Är det bara jag som är trött på hovslagare? suck

Status
Stängd för vidare inlägg.

Snobben

Trådstartare
Såg en tråd tidigare om hovslagare och de flesta verkade väldigt nöjda med sina hovslagare, jättebra!! Men varför finns det ingen vettig hovslagare här, SUCK.
Har inte så stora krav, hovslagaren ska vara utbildad och veta vad han gör, inte slå eller skrika på min häst, och helst vara trevlig.
Dom hovslagare jag sett/haft är självutnämnda experter som har dåligt humör och klagar på det mesta..
Av de tre jag haft längre perioder så
nr 1 / Trevlig och intresserad av skoning, men inte utbildad(trodde han var det) och verkade så lite att folk trodde hästarna gått 8 veckor när dom var nyskodda och det tog EN DAG (ung 8 timmar) att sko två hästar.. Fick också problem pga långa hovarna.
Annars expert på sjukbeslag.

nr 2/Utbildad, vad man än sa hade han alltid rätt, sa man att nu har hovarna växt lite- var dom kortare nu osv, hade dåligt humör, tog med lärlingar som fick göra allt utan hjälp och till samma pris, verkade så det blödde flera ggr, hästarna gick dåligt precis efter skoning.

nr 3/Utbildad, hjälpte min häst att bli bättre igen och trevlig först, var jättenöjd! Sen gnäll gnäll gnälll hela tiden , tålde inte att hästarna rör sig (min kan tappa balansen bak pga benställningen och får utskällning för det =( ) Höjer priset hela tiden något rejält, typ 400 för lim som lossnat mm.

Vi är trevliga, pratar och diskuterar utan att på något sätt "bråka" med våra hovslagare, låter dom arbeta i fred osv men att behöva passa skoningen så inte hästarna far illa, så kan de ju inte vara meningen det ska vara!!
Båda hästarna är jättesnälla, men min kan tappa balansen och blir stressad om någon skriker på honom, men det ska ju ändå inte behövas.. Så trött på detta!!!
Övriga hovslagare i området är ant inte utbildade eller har ett riktigt dåligt rykte från flera håll.

VAD GÖR MAN?

Har på allvar börjat fundera på boots, men vet inte om det är så lätt, olika storlek på framhovarna bla som kräver lite & så, men man blir väl snart tvungen att testa. (min häst är jätteöm i bakhovarna när han får i sömmen med, hade nog mått bra utan skor, men då måste jag prova boots eller liknande)

Vill inte behöva känna "obehag" över att hovslagaren kommer!!
(& blir dyrare hela tiden)

Sv: Är det bara jag som är trött på hovslagare? suck

Känner igen allt du beskriver. Men man vill ju inte vara tvungen att börja sko själv:devil:

Som jag nämnt i någon annan tråd, är jag mer än nöjd med min hovslagare. Han är trevlig, och riktigt duktig på det han gör. Dessutom inte särskilt dyr. Nu har han dragit ned på ca 40 hästar, men inte mig. Tack gode gud. Jag skulle inte kunna ha en hovslagare jag inte var nöjd med, det känns jätteviktigt för mig att ha någon jag kan lita på.

Jag bor ju rätt långt ifrån dig, så jag vet inte riktigt vilka hovslagare det finns där. Känns bara synd att du inte hittat nån du trivs med, man ska definitivt inte behöva känna obehag inför ett hovslagar-besök. Du får leta vidare och jag håller tummarna för dig.

Usch, ja en del är bara för mycket...

Vi hade ett gäng hästar (läs helst 15 skulle hinnas med) på jobbet som skulle verkas idag. Hovis skulle komma kl 9. Innan dess skulle jag ta ut de hästar som var inne och hämta in så många som fick plats i stallet från lösdriften, det tar en stund. Fick alltså gå upp jättetidigt och börja timmar innan jag gör annars.

Klockan går... Inte jättekul att vänta i ett kallstall med tvärdrag (under reparation) när det är runt nollan ute kan jag säga!

Bestämmer vid 10.30 att jag inte kan gå och vänta längre. Har två hingstar som ska löshoppas och en som ska ridas. Kan inte gärna ta in dem i stallet fullt av stirriga ston och rykta, utan de som skulle löshoppa fick gå direkt från hage till paddock. Inte så farligt, lite krångel med att få av täcke och på benskydd, men det går.

Att sadla i seminspiltan är lite krångligare... Att bära utrustning tvärs över hela gården är inte heller så kul (stooor gård).

Väl på ridbanan med sista hästen som ska ridas ringer hovis och säger att han inte kommer "av personliga skäl". Nähä?!? :mad: Klockan var då 12.20...

Den hovisen har skott sin sista häst hos oss... :devil:

Okej om man inte kan, inte mår bra en dag, men då ringer man väl LITE tidigare?? Dessutom har det hänt upprepade gånger...

Det värsta är att det går ut över hästarna. Det är inte lätt att få fatt i en ny hovslagare som vill ta 32 hästar.

Tacka vet jag min egen!! Kommer när han ska, är duktig både på att sko och hantera hästarna och är utbildad. :bow:

Senast ändrad:

Jag tror att mycket beror på att det finns för få hovslagare.Det skulle behövas ett gäng till,då kanske dom skulle behöva att slåss lite om kunderna ,komma punktligt,behandla hästarna bra och vara sympatiska till ägarna.Konkurrens helt enkelt.

Det som jag råkat ut för var 2 som man aldrig fick tag på (har 2 snälla hästa och är ingen jobbig människa),en som var elak när hästen rörde sig och en som flyttade. Men punktlig var det ingen som var..suck...

Trist att ni har så negativa erfarenheter med era hovslagare. Som yrkesarbetande hovslagare kan jag berätta hur min vardag ser ut:

Kommer ut till en gniden gubbe. Hästen står fortfarande ute när jag kommer(iskallt, lerigt). Det tar honom ca 20minuter att fånga hästen. När jag jobbat färdigt försöker han pruta på priset. En annan dam står och hänger över mig när jag jobbar. Så pass nära att jag faktiskt dängt till henne av misstag för att hon står så nära, också ifrågasätter hon alltid varför jag gör si och så och jag försöker berätta på ett för henne begripligt sätt. En del hästar är ordentligt krångliga och hästägaren står bara och berömmer hästen som sparkar/krånglar/biter efter mig. Jag har en kund som jag aldrig träffar. Hästen står inne, hon vill inte veta vad jag gör med hästen så länge den får dojor och fakturan hamnar på anslagstavlan. En del kunder r riktigt trista att a med att göra, en del sena och buttra MEN så fins de som alltid är trevliga bjuder in en på fika, gör så gott de kan att fixa stallgång, häst och anat inan man kommer. En kund bjuder mig alltid på lunch och så ska man dricka en öl till maten och helst även en hutt!?? Jag brukar lyckas undvika den sistnämnde...Och så de som alltid betalar i tid. Men ni kunder kan också vara ordentligt otrevliga...

Trist att ni har så negativa erfarenheter med era hovslagare. Som yrkesarbetande hovslagare kan jag berätta hur min vardag ser ut:

Kommer ut till en gniden gubbe. Hästen står fortfarande ute när jag kommer(iskallt, lerigt). Det tar honom ca 20minuter att fånga hästen. När jag jobbat färdigt försöker han pruta på priset. En annan dam står och hänger över mig när jag jobbar. Så pass nära att jag faktiskt dängt till henne av misstag för att hon står så nära, också ifrågasätter hon alltid varför jag gör si och så och jag försöker berätta på ett för henne begripligt sätt. En del hästar är ordentligt krångliga och hästägaren står bara och berömmer hästen som sparkar/krånglar/biter efter mig. Jag har en kund som jag aldrig träffar. Hästen står inne, hon vill inte veta vad jag gör med hästen så länge den får dojor och fakturan hamnar på anslagstavlan. En del kunder r riktigt trista att a med att göra, en del sena och buttra MEN så fins de som alltid är trevliga bjuder in en på fika, gör så gott de kan att fixa stallgång, häst och anat inan man kommer. En kund bjuder mig alltid på lunch och så ska man dricka en öl till maten och helst även en hutt!?? Jag brukar lyckas undvika den sistnämnde...Och så de som alltid betalar i tid. Men ni kunder kan också vara ordentligt otrevliga...

Absolut! Det finns rötägg överallt.:D
För mig är det en självklarhet att ha hästen inne innan hovis kommer,borttorkad lera på hovarna/benen och att ha en ren och trevlig arbetsplats för hovslagaren.Fika erbjuds alltid.Men alla är vi ju olika..

Känner igen allt du beskriver. Men man vill ju inte vara tvungen att börja sko själv:devil:

Nä, har tyvärr inte den styrkan att jag skulle klara det heller med problem med axlar, nacke & knän, men det hade ju varit smidigt:crazy:

Ja finns nog alla sorter. Vi får fjäska för gnälliga gubbar som blir arga på hästarna för minsta lilla, ökar kostnaden som det behagar dom och som skiter i att sko om man blir 5 min sen fast dom själva kan vara 45min sena...:mad: Men kan tänka mig att det finns jobbiga kunder med!

Jag bor ju rätt långt ifrån dig, så jag vet inte riktigt vilka hovslagare det finns där. Känns bara synd att du inte hittat nån du trivs med, man ska definitivt inte behöva känna obehag inför ett hovslagar-besök. Du får leta vidare och jag håller tummarna för dig.

Tack!!!:):bow:

Jag kan inte instämma i detta, har haft samma hovis i över 10 år. Punktlig, utbildad, trevlig och mycket kunnig. Förklarar gärna om man vill veta, annars avstår han även från det. Han är lyhörd för kunden, skor mycket bra och otroligt snyggt, är välrenommerad av sina kollegor och veterinär.
Jag får en ny tid innan han åker, han har alltid flaggat innan semester eller dyl. Jag vill hemskt gärna bjuda honom på något när han kommer,:d men han har alltid tackat nej.:crazy:
Visst har priset gått upp under dessa 10 år, ca 50 kr per år.

Väldigt synd att det finns sådana kunder, men som någon sa, rötägg finns inom alla kategorier. När hovis kommer till oss så försöker jag fixa stallet, och bjuder alltid på mat/fika, beroende på vilken tid på dygnet han är här. Jag skulle inte tänka mig något annat.

Till alla:

Det här med att hovis ska vara så exakt och punktlig, det verkar vara ett väldigt stort "krav" hos de flesta. Visst, flera timmar kan väl vara gränsfall, men en 45 minuter är ju i princip ingenting. Jobbet i sådant är ju så att det kan hända saker som inte finns med i planeringen, man jobbar ju med hästar, vilka kan vara väldigt oförutsägbara. Ena gången tar det 45 min att sko, andra tar det 2 timmar, det är ju väldigt svårt att veta sådant innan. Jag förstår att det kan vara svårt att passa in hovis efter jobb och sådant, men samtidigt måste man ju se det från fler vinklar än en. Min hovis är rejält dålig på att passa tider, men jag skulle aldrig tänka mig att byta, frivilligt.

Senast ändrad:

här är det tvärtom. man får räkna att vara i stallet minst en halvtimme innan bestämd tid. De senaste gångerna har hovslagaren varit på plats innan bestämd tid, kan vara jobbigt det med.

Till alla:

Det här med att hovis ska vara så exakt och punktlig, det verkar vara ett väldigt stort "krav" hos de flesta. Visst, flera timmar kan väl vara gränsfall, men en 45 minuter är ju i princip ingenting. Jobbet i sådant är ju så att det kan hända saker som inte finns med i planeringen, man jobbar ju med hästar, vilka kan vara väldigt oförutsägbara. Ena gången tar det 45 min att sko, andra tar det 2 timmar, det är ju väldigt svårt att veta sådant innan. Jag förstår att det kan vara svårt att passa in hovis efter jobb och sådant, men samtidigt måste man ju se det från fler vinklar än en. Min hovis är rejält dålig på att passa tider, men jag skulle aldrig tänka mig att byta, frivilligt.

Problemet med just tider har varit att jobb eller liknande är inget hinder (enl hovsl) att välja dag när det enbart passar HONOM, sen kommer han en halvtimme innan han ska och begär att få börja direkt -eller kom 45 min för sent en annan gång när han visste att jag hade en tid & passa, och skrattde åt det. Är man själv sen får man en utskällning.. En av hovslagarna tog ändå priset, fick vänta två timmar i vinterkyla, sen skoning +8timmar+ fikatid
(han bodde jättenära och hade ingen skoning innan...):smirk:

Är jättenöjd med min hovis o gör mitt bästa för att vara en bra kund, dvs ha hästarna redo vid utsatt tid o inte som vdb beskrev det. Min hovis har tydligen samma bekymmer med folk som först är sena, sen bara ska byta om lite snabbt, sen försöka fånga hästen:eek: Usch, inte avundsjuk på det. Är han dessutom i stallet vid fem sex så ska alla fråga om sina hästar o säger han att han inte har tid blir han kallad allt möjligt.
Nåja, vet inte om jag är nån toppenkund pga att att jag inte glor nära, skäller, gnäller o är sen för mina verkningskostnader har blivit lägre med tiden, konstigt nog. Men skor runt om är samma som förut.(Har en av varje)

Jag tycker att det är fascinerande att det finns så många hovslagare och veterinärer som har så dålig (eller i vissa fall obefintlig) kundvård. Finns inte många andra yrkesgrupper där man kan behandla kunderna så och ändå ha dem kvar men det beror väl på att det är svårt att hitta en bra hovslagare/veterinär som man har förtroende för. Att passa tiden är en så grundläggande social regel att det borde vara självklart. Sen kan det naturligtvis hända saker som gör att det inte går men då finns det en utmärkt uppfinning som kallas telefon.
Har hittat en underbar hovis som är utbildad, duktig, trevlig, fixar det mesta (har travhäst så ibland blir det lite specialbalansering eller nödfall när man står med tappsko inför start), svarar glatt på nyfikna frågor och förklarar bra. Han tar normalt betalt, kommer i tid och vet hur en telefon fungerar. Jag kommer ALDRIG byta ut honom om han inte flyttar härifrån eller nåt... (hemska tanke:eek:)

*KL*

Ang komma försent så är det för mig helt okej i normalfallet. Försöker lägga skoningarna när jag är ledig. Och skulle det någon dag vara så jag måste passa en tid, så talar jag om det för hovis och så får han välja om vi ska ta annan dag eller den.

Men om de blir sena så det som för mig är VIKTIGT är att de RINGER. När de vet att de blir sena. Inte ringa 2 h efter utsatt tid och konstatera att 'jag kommer inte, sjuk' eller 'jag blir lite sen..' (Nähä?)

För jag har FULL förståelse för att de kan bli sena. Bilen krånglade, en annan kunds häst krånglade, det hittades en hovböld, de fick en akut tappsko/hovböld/etc. Jag var skyldig till en timmes försening för en annan kund idag t ex, och kan givetvis inte bara ta utan ge också. Men att de RINGER och talar om! (Hovis kunde idag som han ringde och sa att han blir 30 - 60 minuter sen, blev överlycklig för h*n var själv sen *s*)

VET jag att hovis blir sen kan jag ju om jag inte tagit in ta in senare, eller om han blir mycket sen släppa ut igen. Eller ta en ridtur. Eller i alla fall veta att jag kan göra något annat än stå i stallet och vänta.

Jag tycker att det är fascinerande att det finns så många hovslagare och veterinärer som har så dålig (eller i vissa fall obefintlig) kundvård. Finns inte många andra yrkesgrupper där man kan behandla kunderna så och ändå ha dem kvar men det beror väl på att det är svårt att hitta en bra hovslagare/veterinär som man har förtroende för. Att passa tiden är en så grundläggande social regel att det borde vara självklart. Sen kan det naturligtvis hända saker som gör att det inte går men då finns det en utmärkt uppfinning som kallas telefon.

Det har man ju funderat på både en och två gånger, att vem skulle kunna hålla på så i en annan yrkesgrupp??
Om man ser kunden som "chef" då vi betalar lönen efter arbete, så har den anställde rätt att vara otrevlig, slå ens häst och dessutom alltid ha rätt, i allt???:eek::mad:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 889
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 060
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 206
Senast: malumbub
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 650
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2