Är det ett dåligt köp.........???

C

carnival

Jag och mina flickor har varit och provridit en 7-årig D-ponnny idag. Han var jätte trevlig men "grön". Priset är satt till 25000 och när vi kom dit förstod vi varför----KNOTTALLERGI!!!! Man och svans var ordentligt nerkliat men jag har sett värre. Frågan är om man törs slå till och köpa honom? Vad säger ni där ute? Kan berätta att min vänninna köpte en 6-årig C-ponny i våras med knottallergi( för 35000) så det kanske är ok.? Om 4 år är min dotter 18 år, vad tror ni om chanserna att sälja honom vidare då?
Någon som kan råda?

Sv: Är det ett dåligt köp.........???

Svårt att svara på, och det beror på vart man bor. Här skulle jag aldrig kunna ha en häst med knottallergi.
Frågan är; har hästen flugtäcke på sig ute? Om inte kanske det hjälper? vad för flugmedel och är det tillräckligt bra?
Kan ni ha honom i stall som inte ligger för nära skog eller ha nära havet (där bruka ju finnas ont om knott och mygg)

Vi bor i Östergötland. För tillfället har vi massor knott. Ponnyn gick fortfarande ute på natten. Inget täcke och blev bara smörjd med Vegebom? sporadiskt.

För att uttrycka sig lite rått så är det en fråga om "pris/prestanda".
För 25000 får ni ju inte en tävlingsponny i bra ålder, möjligen en äldre ponny på väg ned eller en ungponny att utveckla själva. För de pengarna får ni en ponny som är "bra men har ett problem", alternativt en "hemmasnickrad" ponny som inte är så mycket utbildad eller inte har så mycket talang. (jag menar inte detta negativt, den kan ju dock vara värd sin vikt i guld ändå!)

Så, vad är viktigt för er? Hellre betala lite mer och få något som ligger närmare det ni vill ha? Eller ta jobbet och obehaget som medföljer? Har ni bra och knottfria hagar att erbjuda så kanske det kan vara värt det. Hur hästen går att sälja den dagen går inte att spekulera om, det beror ju bland annat mycket på vad dina flickor gör av hästen under de år de kommer rida den. Men kostar den inte så mycket i inköp så förlorar ni heller inte så mycket om ni måste gå ned i pris för att få den såld.

Så allt beror på era ekonomiska förutsättningar, vad ni ska ha ponnyn till och vad ni tror är det bästa ni kan få för de pengar ni tänkt lägga ut. Man vill ju alltid ha en jättebra häst jättebilligt men så ser ju inte marknaden ut.

Jag skulle avråda, det är alldeles för mycket jobb med dom, ständigt passa o smörja och dom kan inte gå på bete som "vanliga" hästar...

Tack för ditt kloka svar!!! Ska ta mig en riktid funderare, hästar finns det ju faktiskt gott om.

En av mina båda hästar köptes till ett "bra" pris p g a en knottallergi eller som man också säger "man-och svansskorv" som man tror beror på knott.
Hon fick ett exsemtäcke med sig i köpet men det hatade både jag och hästen eftersom det blev full med statisk electricitet och trasslade. Så det kastade vi ganska snart.
Min häst är idag 13 år och allergin är konstant. Fast man kan sluta drömma om vajande man och böljande svans. Hon ser alltid lite rugg-ugglig ut framåt sommaren.

I början provade jag diverse mirakelkurer för dyra pengar utan framgång men nu har vi återgått till nylanders tjärsalva alt. skillingaryd tjärsalva och ett bra knottmedel. Jag använder Chevalet och tro mig här finns det KNOTT!

Visst kliar hon på sitt favoritträd men annars går det över förväntan. Manen blir nerkliad och svansroten men det blir inga sår eller infektioner. Jag har också haft henne på bete på sommaren med andra hästar och det blir varken bättre eller sämre än när hon går hemma. Men jag måste givetvis smörja henne om inte dagligen så åtminstone varannan dag. Detta för att mjuka upp och hålla efter skorvarna så att det inte blir sår. Hon verkar också klia mindre med salva i man och svans och OM hon kliar med salva så sliter det inte lika hårt eftersom det blir kladdigt.

Det är en fråga om tid och jobb och en insikt om att hon aldrig får en böljande man och svans. Det går också bra i och med att jag bara har två hästar. Jag har tid att pyssla lite extra med henne. Det kanske vore annorlunda om jag hade tio hästar? Då var det kanske bra om det var mer rationellt och enkelt.

Så tillsammans med Lejonelles råd kan du nog ta ställning? Är det BARA knottallergin som är haken skulle jag slå till men INTE om det finns nån som helst tvekan i övrigt. Då kanske det blir för mycket på minus sidan.

vänligen kokopelli

PS I övrigt är mitt lilla fina sto en liten drömhäst, snäll, vaken, arbetsvillig, pigg och alldeles underbar. Det är värt prazzlet på sommaren. DS

Senast ändrad av en moderator:

Jaa, det beror ju på vart man bor. Här skulle jag ALDRIG kunna ha en häst med knottalergi! Jag hade försökt hitta en större häst din dotter är ju 18 år. den blir snabbt förliten.

Köp inte problem, de kommer ändå. Och hästar är det gott om, som du själv nämner.

Det är lite köparens marknad idag, kolla runt ett varv till efter saluhästar, jag tror inte knott-ponnyn springer iväg.

gillar ni verkligen hästen och den motsvarar ere förväntningar annars så tycker jag att ni ska köpa den. om ni är redo att ta allergin på köpet. tvätta hästen när ni har ridit på sommaren och smörj in med medel på med täcke och en öppen hage utan träd. dom kan gå på bete som vanliga hästar. men som sagt det beror ju på hur villiga ni är på att sköta det

Svår fråga. Jag har ju islänning och där drar priset ner rejält om hästen har eksem. För en "grön" 7-årig islandshäst skulle det helt bero på hur bra gångarter den har om jag skulle tycka den var värd priset (att jag själv inte skulle köpa en eksemhäst kan vi väl lämna därhän just nu... det är MYCKET skötsel och jobb!). Om den är mycket lovande; tja, då kanske jag kan tänka mig uppåt 35000, om den är mer medioker; nä, inte ett öre över 25000. Nu pratar jag som sagt islandshäst som generellt ligger rätt högt i pris jämfört med andra raser.

Jag tycker nog att 25000 för en D-ponny med eksem låter ganska mycket.... :crazy:

Tycker ni mycket om ponnyn och tror att den kan utvecklas väl så tycker jag att ni ska slå till, tycker att priset är helt ok. Som jag ser det har ni många möjligheter att förbättra eksemet eftersom den i dagsläget bara får sporadisk skötsel av det samt går ute dygnet runt utan täcke. Det gäller dock att du och dottern gillar att pyssla lite, samt att ni är beredda att lägga lite pengar årligen på eksemtäcken och salvor.

Hur mycket jobb det är att ha eksemhäst varierar väldigt. Första året när eksemet bröt ut på min ponny så var det inte kul alls... Innan jag hittade någon salva som fungerade var hon nästan till omöjlig att hantera när hon hade något att klia sig mot, hon skulle bara klia sig och vad jag ville var oväsentligt... Hade jag låtit henne komma åt att klia sig fritt hade hon kliat sönder sig helt det är jag övertygad om. Sen hittade jag en salva som dämpade klådan nästan helt och livet blev lättare. Något år senare gick hon i en större stoflock och var ranglåg, då blev det till att laga täcken vill jag lova eftersom de ständigt bet sönder dem. Satt nästan varje vecka hela sommaren med symaskinen och var urbota trött på det.

I år har jag knappt reflekterat över att jag har en eksemhäst. Salvan tar bort nästan all klåda, täckena har jag inte behövt laga en gång på hela sommaren så det enda jag har att göra extra är att tvätta täcke ca 1 gång/vecka, smörja man och svans 3-4 gånger i veckan samt tvätta man och svans med schampo ca varannan/var tredje vecka. Det går på automatik numera. De flesta andra i stallet som inte har eksemhäst har flugtäcken som de får tvätta och laga. De använder också insektssprayer och salvor för att hästarna inte ska bli bitna så den delen av skötslen är faktiskt nästan den samma. Jag sköter om min häst på nästan samma tid som de gör, kanske tar 10 min mer.

Jag tror att möjligheten att sälja hästen om fya år är ok. Dock får ni ju räkna med att ni får dra av på priset, men eftersom den inte är så dyr i inköp så borde det ju inte vara några problem att få igen pengarna i alla fall.

Ja, som sagt...tänk er för noga...

Det är mycket jobb med salvor och täcken, men det kan man väl klara av. Det som är värre är att se hästen klia sig och må dåligt och inte kunna göra mer än vad man gör. Många hästar kliar sönder sig en del trots täcken och insmörjnimg med diverse preparat.
Det kostar ju även multum med täcke (rekommenderar Boett, vad är dom uppe i nu? 1500:-) och insektsmedel och salva.

Efter 10 år med eksemhäst så skulle jag nog aldrig köpa en igen, även om vi fick henne riktigt fin sista somrarna (43 poäng och reserv-BIS på utställning)...

Tycker du ska tjuvkika lite på islandshästsidan eftersom de har så mycket erfarenhet av knottallergi (=sommareksem). Man brukar konsekvent avråda varandra till att köpa en häst med knottallergi. Islandshästar vill man oftast ha på lösdrift. Men eran tänkta häst kanske kommer att stå på stall varje natt även på somrarna och då gör det ju ingenting. Kanske fläktar det ofta i hagen om dagarna om den ligger lite öppet, då blåser insekterna bort. Er häst mår kanske utmärkt trots att han bara är ute 6-8 timmar/dag under sommarhalvåret. Många tävlingshästar är ju ute väldigt lite.

Komplettera med insektstäcke, det finns säkert närmare tio olika tillverkare och som vanligt har islandshästkedjorna de flesta sorterna. Det finns olika kvaliteter och passform. Spraya med myggmedel varje dag. Under dessa förhållanden skulle nog även jag kunna tänka mej att köpa en eksemhäst bara för att få ett lågt pris. Tror att de flesta hästar klarar sitt eksem rätt bra med ovanstående enkla skötselråd. Men jag skulle aldrig kunna släppa den på sommarbete.

Tänk på att säljaren alltid påstår att "eksemet bara är lindrigt" oavsett. Var kritisk.

(Och inom parentes sagt är mitt personliga ideal att alla hästar ska få gå ute dygnet om åtminstone några månader varje sommar.)

gar en häst i stallet som är rejält allergisk. Hon går dock på bete precis som de andra hästarna under hela sommaren. Vi gör såhär:
1. rakar av all man när sommaren kommer, det blir skitsnyggt stubbat och den är ändå bara ivägen och sönderkliad annars. Dessutom växer den ut så den är lång igen på våren!
2. sätter på henne ett bra exemtäcke med huva
3.smörjer in mankam och svansrot med ett medel som veterinären har tipsat om (minns ej vad det heter) samtidigt som man ändå visiterar hästarna dagligen. (förutsatt att betet är närbeläget)
Vet att en del exemhästar kan bli jättemycket bätrre och knappt visa symptom alls om de får komma till ett nytt ställe med andra sorters knott :)

Vet du säkert att den har knottallergi? Vi köpte en ponny för 4 år sedan som hade kliat av sig man och svans. Den var inte smörjd eller hade haft täcke. Nu har han täcke på sig mest för att då har man en ren häst därunder, och han blir myggbiten annars. Man och svans är jättefin och han kliar sig aldrig. Tar man in till natten så behöver det inte vara så besvärligt (den andra ponnyn däremot har täcke dygnet runt, smörjs och tvättas men kliar sig ändå)

*lånar tråden lite*

Vilken salva använder du?

Jag blandar en salva själv av ingredienser som jag beställer hem från Apoteket. När min ponny utvecklade eksem som treåring för fyra år sedan så vände jag mig först till islandsfolket i min bekantskapskrets, men de tipsen jag fick där gav inte min häst någon lindring. Hörde då runt med new forest uppfödare och fick då tips från två olika håll om något som hette benzylbensoat (Benzylis Benzoas). Man kunde köpa detta på apoteket genom att be dem beställa hem en salva: Benzylis Benzoas 340 gram blandat med Sebum AD 1000 gram. Det är inte så många som känner till det men apoteket blandar fortfarande en del saker själva och denna salva tror jag tillverkas på Apotekets produktionsenhet i Lund (om jag kommer i håg rätt).

Min syster läste på den tiden till farmaceut och jag anföll förstås henne med frågor om detta. Nu föll det sig så väl att hon just då läste en kurs där de fick besök av folk som just höll på med sådan här produktion av salvor mm så jag fick den vägen instruktioner om hur jag kunde beställa hem ingredienserna och blanda salvan själv och på så sätt spara en slant och det har jag gjort sedan dess.

Vill man beställa färdigblandad salva så är det som sagt bara att knalla in på närmaste Apotek och be dem beställa hem. De kan se lite konfunderade ut eftersom det här inte är en beställning de får varje dag men det är bara att stå på sig. Alternativt kan man be en veterinär skriva ut recept på den, då slipper du momsen.

Jag vill poängtera att det här är en salva som främst används förebyggande, dvs den ska absolut inte användas på öppna sår eller dylikt! Det är också rekommenderat att använda hanskar när man smörjer men jag gör inte det. Däremot är jag jättenoga med att alltid tvätta händerna efteråt. Man smörjer upp hästen ordentligt i början av säsongen, helst precis innan den börjar klia sig, sen underhåller man så ofta det behövs. Själv brukar jag få smörja ganska ofta i början av eksemsäsongen för att sedan gå ner på ca 3 gånger i veckan och sen lite oftare i typ september som är en lurig månad. Jag kombinerar detta med eksemtäcke, insektsspray, 4 ess salva vid skapet samt from i år linfröolja i maten. Min häst är i stort sett symtomfri och går ute dygnet runt hela sommaren.

Bra eller dåligt köp är väl svårt att säga i förväg. Vi har haft en ponny med man och svansskorv, vi hade henne i drygt sex år och jag skulle inte vilja vara utan en enda dag av tiden med henne. Jag provade det första året många olika "jätte" bra produkter som inte var så bra som det sades. Till andra sommaren fick jag höra talas om Prob-oil och det fungerade väldigt bra på henne. Det finns dels som schampo och även som en olja som lätt flyter ner dit det ska. Prob-oilen tillsammans med ej avbetat bete (som hon tidigare om åren gått på) gjorde att hon kunde vara ute även nattetid. Jag hade även tagit bort betfor ur foderstaten, redan tidigt på året. Favorit kli-trädet fanns inte heller med i den hagen (inte så många träd alls förresten). Nyväxande gräs har också en högrehalt av socker vilket inte är bra för dessa hästar,(har jag läst). Denna kombination gjorde att hon kunde gå ute dygnet runt förra sommaren, och hon var riktigt fin ändå. Klart att hon kliade sig men hon var finare än förr om åren. Det är klart att priset vid en försäljning påverkas av man och svansskorv.

Liknande trådar

Ridning Hej, jag vet att det finns 1000 trådar om detta, men skulle ändå vilja ha lite egna svar så jag lägger upp en ny :) Jag ska köpa min...
2
Svar
32
· Visningar
2 754
J
Ekonomi & Juridik Sålde min kära val för någon vecka sedan. En 9 årig allround val som tävlat lägre klasser i hopp. Han såldes till en finsk tjej...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 076
Senast: jorgensvensson66
·
M
Hästvård Vi funderar på att köpa en ponny som vi provridit 2 ggr och gillat till dottern. Ponnyn är 18 år och en läromästare som gått på ridskola...
2
Svar
34
· Visningar
2 787
Senast: kryckan
·
L
Träning Jag har problem att hitta rätt ponny till min dotter. Hon är 10 år (137 cm, ca 32 kg) och har ridit i perioder sen hon var liten, men...
2
Svar
21
· Visningar
5 711
Senast: Flickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2