Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Sv: Svenskfödd islandshäst som börjar klia sig...

Nej precis, håller med om att man skall undvika starka produkter på en känslig häst, jag provar bara med erkännt bra och "ofarliga" produkter.

Skippade tex att switcha honom, vågade helt enkelt inte andvända switch på en så känslig häst som min, det är ju starkt och risken är ju att han reagerar negativt på det.

Är det prob oljan du tänker på då?
För den innehåller alkohol och det är INTE meningen att du skall ha den i sår, men i skorpig och torr ex hårbotten fungerar den finfint.

Nejnej jag vet att man inte ska ha den i sår men det kanske är jag som är nojjig men Tänker att torr och skorpig betyder för mig skadad hud, tänk om det svider då också. Det är lite svårt att testa det på sig själv Fast jag kanske ska be en kompis med surresis(stavas?) att prova det borde väl va liknande om han inte har kliat upp några sår detvillsäga.

ska man verkligen he alkohol på torr hud?
Men som du säger också produkterna fungerar olika på olika hästar och jag har ju inte sett att min blivit sämre av PROB, Jag är bara nojjig.

Senast ändrad:

Om man ska jämföra med människor så har jag tidigare haft ett psoriasis liknande exem i nacken. Kan säga att det mesta sved när det var som sämst, men det stillade klådan så någon sekunds sveda var värt det. Sen tror jag att hästen hade visat något om det sved förskräckligt mkt och länge, då tror jag inte att det hade hjälpt. Jag är rätt övertygad om att det mesta svider om man smörjer i självspruken hud, men det går ju för det mesta över på en gång!:)

Jag tycker det låter som om Daumurs imunförsvar satts ur balans och resultatet blev klåda!

Synd att det inte funkade med ÄCV. Själv har jag inte så kräsna hästar.;) Tror verkligen på att försöka bygga upp imunförsvaret innifrån med sund kost, Glói äter ju ÄCV men jag undviker också havre och betfor på honom. Han får B-vitamin året om. Om det är en av faktorerna som hjälpt honom eller en kombination vet jag inte, vågar inte sluta med något av det då jag inte behövt smörja honom en gång i år!:banana:

Ska se om jag kan fota honom nån dag...

Jo det verkar ju lite så, får hoppas han kan bygga upp ett bättre immunförsvar med tiden, förhoppningsvis klarar han sig kanske bättre i framtiden?

B-vitamin är ngt jag funderar på, han har ju innan fått det vid pälsfällning/sättning och det vet jag att han äter.
Men iom att hans müsli innehåller en viss del b-vitamin så är jag osäker om det behövs tillskott...
Var någon som sa att om b-vitamin skall ge någon verkan så måste man ge rikliga mängder, alltså bra mycket mer än vad som rekommenderas...
Man blir så kluven ang b-vitamin kan jag tycka...

Hur mkt b-vitamin ger du?

Alltså hästen producerar eget B-vitamin vid en normal och balanserad foderstat, B-vitamin är vattenlöslig vilket innebär att överskottet kommer ut som kiss. Normalt sett behövs inget extra B-vitamin, man har ändå noterat att vissa hästar kan få en viss lindring i samband med fällning om man ger extra B-vitamin.

Jag fick höra av en isländska som tydligen hade forskat i det (ska se om min kompis minns vad hon hette) att koncentrerad b1-vitamin var det bästa. Har tyvärr inte hittat det sen min kompis köpte det av henne. Något som jag annars tycker är kanon är b-vit pellets. (slipper man sockret) Hästarna blir fina i pälsen, jag ger ca en dl vi fällning. Bästa resultat om man börjar någon månad innan fällning. Glói får en skvätt B-vit hela året. (inga mängder)

Jag vet som sagt inte vad det är i foderstaten som gör honom så pass mkt bättre. Men jag la till b-vit och ÄCV sist och då blev han som bäst. (ÄCV på tidig vårvinter till sensommar.

Tänkte på en sak, hur har ni det med klöver i hagarna? Vet ju att många raser kan reagera på spec vitklöver och det har de väl i vissa hagar än i "gamla stallet"?
Hur ser det ut där du är nu?

De blir ju allmänt finare i pälsen av b-vitaminen. Exakt vad som händer i kroppen kanske någon annan kan svara på.

En tanke jag har haft är att det kanske hjälper magen på något vis? Är det någon som annars vet varför man ger kolikhästar b.vit spruta om de fått kolik av det värre slaget? I så fall funkar ju teorin jag har om att man bör behandla exemet mestadels innifrån. Hmm borde nog göra en studie om det hela....;)

Minns inte vad isländskan sa om varför b1-vitamin skulle vara bra. Hon kanske var en "hobbyforskare", jag var inte så noga med att kolla upp det då jag inte hade massor av tid den gången. Nu minns jag inte hennes namn..

Det har jag inte hört ngt om, och jag har varit på eksemföreläsning, brukar kunna fråga en-två av de som är med i eksemforskningen.

Det har jag inte hört ngt om, och jag har varit på eksemföreläsning, brukar kunna fråga en-två av de som är med i eksemforskningen.

...Brukar du kunna fråga eller hur menade du? Kunde inte riktigt tolka ditt inlägg.. ;)

Mmm jag har läst en hel del när det gäller exem, sett en hel del under 20 år med rasen också. Det är ju något jag kliar mig i huvudet över varje år.. :confused:Eftersom jag själv haft exem så vet jag hur irriterande och frustrerande det kan vara. :(
Ska fråga min vet nästa vecka om vad hon tror. Om inte annat varför man ger b-vit vid allvarligare kolik... Om ingen annan har svaret på det innan nästa fredag?;)

Jag har ju som sagt en massa funderingar, är det ingen fler än jag som har knasiga teorier?;)

Senast ändrad:

Alltså hästen producerar eget B-vitamin vid en normal och balanserad foderstat, B-vitamin är vattenlöslig vilket innebär att överskottet kommer ut som kiss. Normalt sett behövs inget extra B-vitamin, man har ändå noterat att vissa hästar kan få en viss lindring i samband med fällning om man ger extra B-vitamin.

"Man har noterat" Finns det att läsa någonstans, eller menar du bara folk i allmänhet?:)
Många som blir tråkiga i pälsen får ju väldigt mjällig päls/hud, något som i det närmaste kan undvikas om de får t-ex b-vit. Hårremmen blir ju även mjällig (om än mkt mer) vid exem. Borde man då inte kunna behandla viss del av exemsymptomen med B-vitaminer?

Vet någon om var man kan kontakta någon av dem som forskar i det hela för att få mer konkreta svar?

Med noterat menas att man inte kunnat konstatera detta, fast många hästägare upplever en förbättring eller lindring. I många fall kan det också handla om en inte så balanserad foderstat, vilket gör att resultatet av B-vitamin märks kanske tydligare.

Däremot har man kunnat konstatera att extra tillskott av B-vitamin kan motverka överträningssymptom. Men det är det nog inte många som har glädje av, eftersom så hårt rids nog snudd på ingen häst.

KL

På tal om B-vitamin så har jag lärt mig (på Hólar av Gúdrun Stefánsdóttir doktorand i foderlära från nåt universitet i Wales) att nervöst lagda (spända) hästar kan behöva extra tillskott av B-vit då de inte producerar tillräckligt själva.
Min egna teori är då att hästar som tex haft allvarlig kolik kanske inte heller klarar av det eller en häst med störd matsmältning pga tex exem.
Här bör tilläggas att jag är en novis på exem eftersom jag bott så kort tid i Sverige med islandshästar och dessutom bor på ett synnerligen bra ställe (ur exemsynpunkt) så det är bara spekulationer.

Ja, nu börjar jag komma till rätta med mina tankar.. Hur är det med vitklöver då? Hade de det fortfarande i Rag? Är det fler som sett klöverkänsliga hästar? Kan inte det vara en utlösande faktor? (En av många)

Om hästen förses med ett bra grovfoder i tillräcklig mängd, producerar den själv B-vitamin. Problem kan säkert uppstå OM hästen inte får tillräckligt med grovfoder, eller OM näringsintaget är/blir för lågt.

Som du ser är dessa två givna grundstenar i varför många uppfattar B-vitamin som lindrande. Dels för att det inte är ovanligt med att hästen får för lite grovfoder, eller så har man helt enkelt ingen uppfattning om hur näringsintaget ser ut.

På Island har man i regel inga problem med att täcka intaget av näring, grovfodret är i regel oerhört näringsrikt och täcker redan vid några få kg. Däremot kan jag tycka att många ägare är lite väl snåla med grovfodret, men hur statistiken ser ut i koliker för deras hästar vet jag ju inte.

Jag har ingen aning om varifrån Gudrun hade uppgifterna om att nervösa hästar kunde behöva tillskott av B-vitamin men jag antar att de är grundade på undersökningar på galoppörer i England.

Ja, nu börjar jag komma till rätta med mina tankar.. Hur är det med vitklöver då? Hade de det fortfarande i Rag? Är det fler som sett klöverkänsliga hästar? Kan inte det vara en utlösande faktor? (En av många)

Oj, rättar mig själv, det här var menat till Draumsyn.. Men någon annan kanske har någon teori?;)

Hästar som är stressade kan få en dämpande effekt av B-vitamin, men effekten hänger ungefär samman på samma sätt som vid överträningssymtom. Då är det nog mer vanligt att man använder magnesium vid stress, vilket kan ge en långt mycket bättre effekt än för B-vitamin.

Passar på att ställa en, kanske dum, fråga men på vilket sätt hjälper magnesiumet?

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
826
Senast: skogaliten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 965
Kropp & Själ En del av er minns säkert min följetong om kliande hud, och nej, besvären är inte över. Jag ska försöka göra en kort sammanfattning av...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
14 430
Senast: Petrow90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar