Är det en fördel om den väljer tölt framför trav eller vice verca?

D

Diana_F84

Jag har hemma två stycken islandsston som är halvsyskon med samma far och deras mödrar är halvsyskon med samma mor. (snurrigt)

De är uppfödda på samma sätt och samma plats. Lösdrift gående med sina mammor tills nu, nu har de kommit till mig för lite uppfostran och lättare utbildning.

DVS de har i princip samma arv och miljö. Ändå är de så olika...

Den ena är lite seg och kärringaktig, lite feminint utseende. Hon visar i princip aldrig någon tölt utan travar hellre på. Den andre är större, grövre, mycket man och svans och större huvud, hon är framåt och blir lätt stressad. Hon visar tölt mest hela tiden, bryter av till nåt travsteg eller nåt galoppsteg ibland.
Jag ser detta när jag springer med dem eller longerar dem. Men även då de är i hagen.

Min fråga är, eftersom jag inte kan nåt direkt om just islandshästar, vilket är att föredra?

Ska jag få fram traven/tölten på båda? De ska säljas till sommaren, hur ska man träna det isåfall?

Väldigt tacksam för svar :bump:

Sv: Är det en fördel om den väljer tölt framför trav eller vice verca?

17 som läst och ingen som har en aning?

Jag som trodde att islandsryttare var experter på gångarter för det är väl bara det som det tävlas i med islandshästar?? Kanske någon senare som tittar in vet nåt :D

17 som läst och ingen som har en aning?

Jag som trodde att islandsryttare var experter på gångarter för det är väl bara det som det tävlas i med islandshästar?? Kanske någon senare som tittar in vet nåt :D

Ganska knapphändig info får man nog lov att säga, ålder osv är av vikt. Vad har de hunnit bli tränade i? Är de ridna något? Osv.

Haha, oj, skrev jag inte det? I huvudet tänkte jag att jag skrev det.

De är två år nu båda två :D

Så de har noll i utbildning, gått på lösdrift hela sitt liv med sina mammor. De har varit på fölutställning dock i höstas om det räknas ;)

?? Frågar du det på riktigt?

Nej dom ska absolut inte ridas!!!

Allt handlar väl inte om att sitta på en häst eller? De ska förhoppningsvis vara tömkörda och kanske dra något däck innan sommaren är det tänkt men främst ska de fostras. De har gjort lite som de vill tills nu.

Det jag undrar är huruvida det är en fördel för hästens framtid att den väljer tölt eller trav framför den andre.... jag hittar inget svar på detta. Ska man träna dessa gångarter på nåt specielt sätt eller går det bara göra under ryttare?

Vore ju kul att då de ska visas för köpare om de kunde visa upp 4 gångarter... så tänkte jag bara

Det är oftast en fråga om balans och stabilitet i kroppen, en tvååring har knappast det varför det kan vara högst individuellt hur hästarna rör sig för dagen.

Men dom har varit sådanna under två veckor nu och inte sett någon större förändring.

Men att en två åring föredrar trav eller tölt framför den andre säger ingenting om framtida gångartskvaliteer då?

Jag ville bara få höra lite om det. Så när jag longerar lite så kan jag låta dom pina på i det dom vill då? Eller kan man lura dom lite? Skulle faktiskt illja att den som töltar hela tiden skulle trava istället för det blir en anings bättre balans och harmoni då. Om man tycker tölten är lite obalans ska man driva den framåt då? Hon slår på galoppen nåt steg om jag gör det så det kändes fel.

Inte lätt när man aldrig jobbat med en islandshäst innan. Men jag kanske bara tänker för mycket :D

Jag vill ju förstå deras gångarter lite bättre än jag gör nu....

Vad är det för stam på hästarna då? Kan säga en del om gångarterna.

Teista från Björkeryd (seg, negativ, lite man o svans, feminim och avblekbar skimmel)
E:Jór frá Kjartastödum
U: Drufva från Ekekull
UE:Njáll från Fors
UU:Drifa frá Skammbeinsstödum

Skorpan från Björkeryd (framåt, lättstressad, grövre kropp och huvud, mycket man och svans och fux med bläs)
E:Jór frá Kjartastödum
U:Tufva från Ekekull
UE:Svalur frá Glaesibaer
UU:Drifa frá Skammbeinsstödum

En tvååring skulle jag nog inte longera över huvud taget. Som Boj säger, de är så ostabila i kroppen ännu så det är liksom ingen idé. Låt dom gå i hagen och kanske någon promenad då och då för att lära sig att gå i grimma. Lär dom att visa hyffs och bli respektfulla mot människor. Det är väl det som är viktigast i den åldern. Som jag förstår det så är de två år i år?
Gångarterna kommer med all säkerhet fram sedan när de börjar ridas.
Bättre att skynda långsamt.

Det ska stå Drifa inte :Drifa

Det har du rätt i, de bör inte longeras i motionssyfte. Men jag longerar dom för fostrans skull. Typ NH.

Jag jobbar med en lina som är 4 meter (har jag för mig) och ibland med en normal longerlina. De har longerats en gång var och det var nog en tio minuter som de gick på volten.Tror nog de klarar det :D

Men då har det noll betydelse att en tvååring töltar och den andre travar? De bara är så eller? Jag har svårt att tro det men vad vet jag. De är ju likadana i hagen när de springer eller när jag leder dem.

Den ena travar fint och den andre töltar fint... hm hm intressant...

Låt säga såhär, om ni skulle välja en av dom att köpa vad skulle ni gå på då? Förutom exteriör, stam och allt fluff fluff man gillar hos en islandshäst.

Inget om stammen?

Alltså de är två år!
Huruvida de travar eller töltar (vilket jag har svårt att tänka mig att den gör, snarare att den grisepassar) säger väldigt lite om hur de sen blir som ridhästar. Eftersom Jór är femgångare är det inte alls konstigt att avkomman kan vara lateral under uppväxten.
Ska man prata i väldigt generella termer (om vuxna hästar) så är det väl mer positivt med en häst som travar bra i hagen i bra takt än att den grisepassar runt och blir stel. Men som ridhäst kan båda vara lika bra.

Vid NH-hantering och longering är gångarten helt oviktig hos dessa unghästar. Ska de säljas i sommar anser jag att du ska strunta i gångarterna helt. Det får deras nya ägare jobba med om några år.

/Jonaz

Huruvida de travar eller töltar (vilket jag har svårt att tänka mig att den gör, snarare att den grisepassar) säger väldigt lite om hur de sen blir som ridhästar. Eftersom Jór är femgångare är det inte alls konstigt att avkomman kan vara lateral under uppväxten.

Varför har du svårt att tänka dig att den töltar? Vår 2-åriga hingst med samma far-morfar har jag aldrig sett grisepassa, däremot tölta.

Alltså de är två år!
Ska man prata i väldigt generella termer (om vuxna hästar) så är det väl mer positivt med en häst som travar bra i hagen i bra takt än att den grisepassar runt och blir stel. Men som ridhäst kan båda vara lika bra.

Vid NH-hantering och longering är gångarten helt oviktig hos dessa unghästar. Ska de säljas i sommar anser jag att du ska strunta i gångarterna helt. Det får deras nya ägare jobba med om några år.

/Jonaz

Okey, känns skönt att veta att det är ändå inget man gör åt nu. Jag hade inte tänkt lägga nåt krut på det direkt men det är ju bra att förbereda dem så gott man kan för eventuell försäljning :D

Men jag är rätt säker på att fuxen töltar, såpasst hästöga har jag. :D

Jag kan inget om islänningar egentligen, men varför skulle de inte kunna tölta naturligt i hagen?
Tölten är ju en natulig gångart, inte något man lär dem när de rids in:confused:

Min lilla tös som jag inte vet något om alls (mer än att hon ser ut som en stor islänning) töltar enligt de som kan i hagen och gör det gärna även vid ridning.
Vad jag vet är det ingen som har tränat upp hennes tölt och eftersom jag köpte henne när hon var riden i några månader "på tre gångars vis" alltså inte någon gångarts träning så är det knappast troligt att någon skulle tränat detta med henne innan då hon bara har gått i hage som sällskapshäst.

Jag fattar inte riktigt det här:confused: en islänning borde väl tölta naturligt? lika naturligt som att skritta, trava och galoppera eller?

Jag kan inget om islänningar egentligen, men varför skulle de inte kunna tölta naturligt i hagen?
Tölten är ju en natulig gångart, inte något man lär dem när de rids in:confused:

Jadu, det verkar vara en vetenskap det där. Men tölten finns ju där men det är uppenbarligen lättare att trava fram för det ena stoet här och tvärtom för det andra. Inte lätt att hålla reda på 4-5 gångarter.... ett himla snurr på benen :bump:

Varför har du svårt att tänka dig att den töltar? Vår 2-åriga hingst med samma far-morfar har jag aldrig sett grisepassa, däremot tölta.

Jag har sett föl tölta i ren fyrtakt, men aldrig äldre unghästar. Möjligtvis några steg, men sen har det blivit väldigt tvåtaktigt mot grisepass.

Har du inga bilder på din unghäst?

Liknande trådar

Ridning Hej! När jag red en islandshäst som hade lite svårt att tölta rent och bytte konstant från tölt till tölt med trav infuenser - fast...
Svar
6
· Visningar
1 345
Senast: foxyfire
·
A
Islandshäst Jag ber er om hjälp eftersom jag tror att ni har mest kunskap. Först - skulle ni kunna bedömma tölten på dessa bilderna? Den sista är...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 298
Senast: Lella
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 297
Senast: incognito
·
Ridning Någon fler här som har en (passaktig) islandshäst och tar inspiration i ridningen från AR/KR/whatever you want to call it? Ni som har...
Svar
15
· Visningar
1 613
Senast: cristobal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka