Är det exem?

gaski

Trådstartare
Örn har börjat klia sig en hel del. Fast han har exem täcke och jag smörjer honom dagligen med myggmedel. Han brukar ta bakhoven och klia sig på nacken just bakom öronen, och jag upptäckte igår att han hade som en sårskorpa eller hur jag ska beskriva det. Och min första tanke var nej han har fått exem :confused:

Fast det är bara där han fått en sån där skorpa, kan de få någon slags skorpa pga att de kliar sig utan att det måste vara exem?

Smorde lite idomin salva på skorpan så de skulle bli mjukt. Och spruta extra mkt mygg spray.

Hur märker man om det är exem?

Sv: Är det exem?

Om det är exem så brukar mankamen bli ganska tjock och så blir det gärna "elefanthud" på utsatta ställen i manen. Min exemhäst kliar sig som mest just i nacken eftersom det är svårt att få täcket att sitta ordentligt där.
Det är inte säkert att din häst har exem, men behandla den tills vidare som om den har det för att vara på den säkra sidan!

Vad ska jag behandla honom med?:confused: som jag gör? med täcke och myggmedel?

Hej!
Jag hade en welsh cob som fick eksem i öronen... Låter konstigt kanske men det är ju överkänslighet mot knott!
Jag sprayade iaf med "blåspray" (kärt barn har många namn) och det funkade jättebra!
Sprayen är ju uttorkande och antiseptisk. Prova!:bump:
Lycka till och hoppas det blir bra!

Okej. Kanske får pröva det om de inte far bort. Smörjer det nu med idomin salva så att det ska vara mjukt. Hoppas det inte är exem :(

Börja med att kolla igenom dagboken om ni för riddagbok..
Har han fått nytt foder?? hur är vattnet han dricker?? hur är luften i stallet? har han flyttats till ett nytt bete?? finns de örter där som han kan va allergisk mot??

Hästar kan få exem tillfälligt en slagt allergisk reaktion av något..

Min häst kliade sig i vintras och efter mkt undersökning visade det sig att stallvattnet var förgiftat(inge gödselplatta i stallet och kisset hade gått ner i grundvattnet och brunnen till vattnet vart förgiftat av detta!
Detta slog ut min häst imunförsvar och hon fick kraftiga obalander/försurningar i organen.
Detta yttrade sig med att hon började klia sig och fick utslag över hela kroppen(regnskrållor)

Efter några behandlingar med en maskin samt en hel del kosttillskott så vart hon bra.
Samt byte av stall med friskt vatten
Då försvann utslagen och när obalanserna stabeliserades så försvann även kliet
Och har inte uppenbarat sig sen dess

Sen kan en isis klia sig sommartid utan att de behöver vara exem, jag menar en isis måste ju ha lika rätt som ett sv hbl att klia sig mot myggbetten den har utan att ägaren får hysteriska utbrott och tror det är exem!:grin:

En häst som kliar sig helt frenetiskt och aldrig slutar ska man misstänka exem på.
Ta ut en veterinär så ni får det konstaterat att det ÄR exem, ta blodprover mm

En häst som kliar sig helt frenetiskt och aldrig slutar ska man misstänka exem på.
Ta ut en veterinär så ni får det konstaterat att det ÄR exem, ta blodprover mm

Ånej, klådan är inte det yttersta tecknet på eksem. Det finns hästar med eksemanslag till trots är de något sånär klådbefriade. Men man ser att de har eksem genom att mankammen, svans har elefantliknande hud. Sårbildning skapas, inflammatoriska ödem med serumutsvettning är det som ger klådan. Men sekundärinfektionen består just av elefanthud, mjällbildning vilket för vissa hästar inte alltid ger en jätteklåda utan bara margienell. För att konstatera eksem av detta slag krävs inget blodprov, det syns ganska omgående.

Börja med att kolla igenom dagboken om ni för riddagbok..
Har han fått nytt foder?? hur är vattnet han dricker?? hur är luften i stallet? har han flyttats till ett nytt bete?? finns de örter där som han kan va allergisk mot??

Han går ute dygnet runt, och han äter samma foder och dricker rent vatten. Så jag hoppas att de försvinner och inte utvecklas till nå exem :(

Jag hade gissat på eksem, finns så många tecken.

Som redan nämnts tjockare hud/elefanthud vid man tex, att man & svans faller av(inte enbart pga kliandet), den berömsa sorpranden under magen, skorpor på juver, mellan frambenen osv.
& hästar kan ha detta utan att klia sig alls, sedan finns de som kliar sig & det är ju ett väldigt tydligt tecken.

Ngt jag rekommenderar om hästen kliar sig men inte har fått sår är hydrokortison, det har hjälpt mkt.Men man ska som sagt inte sätta det på sår.
Numera finns det många medel som hjälper, tack & lov.

Jag hade gissat på eksem, finns så många tecken.

Som redan nämnts tjockare hud/elefanthud vid man tex, att man & svans faller av(inte enbart pga kliandet), den berömsa sorpranden under magen, skorpor på juver, mellan frambenen osv.
& hästar kan ha detta utan att klia sig alls, sedan finns de som kliar sig & det är ju ett väldigt tydligt tecken.

Ngt jag rekommenderar om hästen kliar sig men inte har fått sår är hydrokortison, det har hjälpt mkt.Men man ska som sagt inte sätta det på sår.
Numera finns det många medel som hjälper, tack & lov.

Okej, men de är inte inte något sår utan bara kliat så att det blivit någon slags skorpa? :confused: och det är ju bara just där han har det. Så jag kan alltid hoppas att det inte utveckar sig till exem, men skyddar han nu med täcke smörjer han dagligen och smörjer på "skorpan".

Det låter inte alls allvarligt, bara att göra det du hade tänkt, behandla & hoppas på att inget mer ploppar upp.

Börjar också bli nojjig...

I fjol så kliade ju Draumur av sig nästan hela manen + en hel del svans, dock pga överkänslighet mot Salubrin...

Iår får inga konstiga medel komma nära honom och jag smörjer honom med helosan och probolja, badar han även med probshampot då och då. (Probet har jag testat och det tål han utan problem)
Myggsprayen tål han också.

Men han har börjat klia sig!
En "tuss" där manen delar sig åtr olika håll är lite sönderkliad och han är lite små skorvig i mankammen. Dessutom så står hans eksemkompis och kliar på honom då det kliar på henne, skulle tro det är hon som gjort den största skadan då han även fått ett par bett på halsen...

Vet inte om jag skall behöva köpa ett eksemtäcke eller...?
Han är ju trots allt 9 år och svenskfödd, inget eksem i släkten så det känns ju ändå kosntigt om han skulle ha eksem tycker jag.

Får fortsätta att smörja honom dagligen och se, hoppas inte det blir värre...

Det låter inte alls allvarligt, bara att göra det du hade tänkt, behandla & hoppas på att inget mer ploppar upp.

Okej. Badade honom idag med ett special shampo med oljor som är bra för hästar med hudproblem och mjäl. Sprupade sen myggmedel och smorde lite mjukgörande på "skorpan" sen fick han på täcket igen.

Iår får inga konstiga medel komma nära honom och jag smörjer honom med helosan och probolja, badar han även med probshampot då och då. (Probet har jag testat och det tål han utan problem)
Myggsprayen tål han också.

Är proboljan bra? vart smörjer du proboljan på honom?

Även om han inte har "riktig" eksem så har han problem, oavsett orsak. Ett täcke löser en del av problemet.
Min äkta eksemhäst har haft täcke och jag behöver knappt smörja nånting. Bara myggmedel på benen o skapet.

Funderar på om min häst har exem. Hon har haft början till skorv under magen på "mittlinjen".

Det skevs tidigare om blodprov, går det att fastställa om hästen har exem med ett blodprov? eller kan man göra allergitest på samma sätt som på folk?

Jag vet att en del har gjort det men jag vet inte hur mycket det ger egentligen.
Min kompis eksemhäst har den där skorvlinjen men hon har täcke med magplatta och smörjer så han är symptomfri nu.
Låter ju som din har nån sorts eksem, kliar den mycket?

Jag tror inte det (skorvarna på magen) kliar. De har försvunnit nu.

Är det någon som vet hur tillförlitligt det är med blodprov? och vad det kostar.

kl

Eksem är eksem, det finns många tecken men några är som sagt rand under magen, att hästen kliar sig, hästen mjällar, hästen har"skorvig" hud i man, svans, under mage, i juver/skap, armhålorna, öronen osv.
Om hästen har såna problem att den antingen har skorvig hud, sträng under magen, kliar i man & svans anser jag att man gör det lättast för alla parter att skaffa eksemtäcke.
Samt att behandla det hela såklart, jag rekommenderar både prob, horsol, superbra hästsalva samt hydrokortison.

Hej, prövar att ta upp detta ämne igen. Om bara manen går av och blir kortare och tunnare, kan det vara exem?Ser inget annat vare sig elefanthud eller sår.HJÄLP!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 538
Senast: linda93
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 463
Senast: Simply me
·
I
Hästvård Min islandshäst har börjat klia sig i ansiktet, mest runt ögonen. Men även fram på halsen/bringan och lite i manen. Eller ja, han kliar...
Svar
12
· Visningar
1 120
Senast: Boj
·
Islandshäst i samband med medicinering eller dyl? Nu tänker jag ta upp en sak som jag själv tycker är rätt intressant. Att islandsfödda hästar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 197
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023