Är det bara jag som tycker

åke

Trådstartare
att det är helt galet att sitta på en korsning som blir 2 nu i juni? En bekant till mig har börjat sitta in sin häst. Hästen är en korsning mellan anglo/nordsvensk bruks. Jag trodde att hon skojade då hon sa att hon ville ha en väl förberedd häst. Ryttaren väger ca 60 kg. Jag frågade för skojs skull varför hon inte tog en 2årigt barn och satte på hästen då den var 3 dagar för. Det tyckte hon var en dum jämförelse. Vad tycker ni? Är det för tidigt? Jag tycker absolut det då det är både arab och nordis i hästen och dom raserna växer väldigt sakta. :crazy:

Sv: Är det bara jag som tycker

Ja hon kan väl vänta tills den har blivit 2 år iaf. Att sitta/hänga gör väl inte så mycket men det behöver ju inte gå längre än så. Hon har ju hela livet på sig att rida sin häst sen när den är mogen o klar för det.

Jag tycker inte det är för tidigt att sitta in en 2 åring på våren innan betet. Det hade jag tänkt göra med mina. Alltså inte rida men att bara sitta på dem, kanske några steg i skritt. Sen ut på sommarbete och sen till hösten så är det inridning för 2 1/2 åringarna.

Jag tycker att det är alldeles för tidigt.

Min kallblodstravare, som jag fick i slutet av oktober, blev inriden som 2,5-åring och när jag fick henne ett år senare var hon minst 5 centimeter högre bak än fram. Hon har alltså inte växt färdigt.

Nu går hon mest och skrotar i hagen, en eller ett par dagar i veckan jobbar vi från marken på ridbanan, 10-15 minuter. Fram emot våren ska hon få jobba lite mer enligt de akademiska principerna och tidigast i höst kommer jag att sitta upp. Då är hon 4,5 år gammal.

Immer

då är ju pållen i praktiken bara 1 1/2 år :crazy: oavsett vad det är för ras så tycker jag det är ren idioti, har man inte tid att vänta tills hästen är tillräckligt färdig (vilket en så ung häst omöjligtvis kan vara) så ska man inte ha unghäst alls...

iofs. tycker jag att alldeles för många hästar sitts/rids in alldeles för tidigt idag. förr kunde en häst sittas in som både 3-4 och 5 åring beroende på hur dom växte/utvecklades, idag är det ju "omöjligt" att ta dom så "sent" om man ska hinna med kvaliten osv. visade ett 4 årigt halvblodssto (5 i år) förra hösten (-06), insutten (8 ggr.)hösten -05 och grundriden sedan påsken -06. hon har varit väldigt "lätt" att utbilda och vi va väldigt nöjda med hur hon gick. men hon va nog den enda som inte tävlats hela sommaren :crazy: efter kvaliten ställdes hon av och ridningen ska tas upp nu i feb.lite lätt.

jag tycker inte din "jämförelse" va ett dugg dum. har själv använt jämförelsen att ska jag rida mitt sent utvecklade halvblod som (knappt) 2-åring för att "stärka" honom så ska jag genast säga åt min son (tror han va runt 14 då, ganska liten och tunn) att han ska ta en havre säck på 30 kg på ryggen och springa några varv runt ladan varje dag, då MÅSTE han ju få en stark rygg :smirk: vilket samma människor tyckte va idiotiskt :smirk:

Jag tror på att "skynda långsamt" ger det bästa resultatet.

jag tycker det är för tidigt att sitta på dom när dom inte ens är två år:eek: man ska venta tills dom är tre iallafall tycker jag det men jag har ju aldrig ridigt in nån häst så jag vet inte men det är vad jag tycker:p

Så länge man håller sig till det tycker jag inte det är någon fara.
Jag anser att man ska inte ska rida in hästen förrän tidigast 3 år,
skynda långsamt som du skrev.
Men att bara sitta, hänga nån gång ibland tror jag i alla fall inte gör
någon skada.
När jag var liten så hoppade jag upp på våra 6-12 månaders föl
(något som jag ABSOLUT INTE rekommenderar) i boxen.
Jag var väl runt 8 år, vägde inte mer än en flugskit och hade absolut
inte fått lov till detta.
Men de tog ju inte skada av att jag satt på dem en kort stund.

Emli I Lönneberga-kopia som jag var så satt jag även upp på halvt otämjda 1 ½ års hingsten i hagen och skritta runt när jag var 12:angel: Inte brydde han sig om det inte.

Så länge det håller sig till att sitta upp nån gång då och då tror jag
inte hästen tar skada.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Alldelse för tidigt tycker jag. Tycker själv jga var supertidigt som satte upp mina barn på min 2 åring i augusti kortare stunder och då fyllde hon ändå 2 i maj.

Förstår inte vad det skulle göra för skada..
Det kan ju knappast slita på hästen att få en ryttare lätt
som en fjäder på ryggen en kort stund.

Jag håller med dig! Skulle aldrig sitta på min nsvkille redan och även han blir 2 i samma veva som ovan nämnda häst.

I den åldern räcker det gott med lite promenader och tömkörning, rörelse, men inte belastning!

Håller med dig...alldeles för tidigt.
Ska man börja sitta på sin unghäst kan jag tycka att man gör det i så fall när de är 2 1/2, nån gång ibland bara, under hösten och vintern, för att sedan ridas in när de är 3 till våren...OM de har växt det mesta och inte är inne i en rejäl växtperiod.

Min blir ju två i år (som du vet om ;) hihi) och han tänker jag inte sitta på förrän han är ev. 2 1/2 år gammal. Det är ju inte bara kroppen som måste utvecklas utan även hästen själv i sitt psyke.

det är väl lite för tidigt, den är ju långt ifrån färdigväxt och bara barnet i psyket

Jag tycker som de flesta andra att det är på tok för tidigt. Sen beror
det ju mycket på hur hästen ser ut i kroppen/är i psyket, men som du
skriver så växer ju raserna ganska långsamt. Har en arab som blev 2
den 1 mars, hon ser verkligen ut som en bebis i kroppen fortfarande..

Skulle aldrig tänka tanken!

Helt ärligt får jag ont i magen när jag läser om sånt här, kanske för att jag nyligen stött på den mest idiotiska unghästägaren någonsin. Tjejen i fråga köpte en 2-årig fjording i juni. I juli var hästen "inriden". Skritt, trav, galopp på volter i fullständigt obalans på en häst som inte hade någon aning om var han satte sin fötter. Outvecklad och överbyggd var hästen. I september började hon hoppa hästen uppsuttet!:(

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 679
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 193
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar