M

Mandh

nu är ju snart julen här och tänkte köpa mig själv en julklapp, hade tänkt en bok om Akademisk ridkonst. Jag är nybörjare och vill starta med detta. har hört att det är bra att läsa om det, någon som kan rekommendera en bra bok till mig?? :laugh:

Sv: AR bok??

Jag har köpt Den Akademiska Ridkonsten (eller nått sånnt) av Bent Banderup.
Här även köpt Hästens själ av Hempfling men det platsar väl inte här ;)

okej :) tycker du att den är bra?? (Den Akademiska Ridkonsten)

Båda Bents böcker (finns på livrustkammaren till lägre pris än på nätet;))
Hästens Tid av Anna Larsdotter. Den tar upp hästens roll i Sverige under stormaktstiden, lite ridhistoria, avelshistoria mm. länk
"The Royal Book of Jousting, Horsemanship and Knightly Combat" Av Dom Duarte. En ridinstruktion skriver under mitten av 1400 talet av Portugals dåvarande kung. Faktiskt riktigt rolig! Länk
Xenofons The art of Horsemanship är ju oslagbar...Länk
School of Horsemanship av Guerniere Länk

Iofs mest historia, men det är iaf ridhistoria:angel:

/Migo

Jag föreslår att du går till ett välsorterat bibliotek och bläddrar igenom/lånar hem en bunt ett tag - sen se vad du gillar!! :) Det finns så mycket böcker som inte är just Akademisk Ridkonst - men som kan ge mycke ändå... Läs allt du får tag i ;)

Min personliga inkörsport till den alternativa ridningen var via Klaus Ferdinand Hempfling - hans bok hästarnas budskap. Sen alla andra böcker och dvd's som jag bara fullkomligt älskar och bläddrar i när jag vill mysa lite extra. Rekomenderar starkt!

Om det är Akademisk Ridkonst som du är ute efter är det väl Bents böcker som gäller, då det är han som myntat begreppet (som jag förstår det?). Böckerna är bra, men kanske lite tunna... Men Katrin Wallbergs bok Skola din häst... ligger nog inte långt ifrån Bents tänk. Den tycker jag har MER och beskriver saker mer i detaljer som man själv går och tänker på.

Gueriniere - school of horsemanship - tycker jag är en helt fantastisk bok!! Det finns många kapitel som är makalöst bra!! Dyr bok, men mycket trevlig att ha.

Gueriniere kan du hitta på nätet... http://walter.thyselius.org/equus/gueriniere/

Xenophon e oxå superrolig läsning!

Har precis inhandlat Philippe Karls Twisted Truths of Modern Dressage och Long Reining. Börjat på Twisted, och den verkar ha massor att bjuda på den med... Long Reining har jag inte läst ännu, men den ser jag fram emot. Ska ju ha något att göra under julhelgen :D

Senast ändrad:

tack för ett jätte bra svar :D jaa det är väl bara att börja leta, det är bra att man kan låna, men skönt & ha en bok själv så man slipper stressa tillbaks alla böcker, jag får se vad jag kommer över : )

nu är ju snart julen här och tänkte köpa mig själv en julklapp, hade tänkt en bok om Akademisk ridkonst. Jag är nybörjare och vill starta med detta. har hört att det är bra att läsa om det, någon som kan rekommendera en bra bok till mig?? :laugh:

Har ni verkigen LÄST trådarna här på klassiska forumet, i den översta nålade tråden - En liten faq om klassisk/akademisk ridkonst, finns MASSOR av bok- och filmtips.

Och jag tar fortfarande gärna emot tips och recensioner om fler böcker och filmer via PM, som jag kan fylla på med.

Mvh

IngelaH
moderator

Senast ändrad:

okej :) tycker du att den är bra?? (Den Akademiska Ridkonsten)

Båda Branderups böcker är jättebra, men man har mest behållning av dem om man har en del förkunskaper tycker jag. Han går inte in i detalj så mycket så vill man ha en grundläggande, väldigt detaljerad bok är Katrin Wallbergs bok jättebra.

okej tack för alla svar :)

IngelaH: det ska jag genast gå in och kika på :D

"Skola din häst till ökad samling och hållbarhet" av Katrin Wallberg

Håller med ovanstående - Katrin Wallbergs bok är en bra bok att starta med i AR om man eftersöker praktiska övningar. Annars är Bent Branderups böcker bra introduktion i själva ämnet AR.

Liknande trådar

Kultur Jag håller på att göra ett utkast till en bok inom ett av mina specialområden. Målgruppen (tänker jag mig) är både forskare inom ämnet...
Svar
9
· Visningar
689
Senast: Myrten
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 062
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar