ellabellabus
Trådstartare
Jag har ett barn som har ett aningen "avvikande" beteende, på vilket sätt spelar ingen roll i den här frågan. Men det är så att det påverkar skolarbetet, givetvis då så att det går sämre. Vi har en väldigt bra dialog med läraren, som fram till skolavslutningen i somras tog det hela med ro, men nu börjar isen i lärarens mage smälta och vi har pratat lite om hur vi ska gå vidare. Läraren har sökt kontakt med skolpsykologen, i första hand för rådgivning och eventuellt sen att psykologen får träffa barnet. Vad som sen följer återstår ju att se.
Det vi funderar på tillsammans med läraren är hur viktigt det är med en diagnos, om det är så att det finns något som skulle ge en sådan? Hjälper diagnosen, eller stjälper den? Från skolans håll behövs den inte, utan tanken är väl kanske att det möjligen skulle kunna ge en förklaring till varför barnet beter sig som det gör.
Men vi undrar ju lite vad som skulle kunna vara negativt med att få en diagnos.
Vad är bukefolkets erfarenheter?
Det vi funderar på tillsammans med läraren är hur viktigt det är med en diagnos, om det är så att det finns något som skulle ge en sådan? Hjälper diagnosen, eller stjälper den? Från skolans håll behövs den inte, utan tanken är väl kanske att det möjligen skulle kunna ge en förklaring till varför barnet beter sig som det gör.
Men vi undrar ju lite vad som skulle kunna vara negativt med att få en diagnos.
Vad är bukefolkets erfarenheter?