcket på jämt, då riskerar man inte att missa nån dag. Vi vet ju inte när det är bra eller dåliga dagar för hästen. Jag har täcket på oavsett väder. Än , jag säger än, har det inte varit så hemskt kliit men det kan komma ända till oktober som sagt var.

Sv: Är det exem?

När jag köpte min häst mitt i vintern såg hon förskräcklig ut. Hon hade inget hår i öronen och dom var aldeles blodiga. "Ansiktet" under ögonen var såriga, magen var en enda stor skorpa. Veterinären visste inte vad det var men kunde inte ta hudskrap då hon var för sårig. Förra ägaren sa att det var vanlig exem...Men andra trodde det var av stress.
Sen vart hon bättre när jag haft henne några månader, Då kom sommaren och knotten. Hon hade exemtäcke och gick in på kvällarna. Hon var rätt blodig i man och svans den sommaren och jag smörjde med diverse salvor varje dag.
Nu i år är det inte farligt alls. Hon kliar inget vad man ser allafall men det är lite skrovligt i manen och svansroten men inte blodigt som det vart tidigare. Nu smörjer jag inte alls utan tvättar henne bara någon gång i veckan med Hexosil som är ett schampo mot klåda. Så i år har hon tillochmed lång man igen!

Jag vet fortfarande inte vad det var för alergisk reaktion hon hade där då jag köpte henne men eftersom hon är så bra nu så gör jag inget hud eller blod prov. Det kostar flera tusen och jag vet ju redan att hon har exem. Men den verkar va ganska lindrig. Undrar om det vart ett bra år i år? Och om det blev värre för att hon var så stressad förut så kanske det e bra nu när hon är så lugn och fin. Eller lugn och lugn, något pigg men inte närvvrak längre:angel:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 538
Senast: linda93
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 463
Senast: Simply me
·
I
Hästvård Min islandshäst har börjat klia sig i ansiktet, mest runt ögonen. Men även fram på halsen/bringan och lite i manen. Eller ja, han kliar...
Svar
12
· Visningar
1 120
Senast: Boj
·
Islandshäst i samband med medicinering eller dyl? Nu tänker jag ta upp en sak som jag själv tycker är rätt intressant. Att islandsfödda hästar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 197
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023