Är denna analys...

Molin

Trådstartare
bra? Jag hitta en bonde nu dock 4mil ifrån mig som har analys på sitt hö och jag vill helst ha det då det är det bästa.

Är detta ett bra hö så åker jag gärna dessa 4mil för och hämta hö, men isåfall får det nästan bli en gång i månaden, varannan månad, för det går inte in hur många balar som helst i en transport så. Synd nog :p

Här är analysen från bonden!
Vad tycker ni?

http://i130.photobucket.com/albums/p266/Pillisen/-Analysrapport-bild.jpg

Vet inte om ni kan se den tillräckligt, kan maila den om inte annat.

Vore tacksam för svar!

Sv: Är denna analys...

Bra är det inte. Det har en kvot på 4.2 och önsvärt är att det ska vara kring 6.
Du kan dock fodra upp med t ex lusern så duger det.

(energin i det är normalt men proteinet är lågt)

Håller delvis med milly - det är för dåligt för att kunna användas som enda foder, men det har ett okej värde för att enkelt kunna kompletteras upp till en bra foderstat med de vanligaste kraftfodersorterna, utan att behöva krångla till det.

Din häst var väl dessutom dräktig?

Säger som de andra men med den brasklappen att till ett dräktigt och sedan digivande sto skulle jag inte använda detta grovfoder även om det skulle gå att komplettera upp så skulle det börja bli väldigt mycket pengar. :crazy:

jag håller med föregående som skrivit. Det är lättare att fodra "upp" än att fodra "ner" om du förstår vad jag menar. Mitt hösilage är ännu sämre med en kvot på typ 3.8 (21 i smbpr per kg foder med en ts på 61% och 5.5 i MJ) men med lite luzern och lite kra**t groov 125 så får jag en bra och komplettarad foderstat:) Så varför inte? bättre med ett hö med analys än ett hö utan tycker jag. vill du kan jag räkna foderstat åt dig, skicka ett PM i sådana fall med fakta om hästen, hur mkt den anstränger sig osv:)

Tack alla för hjälpen, verkligen snällt då jag fattar inget av denna analys.

Javisst, så rätt så mitt sto är dräktig med så jag vill ha ett bra grovfoder men kompletterar gärna med någe krafft då jag alltid gjort det iaf :)

Skickar PM till dej, snällt att du vill hjälpa mig =)

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 042
Senast: tara
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 186
Senast: ako
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 423
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Sorry för det! Men är helt grön på detta med analyser o har nu fått fyra stycken för att kunna välja det hö som passar oss bäst. Det...
2
Svar
28
· Visningar
2 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka