Sv: AR bok??
Jag föreslår att du går till ett välsorterat bibliotek och bläddrar igenom/lånar hem en bunt ett tag - sen se vad du gillar!!
Det finns så mycket böcker som inte är just Akademisk Ridkonst - men som kan ge mycke ändå... Läs allt du får tag i
Min personliga inkörsport till den alternativa ridningen var via Klaus Ferdinand Hempfling - hans bok hästarnas budskap. Sen alla andra böcker och dvd's som jag bara fullkomligt älskar och bläddrar i när jag vill mysa lite extra. Rekomenderar starkt!
Om det är
Akademisk Ridkonst som du är ute efter är det väl Bents böcker som gäller, då det är han som myntat begreppet (som jag förstår det?). Böckerna är bra, men kanske lite tunna... Men Katrin Wallbergs bok Skola din häst... ligger nog inte långt ifrån Bents tänk. Den tycker jag har MER och beskriver saker mer i detaljer som man själv går och tänker på.
Gueriniere - school of horsemanship - tycker jag är en helt fantastisk bok!! Det finns många kapitel som är makalöst bra!! Dyr bok, men mycket trevlig att ha.
Gueriniere kan du hitta på nätet...
http://walter.thyselius.org/equus/gueriniere/
Xenophon e oxå superrolig läsning!
Har precis inhandlat Philippe Karls Twisted Truths of Modern Dressage och Long Reining. Börjat på Twisted, och den verkar ha massor att bjuda på den med... Long Reining har jag inte läst ännu, men den ser jag fram emot. Ska ju ha något att göra under julhelgen