Är det ärrvävnad på Dream Vacation?

tinafinis

Trådstartare
Nyfiken i en strut som jag är undrar jag vad Dream Vacation har hittat på?
Har bara sett svartvita bilder från den sidan av honom, men det ser ut som om han gjort illa bakknäet eller höften en aning?

Nån som vet eller han har sådan färg bara?

Senast ändrad:
Sv: Är det ärrvävnad på Dream Vacation?

Vänster enligt bilden om den inte e spegelvänd!
Scannade in den i katalogen....
12549266.jpg

Nån idé eller nån som vet?

Ser inte ut som om de skulle varit medfött, utan att de kommer efter en skada, men jag kan ha fel därav min startade tråd...

De där fläckarna finna i allafall inte med i hans signalementsbeskrivning, så då gissar jag att det är ärr. Å andra sidan är det lite konstigt att de väljer att fotografera från den sidan, om det är ärrvävnad..
Med andra ord: Jag har inte en aning!:p

Kommer snart att kunna svara på båda frågorna då han anländer till oss den 15:e.:banana:

Någon som vet hur han är att hantera?

Vad jag vet så var han ganska elak och jävlig när han tävlade. Jobbade i USA några år och när vi var nere i Florida så var vi på samma camp som Sylvester som tränade hästen. Umgicks en del med killen som passade DV också (en svensk kille by the way). Ett tag fick han gå med honom till hagen med en stång så hästen inte kunde "hoppa på" honom och ett par gånger fick han slänga sig ur hagen för att inte bli nermejad och nerslagen... Det gick inte att klappa honom när han stog i sin box för då kunde han huggas. När han tävlade kunde han inte stå brevid dom andra hästarna i Paddocken eller i Detentionbarn utan fick stå lite för sig själv. Inte en helt lätt häst att hantera med andra ord! Men nu var detta ett antal år sedan + att detta var under hans tävlingskarriär - en del hästar lugnar ju sig betydligt när dom kommer från banan. Men en ruskigt fin häst att titta på - båda på och av banan!

Vad jag vet så var han ganska elak och jävlig när han tävlade. Jobbade i USA några år och när vi var nere i Florida så var vi på samma camp som Sylvester som tränade hästen. Umgicks en del med killen som passade DV också (en svensk kille by the way). Ett tag fick han gå med honom till hagen med en stång så hästen inte kunde "hoppa på" honom och ett par gånger fick han slänga sig ur hagen för att inte bli nermejad och nerslagen... Det gick inte att klappa honom när han stog i sin box för då kunde han huggas. När han tävlade kunde han inte stå brevid dom andra hästarna i Paddocken eller i Detentionbarn utan fick stå lite för sig själv. Inte en helt lätt häst att hantera med andra ord! Men nu var detta ett antal år sedan + att detta var under hans tävlingskarriär - en del hästar lugnar ju sig betydligt när dom kommer från banan. Men en ruskigt fin häst att titta på - båda på och av banan!

Oj!
Ja påmminer om WSB lite.
Jag tyckte jag såg något knepigt på huvudbilden i vinternummret. Såg det där på grimman så då vart jag fundersam. Hästen som jag har träffat efter honom är mycket speciel, inte elak dock. Men hon är bara två än. Hennes mamma har Ideal du Gazeau som morfar också. Han lämnase väl oxå lite speciela hästar?.

Låter intressant.
De e nog bara jag som e intresserad av sånna lustiga saker ;-)

Jag har en sådan sak nu, men det är ett sto.
Hon kan man leda lätt (om man inte är på travbanan då krävs det kätting) men träningen är en annan sak. Jag tyckte det var en utmaning när jag började men efter fyra vändor i diket och hästen kom hem själv så var det inte kul längre. Hon lever än.

Man ska ju inte behöva riskera livet för en häst. Sen får den ha vilken stam som helst och vara hur fin som helst men där går gränsen.

Låter intressant.
De e nog bara jag som e intresserad av sånna lustiga saker ;-)

vet inte om det låter direkt intilligent att riskera sitt liv bara för man är "intresserad" utav sånna saker. Tycker livet är mer värt än att ha en häst som är halft galen och sparkar och har sönder allt den ser. Det finns andra hästar...

vet inte om det låter direkt intilligent att riskera sitt liv bara för man är "intresserad" utav sånna saker. Tycker livet är mer värt än att ha en häst som är halft galen och sparkar och har sönder allt den ser. Det finns andra hästar...

?? Kolla vad det var jag citerade... Alltså, inte det om WSB.

Hej.
Jag har själv funderat på hans vita fläckar och tror att det kan vara orsakat av svamp eller att han har blistras i detta område, utan att förstå varför, men blistring med frysmetod ger exakt denna typ av avfärgning. Tror inte på någon annan typ av ärrvävnad.
Ang. temperament hos hans avkommor, kan jag bara konstatera att dom fira jag har fått så här långt, varav en är tvååring (Binni Dreamcatcher) och sen tre ston, som blev åringar nu vid årskiftet har alla extrem fin temperament och inte visat några elacka takter och snarare varit mycket självsäkra, stabila, lugna ovh snälla individer. Att Dream Vacation var svårhanterat som tävlingsindivid kan ha annan förklaring (jag har dock inget belägg för min theori) dvs att han har varit påverkat av medicament mest sannolikt anabola steroider. Något som var snarare "normalt" för tävlingshästar i Nord Amerika under hans aktiva tid, än att det skulle vara undantag.
Jag har i varje fall inte sett någon tendens att det beskrivna elacka beteendet har nedärvs hos mina fira avkommor, men tvärtemot tycker jag att deras temperament och beteende mot oss människor, beskrivs bäst som glada, snälla och trävliga.

Nu går jag lite av spår här: Men Dreamcatcher, är du en av dom som har alla de fina hästarna på det där "drömstallet"???

Varför blistrar man i så fall en halv sida av en häst? Eller ja, bakdel alla fall?

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 169
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
747
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka