Hur höga menar du att den "äldre" modellen är? När jag tänker på "äldre" modell, tänker jag på hästar som har kort, felansatt tjock hals, och inte på att de har speciellt hög mankhöjd. På 40 år har visserligen de svenska fjordhingstarnas medelhöjd sjunkit, men bara med 1,4 cm.
Det är ju tyvärr så att höga fjordingar lätt faller ur typen och börjar i stället likna stora hästar, i ståndman och black färg. Detta är antagligen ett skäl till varför vi inte ser så många jättestora (150-155 cm) fjordhästar- varför ska vi avla oss till det, när de inte var så från början? Tycker att det är bättre att försöka bibehålla den norska typen.
Vem som kan rida "små fjordhästar på 140- 145 cm? Den manliga svenska riksvinnaren i dressyr kan ju ialla fall det...
Kan du inte försöka hitta ett par bilder på en nätt modell av fjordhäst? Är tex. stoet nedan det? Att dagens fjordhästtyp skulle förlora styrka tror jag inte på. Vet flera fjordhingstar av den typen som har vunnit i både skogskörning och plogning mot ardennrar och nordsvenskar. Trevligt temperament har de också haft.
Visst finns det enskilda hingstar som ger ett skarpare, kanske mer kvicktänkt temperament. Men när blev det SFF styrelse fel? Dessa personer sitter ju inte ens med på hingspremieringen
Angående blodslinjer, så ligger mycket på stoägarna om de ska bli kvar. Det kan ju bli kompromissande mellan att få blodlinjen men kanske också en mindre god exteriör. Tycker att det är bra att hingstar med sällsynta blodlinjer släpps in i avlen på 39 p, sedan är det ju stoägarna som bestämmer. Däremot så anser jag att en godkänd hingst måste ha en ganska god exteriör för att ha hingst, oavsett blodslinjer. Jag skulle inte vilja se att man släppte igenom hingstar med 35 p, enbart för en viss blodslinje.
Det var mina åsikter