Är det en rättighet att ha häst?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Thisiswhy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 440
  • Visningar Visningar 35 523
Sv: Är det en rättighet att ha häst?

Jag frågar igen, vad får du för bidrag?, bensinpengar, är det det enda?, vem betalar ut bidraget ?

Jag har även fått träningarna betalda förut, men det rann ut i sanden lite för ett par årsen när hästen skulle vila och sen kom det aldrig igång igen så det betalar jag själv nu.

Det är fk och lss som betalar ut mina pengar. Fk kan vara knepiga ibland, ibland otroligt generösa och hjälpsamma och ibland är det tvärstopp.

Fast är det SÅ självklart verkligen?

Både barn och häst är något man väljer att skaffa sig. Både barn och häst innebär en tuff försörjnings och arbetsbörda. Både barn och häst innebär att man skänker bort en bit av sitt hjärta till någon annan...

Ok - jag inser att jämförelsen inte funkar rakt av men i MITT fall känner jag att min häst i ganska hög grad är mitt "barn". Jag är barnlös och lägger en fruktansvärd massa kärlek på min häst. Bara att nämna hans namn gör att jag känner hur jag blir alldeles mjuk i kroppen, slappnar av och ler lite grann för mig själv. Skiljer den känslan sig verkligen så vansinnigt från vad föräldrar känner för sina barn?

För mig vore det en katastrof om jag förlorade arbetet eller blev långtidssjukskriven och dessutom fick lov att göra mig av med min vän. Givetvis skulle jag inte ha något val - en tid skulle det så klart gå bra men så småningom när alla reserver var uppätna etc. så skulle jag ju inte ha råd att försörja min häst på ett bra sätt och tvingas sälja eller sätta ut på foder.

Men det skulle kännas ungefär lika tufft som att lämna en partner tror jag. Det skulle ta mig lång tid att hämta mig och det skulle bli en livslång undran om jag verkligen hittat rätt hem för honom etc.

Jag skulle oxå bli jätte ledsen om jag var tvungen att göra mig av med mina hästar, och dom betyder super mycket för mig oxå.

Men rent ekonomiskt så kan man inte jämföra, då det ett djur, och kommer alltid att förbli ett djur. Sen att vi förmänskligar dom, och gör dom till våra barn (jag är oxå barnlös) det är vårat problem. Dom kommer aldrig kunna vis, medkänslighet, empati, eller skuld, ect, för det är djur.

Djur är djur hur hemskt det en låter..

Jag anser inte att man ska få bidrag, & med bidrag menar jag socpengar för att kunna hålla en häst. Får du pengar utav försäkringskassan så gör du vad du vill med dem.

För som väldigt många skriver, då kan man söka bidrag för precis ALLT..

Tror inte någon köper en häst om man faktiskt inte har råd i ingångsläget. Sen kan ju alla drabbas av ekonomiska kriser men det är ju en annan sak.

Att hästar ska va så dyrt tycker jag är fel, tänk bara så otroligt många liv hästar har räddat, allt hästar ger. Det är en enormt bra sysselsättning för dom flesta, man kommer ut och man kommer igång med motion osv. Hästarna gör att man måste ut och röra på sig, man får rutiner och man håller igång livet även i jobbiga perioder då det är lätt hänt att man aldrig orkar ut ens.

Man ska inte behöva vara rik, pengar gör inte människor bättre, dom gör inte att folk tar hand om hästarna bättre än fattiga gör. Det är fel tänk tycker jag. Allting handlar om hur man prioriterar saker och ting i livet.

För det första, jag har flertalet gånger sätt folk köpa häst trots att de inte har råd. Så det händer, alldeles för ofta.

Sedan tror jag inte riktigt att du har förstått hur jag menar? Jag menar inte att hästar ska vara dyra, bara för att. Däremot tycker jag att uppfödare ska få betalt för sina hästar som de jobbar med i, ofta, fler år. Och Ridlärare ska kunna ta ut en bra lön.
Och när hästarna blir lidande för att det ska vara billigt så "alla har råd med häst" då har det gått alldeles för långt enligt mig!

Man ska inte skaffa barn om man inte har ekonomi för det. Punkt. Sen att flera idioter gör det fast de inte har pengar är ju bara sorgligt, men ett barnbidrag borde inte behövas.

Att skaffa barn är frivilligt. Att skaffa häst är frivilligt. Har man inte råd å ha barn utan barnbidrag ska man inte skaffa det, precis som med hästen. Det är något jag står väldigt fast vid, och är orubblig i den frågan. Jag blir förbannad när folk som inte har en stabil ekonomi med utrymme för något som kostar mycket pengar skaffar sig utgifter de inte har råd med, speciellt när det handlar om levande varelser, oavsett om det är barn, hästar eller hundar!

F*n... hur svårt ska det vara... man får väl låta bli att nuppa som nån jäkla kanin om man inte har råd med det! Att skaffa barn är oxå ett privilegie! Man sätter ett nytt liv till världen, en varelse vars liv man kan förstöra för alltid om man inte kan ta hand om den! Hur kan man va så självisk att man sätter ett barn i en dålig sits för att man själv vill ha barn, men inte har råd? GAH!!!

Och nej, man ska inte ha bidrag för varken barn eller häst eller båtar eller bilar i mina ögon...

:bow::bow:

Barn är ju på ett sätt nästan ännu "värre". En häst kan man ju faktiskt sälja om det kniper (även om inte det alltid är det lättaste heller :grin:), med ett barn är det svårare (fast det går ju... :crazy:).

För det första, jag har flertalet gånger sätt folk köpa häst trots att de inte har råd. Så det händer, alldeles för ofta.
Hur vet du att dom inte har råd? Säger dom det rakt ut? Eller på vilket sätt har du insynen i folks ekonomi? För det kryllar tycker jag om snåla människor med pengar som väntar in i det sista med vet. och hovslageri o liknande. Det är heller inte en fråga riktigt om hur rik man är utan mer vilken syn man har på djuren, vilka ansträgningar man vill lägga på dom. Många som har pengar rider ju på och ignorerar tydliga problem också.

Sedan tror jag inte riktigt att du har förstått hur jag menar? Jag menar inte att hästar ska vara dyra, bara för att. Däremot tycker jag att uppfödare ska få betalt för sina hästar som de jobbar med i, ofta, fler år. Och Ridlärare ska kunna ta ut en bra lön.
Och när hästarna blir lidande för att det ska vara billigt så "alla har råd med häst" då har det gått alldeles för långt enligt mig!

Men hästar blir inte mindre lidande bara för att allt är dyrt. Och jag har iallafall alltid betalat väldigt mycket för mina lektioner, både på ridskola och privat. Hade det vart dyrare på den biten så blir det nästan orimligt.

Sen håller jag fast vid att hästar blir inte bättre omhändertagna bara för att folk har mera pengar. Det handlar om prioriteringar och även som fattig kan man lätt ha råd med hästen ändå.

Senast ändrad av en moderator:

KL.
Att ha häst är självklart ingen rättighet.
Men allt behöver ju inte vara vitt eller svart. Det är ju ganska stor skillnad på att ha en häst inakorderad i ett stall i storstaden mot att ha eget med lättfödd häst på lösdrift. Om kostnaden hamnar på någon tusenlapp i månaden är det väl kanske motiverat att behålla hästen om ägaren får en högre livskvalite ( och förhoppningsvis tillfrisknar snabbare ). Men i de fall där hästens månadskostnad överstiger människans, då tycker jag nog att hästen får lånas ut eller säljas tills ägaren har kryat på sig.

Jag blir lite förundrad över ordvalet att det inte är en "rättighet"...självklart är det en rättighet. Vem som helst kan köpa en häst, finns inget förbud som förhindrar det. Däremot är hästägandet kopplat till en väldig massa skyldigheter och ansvar. Tyvärr finns det ju alltid människor som inte lever upp till det och det kan leda till djurförbud för dessa i förlängningen...

Hur vet du att dom inte har råd? Säger dom det rakt ut? Eller på vilket sätt har du insynen i folks ekonomi? För det kryllar tycker jag om snåla människor med pengar som väntar in i det sista med vet. och hovslageri o liknande. Det är heller inte en fråga riktigt om hur rik man är utan mer vilken syn man har på djuren, vilka ansträgningar man vill lägga på dom. Många som har pengar rider ju på och ignorerar tydliga problem också.

Tja, när folk säger "Ja, vi skulle egentligen vilja ah bättre hö men har inte råd", "nu har vi köpt en häst till trots att vi inte har råd" eller folk som ständigt klarar att de har svårt att klara ekonomin och så plötsligt har de köpt häst också då antar jag att de inte har råd, men det kanske är fel?

Men hästar blir inte mindre lidande bara för att allt är dyrt. Självklar löses inte allt av pengar, det förstår vi nog båda två. Men när ex. en ridskola tvingas ge sina hästar dåligt hö och inte har råd att ha sadlar som passar till hästarna p.g.a. folk inte vill betala mer än max 100 :- för en lektion då blir hästarna lidande.

Eller säg att vi har A som driver stuteri. A säljer en 3åring för 30 000:- (då har A haft tur). Säg att denna häst har kostat 500:-/ månad (lågt räknat). Denna häst har då kostat 18 000:-. Till detta kommer betäckning, veterinär, stoet vill nog ha mat när det är dräktigt, A har troligtvis inte gratis tillgång till mark och stall och förmodligen har A lagt ner några timmar på denna häst. Man behöver inte var Einstein för att inse att A kommer inte kunna ta ut många kr/h.

Sen håller jag fast vid att hästar blir inte bättre omhändertagna bara för att folk har mera pengar. Det handlar om prioriteringar och även som fattig kan man lätt ha råd med hästen ändå. Självklart blir du inte världens bästa hästägare genom att vara rik. Men en hästägare som har råd att sko/verka sin häst, ge den mat och kontakta vet. vid behov är i alla fall i mina ögon en "bättre" hästägare än den som inte kan det. Sedan hoppas jag att du förstår att jag inte tror att pengar löser allt, men det har jag ju inte heller skrivit.

Jag har heller inte skrivit att "är du fattig kan du inte ha häst". Är du fattig och har råd att ha häst: GRATTIS! Men är du fattig och inte har råd med häst men ändå har häst då tycker jag du är ute och cyklar. Och om du har pengar så det precis räcker till mat och bostad så finns det inte mycket att prioritera på.

HERREGUD!

Hur många tror du klarar sina barn på barnbidraget? Kan garantera dig att ingen har så billiga barn att de kan ta bidraget till annat.
Du säger att det ser ut så idag, jag undrar vad du grundar det på???

Jag själv kan inte tänka mig ett liv utan hästarna (och hunden) vilket gör det väldigt svårt att lösa ekonomin när jag nu flyttar till sthlm där allt är så mycket dyrare än att ha dem hos mamma gratis med grovfoder som ingår. (lite utav att byta tjänster, jag hjälper henne med problem med hennes). Om det så innebär att jag får äta havregrynsgröt 3 ggr om dagen tills jag har full tid på jobbet kommer jag att göra det. Skulle jag däremot bli sjuk och inte ha någon möjlighet att ha kvar dem skulle jag nog låna ut dem på foder. Att begära att man ska få pengar för att ha kvar djuren skulle jag aldrig kunna göra även om man kan ha önskemål. Sen är det en orättvis fördelning av bidragspengar kan man ju tycka men det går väl inte att komma undan.

kl

Att inkomstbepröva barnbidraget är inte enbart av godo då barn kan vara elaka och mobba de som har bidrag och är "fattiga", men det är en helt annan diskussion och en av anledningarna till att vi har systemet vi har. Barnbidraget är en droppe i Nilen men kan hjälpa vissa familjer att kanske kunna åka till lite roliga utflyktsmål på sommaren eller att köpa lite nya kläder till barnen. Något annat räcker det INTE till! Finns det något finare att låta skattepengar gå till än barn?

Någon jämförde kärleken till en häst med kärleken till ett barn, jag tror många föräldrar håller med mig om att det inte går att jämföra på samma dag.

Varför och vem som skaffar barn hör inte hit, när barnet är fött är det en egen individ i samhället som vi ska ta hand om. Att dra upp jämförelser mellan en häst och ett barn är så otroligt barnsligt och lågt.

Har man en hobby får man se till att klara av att finansiera den annars får man skaffa sig en billigare hobby. Hästar är en hobby även om andra väljer att se det som annat. Inga bidrag till häst!

Självklart kostar barn mer än 950kr/månad eller vad nu barnbidraget är idag, men faktum kvarstår att man får bidrag för något man själv valt att skaffa som i allra högsta grad kan liknas vid en hobby... Vilket jag inte tycker ska behövas, eller borde finnas.

Förstår inte alls hur du kan tycka det är "barnsligt och lågt". Tycker snarare det tyder på enorm omognad och naivitet att inte se likheterna i ansvar och kostnader.

"...när barnet är fött är det en egen individ i samhället som vi ska ta hand om."

Det här gör mig oxå förbannad. Om du väljer att sätta ett barn till värden, vilket du gör för din egen vinnigs skull, för barnet väljer inte att födas, det är du som väljer att föda det, så får du stå för konsekvenserna av ditt val, det ska inte samhället göra. Jag har lika lite lust att betala skatt för att du ska kunna ha ett barn du inte har råd med, som jag har för att betala kriminellas datorer i fängelserna. Det är ditt ansvar som föräldrer att kunna ta hand om det barn du valt att föda, ingen annans. Föräldrar som lägger ansvaret på samhället, lärare osv osv är om någon otroligt omogna och ansvarslösa.

Jag skulle inte kalla det rättighet, men håller med dem som säger att det mycket väl kan vara det som håller en "flytande" och skulle jag själv hamna i en ekonomisk svårighet skulle jag verkligen kämpa för att ha kvar åtminstone en häst, annars skulle det nog inte kännas värt det alls.

Självklart kostar barn mer än 950kr/månad eller vad nu barnbidraget är idag, men faktum kvarstår att man får bidrag för något man själv valt att skaffa som i allra högsta grad kan liknas vid en hobby... Vilket jag inte tycker ska behövas, eller borde finnas.

Jag måste säga att jag håller med, i mina ögon är inte barn en större rättighet än en häst eller en hund eller något annat levande man skaffar sig.

Och med dem argumenten tycker du att folk ska få bidrag till att ha häst, för att?

Nej det har jag ALDRIGT sagt. Jag tycker inte att man ska få bidrag för mera ÄN SIG SJÄLV. Och har man barn så ska pengarna gå direkt till barnen och inte till föräldrarna (vilket i vissa fall leder till att föräldrarna lägger pengnarna på annat än barnen.. och detta leder till att barnen blir lidande.)

Men herregud!!! Du kan ju inte jämföra ett barn med en häst??!!! En häst är ett djur & det kommer alltid att förbli ett djur, och i detta fall är hästen ett privilegium, det är ngt man skaffar sig om man har RÅD MED DET!!

Barnbidrag/underhåll är något vi har i detta samhälle, inte hästbidrag!

Jag har inte jämfört hästar och barn.
Barn är också något man bör skaffa när man har råd med det egentligen.

Ja vi har barnbidrag och barnunderhåll och allt sånt men det är inte alltid det går till barnen!

Men med ditt resonemang så skulle vi ju få bidrag för i stort sett allt?
Jag har hästar och hund. Skulle jag få bidrag för att hålla dem om jag förlorade min inkomst och inte längre hade råd? Min granne blir otroligt ledsen om hon inte får åka till Thailand varje jul? Räknas det?

Ehh? Nej! Jag säger ju att vi INTE skulle få bidrag för allt möjligt.
Utan om jag skulle ha barn så skulle BARNET få bidrag och JAG få bidrag men inte TILLSAMMANS så att det är säkert att pengarna går till rätt individ.

Det skulle bli ohållbart för faktum är att det är skattepengar som betalar våra bidrag och bidragen är inte tänkta till "lyx" utan till överlevnad under en jobbig period. Sedan får människor givetvis välja hur de ska spendera sina pengar men att ha häst ska definitivt inte räknas in i bidragsdelen.
Det finns ju mängder med människor som arbetar men ändå inte har råd att köpa häst.

Ja och det är ju det jag menar! Bidrag ska gå till det man behöver för att överleva (tak över huvudet och mat i princip)

HERREGUD!

Hur många tror du klarar sina barn på barnbidraget? Kan garantera dig att ingen har så billiga barn att de kan ta bidraget till annat.
Du säger att det ser ut så idag, jag undrar vad du grundar det på???

Jag har ögon och ser hur samhället ser ut och ser hur barn lider och inte får det dom behöver alltid.

Jag tycker att barnen ska få bidraget och att alla dessa pengar ska gå till barnen och det tror jag inte att det gör i ALLA familjer idag. Och det är det som är fel.

Jag skulle inte kalla det rättighet, men håller med dem som säger att det mycket väl kan vara det som håller en "flytande" och skulle jag själv hamna i en ekonomisk svårighet skulle jag verkligen kämpa för att ha kvar åtminstone en häst, annars skulle det nog inte kännas värt det alls.

Jag med, jag skulle prioritera ner det mesta för att behålla dom. Skulle bo billigt, äta billigt, sälja bilen och ta bussen (eller cykeln). Lappa och laga kläder. Slutat röka har jag redan gjort ENBART för att ha råd att ha häst. Jag rökte för lika mycket som min häst kostar varje månad, nu köper jag hö för pengarna istället och rider, mkt bättre för hälsan.

Självklart finns det barn som far illa.MEN att detta skulle bero på att föräldrarna snor barnbidraget lär det knappast bero på. Att barn inte får vad de behöver har oftast andra orsaker än ekonomiska. Du förstår alltså inte hur mkt ett barn kostar?

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 407
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 304
Senast: Edla
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 296
Senast: Kilauea
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Shettistråden del II
  • 07:or del 23