Är det en rättighet att ha häst?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Thisiswhy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 440
  • Visningar Visningar 35 523
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Jag har absolut ingen lust med det. Jag tycker inte man ska skaffa barn om man inte har råd, barnbidraget borde man få om man hamnar i en situation där man inte kan lösa det på egen hand, inte annars. Så tycker jag att barnbidraget borde fungera. Då får de som verkligen behöver det hjälp, för visst kan allt hända, man kan bli invalidiserad eller arbetslös och inte kunna lösa den ekonomiska biten och då ska man få hjälp, det som skrämmer mig är folk som skaffar barn, fast de inte har råd med det i utgångsläget.

Jag tycker itne det är lärarens roll att uppfostra barn, det är förälderns jobb. Läraren ska lära barnen läsa och skriva, och i viss mån kanske etik och moral, men nuförtiden anser många föräldrar att det är upp till skolan att se till så att eleverna kommer i tid till lektioner, gör läxor osv osv. Det är inte lärarnas ansvar, det är föräldrarnas. man lär sina barn att man kommer i tid, man gör sina läxor och man uppför sig mot andra människor, man har respekt för sina jämnlikar och man gör som vuxna säger.

Jag tycker det är lika åt helvete med föräldrar som itne ger sina barn den tid de behöver. Skaffar man barn måste man inse att man måste ge upp vissa saker, och vara beredd att ställa upp till 100% för barnet. Man kan itne gå ut å supa varje helg längre, man kan kanske inte köpa enbart märkeskläder, man får kanske ge upp det här med att ha häst. Sådana uppoffringar måste man vara beredd att göra. Och ja, jag lider med de barnen som växer upp i hem där de inte är älskade eller ens välkomna. Det finns en stor risk att de blir en belastning för samhället ja, men det värsta är att de som individer är förstörda för livet, och det förtjänar ingen!

Min lösning är att man itne skaffar barn om man inte kan ta hand om dem, ekonomiskt, tidsmässigt och engagemnagsmässigt! Skaffar man barn måste man vara bertedd att ta hand om det! Det är upp till dig som förälder att rtannsaka dig själv så pass. Kan du ge barnet det liv det förtjänar eller ej? kan du itne det, nä då skaffar man itne barn. Det får man göra en bedömning av själv, men hade alla tänkt efter ritkigt noga innan de tar på sigf ett så stort ansvar, tror jag att de saker som jag upplever som problem hade minnskats radikalt.

Och slutligen, sluta läsa vad ni vill läsa och läs vad jag skriver istället. Barn är ingen hobby, självklart, hade ni läst vad jag verkligen skriver hade ni förstått att jag absolut inte tycker. Men jag tycker det kan liknas vid en då det är lika krävande på många sätt, och kostar mycket pengar.

Senast ändrad:

Men det är ju en felaktig jämförelse och troligtvis inte vad pulkaskur menade. Alltså, det borde ju inte handla om abort vs hästköp utan snarare barnlöshet vs hästlöshet, om du förstår vad jag menar?

Men h*n skrev ju att man kan ta bort ett foster som kommer till av misstag och man måste inte skaffa häst.

Att jämföra barnlöshet med hästlöshet blir ju ganska meningslöst. Ett barn, eller en häst man aldrig har haft kan man inte sakna (man kan däremot sakna att ha EN häst eller ETT barn). Skillnaden är ju att ett barn kan man få utan att ha planerat det, däremot är det inte särskilt ofta någon bara dumpar en häst hos en.

*KL*

med tanke på att många här talar om att hästne kan vara en tröst/ett glädjeämne och därför kan vara bra för den arbetslöse: om man har något annat som glädjeämne, ex. resa ska man få bidrag till det också då?

Min lösning är att man itne skaffar barn om man inte kan ta hand om dem, ekonomiskt, tidsmässigt och engagemnagsmässigt! Skaffar man barn måste man vara bertedd att ta hand om det! Det är upp till dig som förälder att rtannsaka dig själv så pass. Kan du ge barnet det liv det förtjänar eller ej? kan du itne det, nä då skaffar man itne barn. Det får man göra en bedömning av själv, men hade alla tänkt efter ritkigt noga innan de tar på sigf ett så stort ansvar, tror jag att de saker som jag upplever som problem hade minnskats radikalt.

Jag håller med om detta, MEN: tänk dig att A (som inte har särskilt bra ekonomi) oplanerat blir gravid. Ska A då tvingas till abort? eller hur ska man lösa sådana situationer? För det är väl ingen hemlighet att ganska många barn är oplanerade?

Man kan aldrig säga att man inte planerat att skaffa barn i mina ögon. Preventivmedel. Att inte använda sig av sådant, och "råka" bli med barn och sedan föda det är själviskt, naivt och egoistiskt. Ta ditt ansvar, kan du inte ta hand om ett barn så använd preventivmedel! "glömde ta p-piller"=oansvarigt. "Hade ingen kondom"=oansvarigt. Är man så oansvarig att man råkar bli gravid så ska man definitivt inte skaffa barn... Att skaffa barn är något man ska tänka igenom både en och två ggr. Är det den här personen jag vill ha barn med? kan vi tillsammans ge det här barnet det liv det förtjänar? Om vi separerar, kan vi fortfarande ge det här barnet ett drägligt liv? Har vi råd till det? har vi råd att låta barnet ha en hobby och leva ut sin glädje, även om det är en hobby som kostar? Kan vi stötta det här barnet genom hela dess liv helhjärtat? Sån måste tänkas igenom innan man skaffar barn, allt annat är oansvarigt i mina ögon!

Har man skaffat barn så får man ta sitt ansvar.

Och ingen ska tvingas till abort, det vore ju en hemsk värld om det vore så. Men kan man med gott samvete föda ett barn till världen som man vet man itne kan ta hand om? Vem bryr mans ig egentligen mest om i en sån situation? Barnet, eller det egna samvetet? Blir man gravid får man ta konsekvenserna. Barnet måste alltid gå i första hand!

Senast ändrad:

Jag menar inte att folk inte ska få hjälp, jag om ngn tycker att det är otroligt att det finns hemlösa i Sverige.
Och nej jag tycker inte att man ska skaffa barn om man inte förutsättningar men ni pratar ju emot er själva när ni skriver att man ska få socialbidrag när man är i nöd. Det är ju så det kan bli, man har allt på det torra och skaffar barn och sen kan livet slås i spillror. Det kan hända alla och då ska man givetvis inte behöva lämna bort sitt barn. Jag har haft en häst som jag känt för som om han vore människa men jag hade ändå räddat ett barn före honom om jag varit tvungen.

*KL*

med tanke på att många här talar om att hästne kan vara en tröst/ett glädjeämne och därför kan vara bra för den arbetslöse: om man har något annat som glädjeämne, ex. resa ska man få bidrag till det också då?

När hästen dör, får man pengar till en ny häst som tröst?

Man kan aldrig säga att man inte planerat att skaffa barn i mina ögon. Preventivmedel. Att inte använda sig av sådant, och "råka" bli med barn och sedan föda det är själviskt, naivt och egoistiskt. Ta ditt ansvar, kan du inte ta hand om ett barn så använd preventivmedel! "glömde ta p-piller"=oansvarigt. "Hade ingen kondom"=oansvarigt. Är man så oansvarig att man råkar bli gravid så ska man definitivt inte skaffa barn...

Säg det till min kollega som trots att hon ätit p-piller i flera år (och aldrig missat) blev gravid och inte upptäckte det förrän det var för sent med abort...

kl

Jag blir mörkrädd när jag läser vissa inlägg i den här tråden. Någonting säger mig att de som är emot barnbidrag inte har några barn själv/inte har en susning om vad barn kostar...

Jag menar inte att folk inte ska få hjälp, jag om ngn tycker att det är otroligt att det finns hemlösa i Sverige.
Och nej jag tycker inte att man ska skaffa barn om man inte förutsättningar men ni pratar ju emot er själva när ni skriver att man ska få socialbidrag när man är i nöd. Det är ju så det kan bli, man har allt på det torra och skaffar barn och sen kan livet slås i spillror. Det kan hända alla och då ska man givetvis inte behöva lämna bort sitt barn. Jag har haft en häst som jag känt för som om han vore människa men jag hade ändå räddat ett barn före honom om jag varit tvungen.

Ja, och slås livet i spillror, som du uttrycker det, ska man så klart få socialbidrag. Jag talar absolut inte emot mig själv med det påståendet, för jag säger fortfarande att barnbidrag egentligen är onödigt och att man som förälder ska klara sig utan det om man väljer att skaffa barn. Givetvis händer det att livet inte blir som man tänkt sig och det är då man ska få hjälp av socialen, inte hela tiden tills barnet lämnar boet.

Jag förstår hur du menar, tyvärr håller jag inte med. Givetvis är barn och häst inte precis samma sak, men det finns många likheter mellan våra fyrbenta vänner och barnen. Det var väl mest det jag ville poängtera :p

Min kompis också. MEN! P-piller är inte 100 säkra, det står väl t.o.m om man läser på. Det finns fler preventivmedel än p-piller om man verkligen inte vill bli gravida. Även den manliga varianten kan ju använda skydd vettu ;)

Haha jo visserligen. Då får man väl köra på p-piller plus dubbla kondomer för att inte råka bli en oansvarig förälder :p

Man kan aldrig säga att man inte planerat att skaffa barn i mina ögon. Preventivmedel. Att inte använda sig av sådant, och "råka" bli med barn och sedan föda det är själviskt, naivt och egoistiskt. Ta ditt ansvar, kan du inte ta hand om ett barn så använd preventivmedel! "glömde ta p-piller"=oansvarigt. "Hade ingen kondom"=oansvarigt. Är man så oansvarig att man råkar bli gravid så ska man definitivt inte skaffa barn... Att skaffa barn är något man ska tänka igenom både en och två ggr. Är det den här personen jag vill ha barn med? kan vi tillsammans ge det här barnet det liv det förtjänar? Om vi separerar, kan vi fortfarande ge det här barnet ett drägligt liv? Har vi råd till det? har vi råd att låta barnet ha en hobby och leva ut sin glädje, även om det är en hobby som kostar? Kan vi stötta det här barnet genom hela dess liv helhjärtat? Sån måste tänkas igenom innan man skaffar barn, allt annat är oansvarigt i mina ögon!

Har man skaffat barn så får man ta sitt ansvar.

Och ingen ska tvingas till abort, det vore ju en hemsk värld om det vore så. Men kan man med gott samvete föda ett barn till världen som man vet man itne kan ta hand om? Vem bryr mans ig egentligen mest om i en sån situation? Barnet, eller det egna samvetet? Blir man gravid får man ta konsekvenserna. Barnet måste alltid gå i första hand!

Naturligtvis återigen ska man tänka till innan man skaffar barn, men världen är inte så svart vit som du vill få den att låta.

Det låter lite som att du är mest bitter över en barndom där du inte fick utöva din hobby, men jag kan ju ha fel.

Vad är ett drägligt liv för ett barn då? Att aldrig få ett nej pga av ekonomiska resurser? Är det bättre med ett nej pga av tidsbrist, lust, eller bara för att färäldrarna inte anser att barnet ska syssla med just den aktiviteten?

Det finns många "preventivmedelbarn" den enda 100% säkra metoden är at avstå från sex, tycker du det är ett rimligt krav?

Vore det inte bättre att vi betalade mer skatt istället, så att alla aktiviteter och hobbys för barn under 18 år är gratis och det inte finns rikemanssporter, utan alla barn kan få göra det de vill och det blir rättvist för alla?

För inte ens alla familjer med hyffsat bra ekonomi nog att föda sina barn har råd med tex tävlingsponnys, tävlingscyklar, hockeyutrustningar, motorsport, kameror etc...
Så vart går gränser för ett barns drägliga liv och vilka aktiviteter och hobbys inkluderas som man bör ha råd med innan man skaffar barn?

kl*

Jag anser inte att det är en rättighet att ha häst, det är en lycka. Jag tycker att det är viktigt att se till personens hälsa och inte fokusera så mycket på friskheten. En häst kan ge otroligt mycket och jag tror att en förlust av häst kan skänka en enorm mängd ohälsa och lidande.
Att skatte pengar ska gå till att betala 5000 i månaden för hyra mm är enligt mig orimligt. Men att skjuta till en tusenlapp i månaden när det uppenbarligen ger personen ifråga hälsa tycker jag inte att det är orimligt. Det är nog alltid lättare att gå in med sina förutfattade meningar än att sätta sig in i individens specifika situation.

KL

Helt tydligt är ju att vissa i den här tråden inte tillhör Sveriges intelligensbank:grin:

Herregud vart ska man börja?

1. Hästar är inte lika viktiga som människor
2. Barn är ingen "hobby", det är en del av livet
3. Abort är inget man bara "gör"
4. Preventivmedel är inte 100% säkra
5. Vad gör man med barn man redan har? Avlivar?

kl*

Jag anser inte att det är en rättighet att ha häst, det är en lycka. Jag tycker att det är viktigt att se till personens hälsa och inte fokusera så mycket på friskheten. En häst kan ge otroligt mycket och jag tror att en förlust av häst kan skänka en enorm mängd ohälsa och lidande.
Att skatte pengar ska gå till att betala 5000 i månaden för hyra mm är enligt mig orimligt. Men att skjuta till en tusenlapp i månaden när det uppenbarligen ger personen ifråga hälsa tycker jag inte att det är orimligt. Det är nog alltid lättare att gå in med sina förutfattade meningar än att sätta sig in i individens specifika situation.

Fast återigen, någon mår bra av att resa, ska vi skjuta till en 1000-lapp för det också?

kl*

Och hur mycket lidande och till vilken kostnad har inte hästeriet hittills stått för i det här landet? Det finns ju en oändlig massa människor som skadats, en hel del med invaliditet som följd just bara för att till varje pris hålla på med hästeriet trots att pållen man skaffat sig varken är lastbar, trafiksäker, lugn eller knappt styrbar.

Helt tydligt är ju att vissa i den här tråden inte tillhör Sveriges intelligensbank

Jag är benägen att hålla med.

Att inte förstå att barn är egna människor och medborgare i samhället med egna medborgerliga rättigheter och sedan med tiden skyldigheter är att inte ha förstått hur samhällsstruktur fungerar.

Så jag lägger till.

Barn är bra för samhället och därför så skall samhället vara med och betala för alla barn.
Hästar är bara en privatsak.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 407
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 304
Senast: Edla
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 296
Senast: Kilauea
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Shettistråden del II
  • 07:or del 23