Om det är lättare eller svårare att få höga betyg nuförtiden är svårt att säga. Det är ökade krav på resonemang och analys nu mot förr det håller jag med om men stoffmässigt och att lösa komplicerade problem i naturämnen och matte är det nog snarare lägre krav och vad man då upplever som svårt beror mycket på var man har sina styrkor. Sen återkommer jag till vad som är ett bra betyg. A och i hög grad B motsvarar 5or på min tid och skulle man ha det i många eller alla ämnen så fick nog de allra flesta slita väldigt hårt. Det var ju bara 7% i varje årskurs på programmen som fick det. C är egentligen ett mycket bra betyg men ses ofta som ett stort misslyckande, i högre grad än vad en 4 och kanske t o m en 3a gjorde när jag gick i skolan och om man nu ska jämföra vilket egentligen inte går så är det väl det de motsvarar (4or och riktigt starka treor). Tänk på att det som på sifferbetygens tid var 1 och 2 numer räknas som underkänt (F), dvs om det ämnet är behörighetsgivande så är du inte behörig att läsa kursen på universitetet.
Vad jag är ute efter är alltså att vi bör försöka joba med att få våra ungdomar att förstå att det inte är ett misslyckande att inte få A eller B, det viktiga är att de har greppat det viktiga och att de lärt sig det på riktigt så att de kan använda sig av det senare i livet.
Att man sen upplever det enklare på universitetet kan nog ha många skäl. Dels att man läser något man är intresserad av, dels att man på många utbildningar har betydligt färre timmar på schemat och dels på att många släpper kravet på höga betyg utan nöjer sig med att klara sig. Dock beror det ju precis som många redan skrivit på vad man läser, många tekniska, naturvetenskapliga och medicinska utbildningar har undervisning många timmar varje dag och därtill många tentor, rapporter och andra uppgifter som ska lämnas in medan humanistiska utbildningar ofta bara har ett bar föreläsningar och i bästa fall lika många seminarier i veckan och då kan man nog klara sig undan med betydligt färre studietimmar om det är ett ämna man är kunnig och intresserad av och om man har lätt för den typen av studier och skrivande.