Sv: Är det ett dåligt köp.........???
Tycker ni mycket om ponnyn och tror att den kan utvecklas väl så tycker jag att ni ska slå till, tycker att priset är helt ok. Som jag ser det har ni många möjligheter att förbättra eksemet eftersom den i dagsläget bara får sporadisk skötsel av det samt går ute dygnet runt utan täcke. Det gäller dock att du och dottern gillar att pyssla lite, samt att ni är beredda att lägga lite pengar årligen på eksemtäcken och salvor.
Hur mycket jobb det är att ha eksemhäst varierar väldigt. Första året när eksemet bröt ut på min ponny så var det inte kul alls... Innan jag hittade någon salva som fungerade var hon nästan till omöjlig att hantera när hon hade något att klia sig mot, hon skulle bara klia sig och vad jag ville var oväsentligt... Hade jag låtit henne komma åt att klia sig fritt hade hon kliat sönder sig helt det är jag övertygad om. Sen hittade jag en salva som dämpade klådan nästan helt och livet blev lättare. Något år senare gick hon i en större stoflock och var ranglåg, då blev det till att laga täcken vill jag lova eftersom de ständigt bet sönder dem. Satt nästan varje vecka hela sommaren med symaskinen och var urbota trött på det.
I år har jag knappt reflekterat över att jag har en eksemhäst. Salvan tar bort nästan all klåda, täckena har jag inte behövt laga en gång på hela sommaren så det enda jag har att göra extra är att tvätta täcke ca 1 gång/vecka, smörja man och svans 3-4 gånger i veckan samt tvätta man och svans med schampo ca varannan/var tredje vecka. Det går på automatik numera. De flesta andra i stallet som inte har eksemhäst har flugtäcken som de får tvätta och laga. De använder också insektssprayer och salvor för att hästarna inte ska bli bitna så den delen av skötslen är faktiskt nästan den samma. Jag sköter om min häst på nästan samma tid som de gör, kanske tar 10 min mer.
Jag tror att möjligheten att sälja hästen om fya år är ok. Dock får ni ju räkna med att ni får dra av på priset, men eftersom den inte är så dyr i inköp så borde det ju inte vara några problem att få igen pengarna i alla fall.