Är det dumt ??

E

_Emma_

Jag vet inte om denna tråden ligger rätt men hoppas det..
Men iaf jag har en häst, valack som är 7 år och är kastrerad för ett år sedan. Alltså lite sent..

Man har aldrig märkt av att han är hingstig här hemma i beetende eller något sånt utan han är colllugn, utan det är när det kommer ston i närheten han har blivit hingstig och det har varit svår att rida förbi grannstona. Men nu efter kastreringen så har det blivit bättre och han bryr sig inte så mkt när jag rider förbi ston här hemma, förmodligen också för att han har vant sig.

Problemet är nu när jag börjat åka iväg till ridhus för att börja träna med han och det finns ston i närheten blir han hingstig och gnäggar efter dem och blir okonsentrerad och jag vågar inte rida han där inne med andra hästar.
Så varje gång jag ska rida i ridhuset så får jag boka det själv och det kostar pengar utöver ridhuskortet man köper, så blir lite dyrt..

Har funderat på att man kanske kan låna hem ett sto som han får gå brevid i hagen. ( Alltså då skilda hagar men att hagarna är brevid varandra ) Så att han vänjer sig och kanske inte då blir så hingstig sen i fortsättningen när man ska åka iväg och rider bland andra ston ..
Men det kanske är en dum idè och att han kanske i stället blir hispig när man ska lämna stoet för att rida ut på han ?

Någon som har erfarenheter eller vet, eller har funderingar och tips !?

Kanske ska tilllägga att han nu går med 2 valacker.

:)

Sv: Är det dumt ??

Det finns gott om hingstiga hingstar i världen, många trängs med ston på framridningar. Handlar bara om fokusering och respekt. Jobba på koncentrationen, vänj han vid att rida ihop med andra hästar, så blir det nog bättre med tiden. Att undvika att rida ihop med andra är inget alternativ, sätt hellre på honom hjälptyglar, eller rid med spö eller nåt annat som skapar dig en säkrare känsla!

Se helt enkelt till att han har jobb å tänka på å inte påsättningar när du rider ;) Låter lättare än vad de är, det vet jag.

Att låna hem ett sto gör troligen saken värre, han kan komma å vandra, bryta sig ut eller hitta på annat, då han då inte har nåt annat att fokusera på än just henne. Problemet att han beter sig så i ridhuset beror nog mest på hans orutin att vara där inne, allt är spännande, nytt, å lite skrämmande.. Då reagerar hästar så.

Om du är osäker på ryggen kan du ju dessutom longera honom tills han lugnat sig ihop med de andra hästarna. Om det går bra för de andra ryttarna vill säga.

Även om han skulle vänja sig vid det hemlånade stoet så lär han ändå vara lika hingstig när han träffar nya damer att imponera på...

Som sagt ovan, du måste nog jobba mer på att han ska respektera och lyssna på dig. Se till att åka till ridhuset ofta, om han blir strulig kan du ju låta bli att rida utan jobba med honom från marken. Se till att han får något att göra så han förstår att du har uppgifter till honom.
Bråka bara inte för mycket med honom, då lär han tycka att du bara är trist och tråkig och då framstår väl de andra hästarna ännu mer spännande. Så hitta på kul saker så han blir mer intresserad av dig! :idea:

Åh tack så mycket för era kloka svar :D

Ja jag kände det också att det kanske inte skulle vara lösningen direkt med att låna hem ett sto, så då vet jag det nu då. Då blir det till att åka dit ofta så att han vänjer sig ;)

Ja att longera han i ridhuset var en bra idè det kan man ju göra..

Du sa något om hjälptygel. Har aldrig använt något sådant, vad är det då jag ska använda om det skulle behövas ?

Om du har möjlighet kanske du kan ta ut en tränare som ger dig lektion i ridhuset när andra är där också? Då har du någon som instruerar dig och du är koncentrerad och du ser dessutom till att din häst är upptagen med att koncentrera sig på dig.

Om din häst hittar på hyss så att du är rädd att åka av är det smart att sätta på en rem kring halsen (det funkar bra med ett stigläder) eller en rem (ta en från sporrarna t ex) som du fäster i ringarna i sadelns framvalv - ger dig ett handtag att hugga tag i.

;) Krocket

Ja precis, tanken är att nu lite längre fram börja träna för tränare när han har vant sig att bli riden i ridhuset osv men det kanske inte är någon dum idè att börja redan snart då :)

Tack även för tipset om en rem :idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 558
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 607
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar