Är boxern en hund för mig?

Tigertofflan

Trådstartare
Jag står fortfarande och velar i hundköpet. Nu har jag dock fastnat för boxern! Skulle den kunna passa mig? Finns det några andra (friskare?) raser som uppfyller mina kriterier?

- Medelstor
- Lättskött päls, gärna korthårig, eller någon ras som man kan klippa utan att skämmas ;)
- Lättjobbad hund som tycker om att arbeta
- Relativt mycket will to please, ingen hund som tappar intresset lätt.
- En hund som klarar av att vara aktiv, vara med ut i stallet, träna/tävla enkla klasser, samtidigt som den kan varva ner hemma.
- Ingen hund med jakt i sig
- Lättombytlig, inte rädd/tillbakadragen i nya miljöer

Vad säger ni? Jag har tidigare fastnat för diverse spaniels men har fått berättat för mig att de kan vara väldigt självständiga.
Hur gör man för att hitta en bra uppfödare? Vad ska man titta extra noga på när det gäller sjukdomar och ärftliga saker?
Är det förresten att ta sig vatten över huvudet att skaffa en omplaceringshund som förstahund? Har relativt mycket hunderfarenhet, men har aldrig haft "hund på heltid" förrut.
 
Senast ändrad:
Sv: Är boxern en hund för mig?

Jag var väldigt intresserad av boxer förut. Tycker det låter som att den skulle passa dig bra. :)

Det blev staff för mig istället, trots att jag ville ha en större hund. Tror den rasen skulle kunna passa också. De är ganska lika boxrarna, fast boxern behöver arbeta mer, det är ju en brukshund.

En av anledningarna till att det inte blev boxer för mig var just sjukdomarna.. eftersom det var min första hund så kändes det svårt att veta exakt vad man ska fråga uppfödarna om osv, så jag ville välja en friskare ras.
 
Sv: Är boxern en hund för mig?

Nu har jag inte så stor erfarenhet av staffar, känner bara en hund, men jag tycker att hon är väldigt... nonchalant? Lyssnar när hon känner för det och inte direkt en hund som går att "jobba" med. Hon gör det hon känner för på hennes villkor liksom. Fast det kanske inte är något som är vanligt just för rasen kanske..

Men så som hon är - även om hon är väldigt trevlig - skulle jag inte vilja ha en egen hund.
 
Sv: Är boxern en hund för mig?

De flesta jag har träffat är ganska lyhörda och gillar att träna. De är ju ganska envisa så om man inte själv är envis får man nog en hund som lyssnar när det passar den.

Vill man tävla och hålla på mer "på allvar" är det kanske inte den ultimata rasen. Jag får nog backa lite. :D "Relativt mycket will to please" kan jag inte påstå att de har, om man inte hittar något som är extremt motiverande och det är kanske lite knepigt. De har liksom inte ett nöje i själva viljan att vara till lags, utan det krävs mer. Det är min uppfattning. :)
 
Sv: Är boxern en hund för mig?

Är det förresten att ta sig vatten över huvudet att skaffa en omplaceringshund som förstahund? Har relativt mycket hunderfarenhet, men har aldrig haft "hund på heltid" förrut.
Min första hund var en omplaceringshund. En hyperaktiv Jack Russell hane.
Men jag, som är ganska så vettig och har sunt förnuft trots att jag inte haft hund innan, insåg ganska så snart att han var världens goaste hund, bara lite stressad över livet. Vi började träna, ställa ut, han hängde med på precis allting jag gjorde!
Han blev inte en annan hund, det är fel att säga, men han blev mer tillfreds i livet. Jag lärde honom hur mycket som helst, sortera tvätt, valla korna (vilket han dock gärna även gjorde på egen hand :angel: ), etc.
Jag tror att det beror på vad man tar åt sej för hund. Har man ingen hundvana sedan innan ska man inte skaffa sej en aggressiv större hanhund, utan välja någonting annat. Sedan får man ta att det kan bli lite mer jobb med träning och sånt.
Men det positiva med en omplacering är att de oftast redan är rumsrena, så man slipper den biten.
 
Sv: Är boxern en hund för mig?

Möjligtvis att rottis är ett bra val. Rottisarna är ju friskare är boxern som har en hel del sjukdomar. Rottis är dessutom en helt underbar hund att jobba med (dom jag träffat iaf).Glada och pigga på allt.
 
Sv: Är boxern en hund för mig?

Jag hade precis samma kriterier som dej när jag skaffade hund nu. Förutom dte där med att den skulle vara korthårig. Tittade länge på boxrar då dom verkar vara otroligt bra hundar.

Men blev tillsist en flat istället. Känns som om dom skulle vara lite mer av "tränings" hundtypen. Då den passar både spår,sök,tjänstehund,agility,lydnad,apportering m.m Men dock fick jag lite mer pälsskötsel på köpet. Sen har den jue lite jaktinstinkt lr vad man ska säga. men eftersom dom främst är avlade till att hämta redan döda djur så jagar dom ju inte ändå. (veligt)

men båda raserna är lätta,intelligenta,avktiva,glada,barnkära,sociala och bra träningshundar.

Lycka till
 
Sv: Är boxern en hund för mig?

Jag hade också valt en rottis framför en boxer. Men det handlar om personlig smak och ingenting annat.
Dock vill jag inte ha fördomarna som kommer med en rottis!
 
Sv: Är boxern en hund för mig?

Ja, jag har faktiskt kikat lite på dom också! Har inte läst särskilt mycket alls, och inte satt mig in i rasen, men jag tror att jag blivit avskräckt av dendära jaktinstinkten.. men den är lättkontrollerad alltså? Hur är flaten annars? Som en sportigare golden? eller vad kan amn jämföra den med? :D

Ruben Salte: Ja, råttor tycker jag också om! Jag vill dock inte gärna ha en själv på grund av alla fördomar... Sen vet jag inte om det inte är lite för mycket hund för mig?
 
Sv: Är boxern en hund för mig?

Jag har själv en boxer som är helt underbar. Hon är så otroligt mysig, kelen o personlig och sedan är hon nästan alltid glad. Hon älskar nästan alla människor, förutom jultomten och vissa män.
Jag har aldrig haft hund förr men min mamma har tidigare haft boxrar
så hon visste vad hon ville ha.
Den enda nackdelen jag vet med boxrar är att de flesta är så otroligt pigga och vilda när det kommer till lek och detta leder till diverse skador. Leia fick bla en klo avsliten på grund av rusat runt för mycket.

Jag tycker boxrar är helt underbara och lättlärda.
Den svåraste biten i uppfostran var med oss att Leia gärna ville hälsa på allt och alla när vi var ute så det tog ett bra tag innan hon kunde gå fot utan att hälsa på mötande.
 
Sv: Är boxern en hund för mig?

Jag hade också ungefär samma önskemål när jag skulle skaffa hund och det blev en korthårig collie, vilket jag idag är väldigt nöjd med. Det är bara vad gäller sista kriteriet som man får vara lite noga och kolla upp så att mentaliteten är bra i linjerna man köper sin valp från. I övrigt är det en sund och frisk ras.
 
Sv: Är boxern en hund för mig?

Korthårig collie har jag faktiskt också varit inne på! Tycker de är otroligt vackra dessutom. Men där blev jag avskräckt av den dåliga mentaliteten, precis som du säger.. Men det är inte så svårt att hitta bra linjer då?
 
Sv: Är boxern en hund för mig?

jag SKA också ha en boxer.. nån gång, men nu verkar ju mina planer ändras och det som verkar bli är en vuxen malle istället..:o:bump:
Pratade med en bekant som jobbar som djursjukvårdare, visserligen kanske han är lite partisk eftersom han alltid haft boxrar:p men hursomhaver; jag har ju också varit lite nojig för just det där med sjukdomarna men han menade på att lägger man ner lite energi och letar rätt på en bra uppfödare så ska det inte vara några större risker. Hans faster(?) som föder upp boxer nere i skåne har aldrig någonsin haft problem med sina hundar iaf..
Sen är väl boxerhundsklubben rätt seriös vad jag fattat det som och att de faktiskt jobbar på bra på sjukdomsbiten..
 
Sv: Är boxern en hund för mig?

Nu är min hund bara 11 veckor än:P Haha jo som en sportig golden kanske man kan beskriva dom. Lite mer flamsiga/överglada/valpiga än vad Golden är lite mer boxer på det sättet.

Hämtat från pedigrees hemsida^^

Personlighet
Flatcoats är vakna, aktiva, och intelligenta hundar. De är dessutom stabila och anpassningsbara, vilket gör dem till utmärkta familjehundar. De har ett vänligt och positivt sätt, vilket de demonstrerar genom att intensivt vifta på svansen. Flat Coated Retrievern kan beskrivas som "hundarnas Peter Pan" - för den växer aldrig riktigt upp. Den är alltid redo för skoj och lek, även när den börjar bli till åren kommen. Det är en vänlig, social och älskvärd hund, och är bl a mycket lämplig för barnfamiljer. Flertalet Flatcoats går bra ihop med andra husdjur. De flesta lever också i harmoni med katter om de har tränats till det.

Att tänka på...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är boxern en hund för mig?

Jag har själv boxer sedan två år tillbaka, och är supernöjd med mitt val. Dock hade jag förmodligen varit nöjd vilken hund jag än valt :D

Boxern är en knähund i stor förpackning. Min tik fattar absolut inte varför hon inte får plats i knät på mig, och hon sätter sig gärna i knät på gäster eller på stolar.

Min hund är även den flamsiga typen, superglad och lite halvtokig. Tycker allt är spännande och är villigt inställd till allt vi gör. Nackdelen med henne är att hon blir så upprymd ibland, att hon glömmer att hon är stor. Allt ska gå fort, fort, fort, och hon ska helst göra två saker på en gång. Men det är verkligen en hund med bamsestort hjärta!
 
Sv: Är boxern en hund för mig?

Boxern är en knähund i stor förpackning. Min tik fattar absolut inte varför hon inte får plats i knät på mig, och hon sätter sig gärna i knät på gäster eller på stolar./QUOTE]

EXAKT så är vår boxer. Så fort man sätter sig på golvet är hon där
i knäet och vill bli kliad tills hon halvsover med hängande huvud. Benen domnar av ganska snabbt efter ett tag :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är boxern en hund för mig?

Har du tittat på Bouvier...? Min absoluta favoritras, kan bero på att det finns en kennel i min "släkt" iofs, så man är lite färgad.
Ska jag har en hund så blir det en bovve!!
 
Sv: Är boxern en hund för mig?

Verkar vara en hund med mycket päls?

Jag tror faktiskt att jag har fastnat ganska rejält för boxern! Verkar vara så himla peppa hundar!
Hur svårt är det att hitta en bra uppfödare med bra linjer? Hur gör man för att hitta en bra kennel?
 
Sv: Är boxern en hund för mig?

Gå på någon aktivitet med boxer, och se om du hittar någon du gillar, sedan är det bara att ta upp kontakten med ägaren och se var den kommer ifrån.

Annars kan du kolla på svenska boxerklubbens hemsida, de har länkar till uppfödare.

Min vovve är från www.chevrolinas.se, om du vill kolla lite bilder.
 
Sv: Är boxern en hund för mig?

Min är även som en liten svans, så fruktansvärt nyfiken och ska alltid följa med vart jag än går i huset. Dock är hon morgontrött, så här dags ligger hon och snoozar för fullt :crazy: :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är en familj med tonårsbarn som ska utöka familjen med vår första egna hund. Vi har många vänner med hund och har under ett år varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 128
Senast: Narcissa
·
Hundavel & Ras Planerar att skaffa en till hund i år och funderar på det här med att välja ras. Jag vill ha en hund en mångsidig hund att testa på allt...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 865
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Ursäkta ännu en sådan här tråd :p Jag funderar på att köpa hund, kanske inte detta året, men om ett, två år. Jag försöker hitta en...
2
Svar
20
· Visningar
6 574
Senast: NotlikeI
·
Hundavel & Ras Blir helt snurrig av allt hundletande, rashjälp önskas! :) Jag letar efter en hund som kan följa med lös överallt, vara med på...
2
Svar
31
· Visningar
2 641
Senast: koftena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp