Är alla kallblod viktbärande?

Han har precis samma mått på allt utom benlängden som dom fjordingar jag haft som varit 20-25 cm högre.

Han drar 135 cm i täcke, har fullsize i träns och benskydd och drar 120 cm i sadelgjord.

Och det är mer än vad d-ponnyn drar.

Dessutom är det veterinären som visade hur hårt man ska dra i mätbandet för att minimera fel kilona.

Det låter ungefär som en stor islänning, dvs en kraftigt byggd häst runt 145. De brukar med normalhul sällan väga mer än 450 och definitvt ha 135 i täckes storlek (vilket definitvt inte är ovanligt hos islandshästar utan räknas som normal täckesstorlek till de lite större).

Det skulle vara kul att se en bild av ditt fenomen till häst tillsamman med ett föremål av känd storlek. Vikten du uppger passar bättre till ett medelstort halvblod än en fjordning.

Mätmodellerna som finns för uträkning av vikt är avpassde efter hästar av halvblodstyp och kan ofta vara grovt missvisande på andra hästar. Använder man sig av viktmåttband som bara mätter på en ledd så är de väldigt begränsade.

:bow: :bow: :bow:
Jag tror att detta är den största missuppfattningen om fjordhästtypen. Bra sida du hittat, den lägger jag genast in på min favoritlista :idea:

Ang. "äldre modell" på fjording som jag skrev om. Det finns en rasstandrad för halvblod också och av någon outgrundlig anledning ser även dessa olika ut. Den "äldre modellen" är betydligt grövre och anledningen till varför jag kallar den "äldre modell" är att det inte är den modell som får höga poäng på utställningar och så vidare längre. Hingstar av denna modell blir inte längre godkända. Vi kanske inte tänker på samma modell? "den nya modellen" (om man nu ska säga så?) är inte alls någon fullblodslik häst utan fortfarande grov och liknar knappast en tävlingsponny och skillnaden i vikt är antagligen inte så stor... dock ser man skillnad när man tittar på dem.

Vissa hingstar har "bara" gett hästar av vad jag kallat "äldre modell" med ett fåtal undantag. Är dessa undantag inte riktiga fjordningar enligt dig? ska dom inte få kallas fjordningar bara för att de inte ser ut som blacka 145cms ardenner?

Och så ett tillägg till viktdebatten. 500 kg för dryga 136 cm Fjordning behöver inte betyda att den är fet. Har sett Fjordningar som är i lagom hull, på gränsen till för smla som väger i dom krokarna, men ett rejält skellet kan få vikten att dra iväg ordentligt och viktband och mätning visar ofta lite fel... 140 cm fjordning som väger dryga 500 kg i något för smalt tillstånd har jag sett (och den hästen var vägd på våg) och jag vet hur lite 50 kilo kan göra, det är inte alltid det syns, det beror helt på hästen

Vad jag menar är att dom flesta hingstar som verkar nu i fjordaveln ger låga avkommor, ca 134-140 cm, och att då kalla dessa avkommor för en trevlig allroundhäst för hela familjen, är icke sanningsenligt.
Vilken vuxen människa kan använda en så lite fjording att rida på?
Medans fjordingar av "äldre" modell däremot uppfyller alla krav man kan ha på en familjehäst.
Storlek och styrka.

Dessutom har fler och fler av avkommorna efter dom "nya" populära hingstarna inte ett sådant temperament att dom är lämpliga att handskas av små barn eller ovana vuxna.

Men tyvärr så är det så dom styrande inom fjordaveln vill ha dom...

Men jag kommer aldrig att acceptera att dom tillåter att värdefulla blodslinjer går tillspillo bara för att dom inte gillar uppfödaren eller kommer med någon mystiskt krystad anledning som att hingsten kommer att bli för hög(!!).
Det finns ingen övre mankhöjdsgräns......

Kan som kuriosa tala om att min mor som nu är på besök uttalade sej i morse om stallets fjording:
Men vad smal han är...
Har han inte fått någon mat i vinter....

Min mor kan knappt skilja på vad som är fram och bak på en häst.
Förra helgen vägde han 525 kilo och är fortfarande 136 cm..

Däremot tyckte hon att new foresten som är 141 cm och vägde 470 kilo förr helgen såg tjock ut....

Att "väga" stora djur via mätband är en erkänd metod som används på kor,grisar,får,hästar, ja t.o.m. kameler och dromedarer, över hela världen.

Man använder mätband när man "väger" stora djur för att kunna räkna ut hur mycket medicin ett sjukdjur behöver.

Det används också för att man ska kunna kontrollera att djuren inte okontrollerat går upp eller ner i vikt.

Förhoppningsvis så gör du din hästs foderstat efter vikt och arbete, då använder du mätbandet för att bestämma hur mycket energi du måste tillföra din häst utan att den blir matt och orkeslös.

Så sluta med att påstå att man gissar...
För i såfall "gissar" jag att du väger 180 kilo....

Ja det finns mätband, fast hur tillförlitligheten med dom är kan ju diskuteras. Med ett mätband skulle min islandshästpålla ha vägt över 500 kg vid aktuellt tillfälle, men på våg alltså 400 blankt i det närmaste.

Jo du gissar :p. Så länge du inte använder en våg så är det en gisssning (mer eller mindre välgrundad). Och din metod att gissa min vikt är nog bara en aning sämre än viktbandet :angel:.

Skulle du använda ett viktmåttband för att avgöra vad en människa väger? Det är nog lika effektivt :angel:. Bröstomfång 105 cm = 65 kg :rofl:

Hur höga menar du att den "äldre" modellen är? När jag tänker på "äldre" modell, tänker jag på hästar som har kort, felansatt tjock hals, och inte på att de har speciellt hög mankhöjd. På 40 år har visserligen de svenska fjordhingstarnas medelhöjd sjunkit, men bara med 1,4 cm.

Det är ju tyvärr så att höga fjordingar lätt faller ur typen och börjar i stället likna stora hästar, i ståndman och black färg. Detta är antagligen ett skäl till varför vi inte ser så många jättestora (150-155 cm) fjordhästar- varför ska vi avla oss till det, när de inte var så från början? Tycker att det är bättre att försöka bibehålla den norska typen.

Vem som kan rida "små fjordhästar på 140- 145 cm? Den manliga svenska riksvinnaren i dressyr kan ju ialla fall det...

Kan du inte försöka hitta ett par bilder på en nätt modell av fjordhäst? Är tex. stoet nedan det? Att dagens fjordhästtyp skulle förlora styrka tror jag inte på. Vet flera fjordhingstar av den typen som har vunnit i både skogskörning och plogning mot ardennrar och nordsvenskar. Trevligt temperament har de också haft.

Visst finns det enskilda hingstar som ger ett skarpare, kanske mer kvicktänkt temperament. Men när blev det SFF styrelse fel? Dessa personer sitter ju inte ens med på hingspremieringen :confused:

Angående blodslinjer, så ligger mycket på stoägarna om de ska bli kvar. Det kan ju bli kompromissande mellan att få blodlinjen men kanske också en mindre god exteriör. Tycker att det är bra att hingstar med sällsynta blodlinjer släpps in i avlen på 39 p, sedan är det ju stoägarna som bestämmer. Däremot så anser jag att en godkänd hingst måste ha en ganska god exteriör för att ha hingst, oavsett blodslinjer. Jag skulle inte vilja se att man släppte igenom hingstar med 35 p, enbart för en viss blodslinje.

Det var mina åsikter :)

belizzibisss.jpg

om jag mäter min ponnys mage så ska hon enligt typ alla tabeller väga nästan 600 kg. han är en liiten D-ponny av 50 % kallblod som råkar vara lite runt om magen.

men om man räknar på flera mått, tex mkh, bröstomfång och längd så skulle hon väga 500 kg.

så det är inte säker att bara ett mått säger rätt...

Fast jag är fortfarande nyfiken på vilka som föder upp fullblodsliknande hästar :D

Tror inte heller att höjden om det nu mest var den du tänkte på, har så stor betydelse för dragstyrka, inte marginellt iaf. Vårt äldsta sto f-78, hon är nog och tangerar runt 140 tror jag (svårt att mäta utan riktig mätkäpp tycker jag). Hon har sån styrka och dragvillja så det är drent otroligt, särskilt grov är hon inte heller. Det sitter helt klart i skallen på henne, mitt gammel sto är högre och kanske samma grovlek på, hon har inte alls samma grund drag, jätte go och positiv häst, men inte samma mentala dragstyrka.

Viktbanden stämmer väll inte alltid så bra på kor heller vad jag vet, kan ju skillja en hel del på köttdjur respektive mjölkkor mellan olika koraser, åldrar ja...

FjordFia- finns det tävlingar i plogning? ;) :angel: förlåt, jag är lite trött :angel: Fast hon är himla fin pållen eran.

Men tänk så lycklig CA hade blivit om det hade funnits plogtävlingar, fast han gillar iof plöjning också, men plogen är nog snäppet bättre :rofl:

Du och CA kan väll bjuda in till Sveriges första Plog-SM nästa vinter! :idea: Får jag bara låna en plog så kommer jag på stört! :D

Vilken grej! :rofl:

Vadå Fjording av äldre modell?
Det finns bara en rasstandardsmodell på fjordingen.
Att det sen finns vissa uppfödare som föder upp fullblodslika hästar som har fjordingens färg, det är en helt annan sak.

Men om man läser rasstandarden så är det en robust häst som lämpar sej väl både till ridning, körning både i lantbruket och i skogen.
För hela familjen dessutom.

Skulle vilja se hur en fullblodsliknande sådan tar sej fram i snön i skogen med ett timmerlass bakefter, eller med familjen på ryggen ner till sjön för ett svalkande bad efter en dag på åkern.

Så för guds skull, kalla inte dom smala spinkisarna för fjordingar, en ras för hela familjen.
Möjligtvis en ras för anorektiska "fjortisar".

Tur det finns riktiga NORSKA fjordingar.....

Jag har en hel del bilder på RIKTIGA norska fjordingar. Dessa bilder är från hingstpremieringen från Nordfjordeid 2003... Titta dig less http://medlem.spray.se/nordfjordeid/bilder/

Enkla mätband är inte den bästa metoden att uppskatta vikt hos hästar! Man bör hellre använda sig av de beräkningsformler som inkluderar flera olika kroppsmätt (t.ex. mankhöjd, bukomfång, lansmått...Har inte formlerna i huvudet)!

Mätband funkar bättre på grisar och kor eftersom dessa djur har mer enhetligt utseende. Vi har så många olika hästraser med olika kroppsbyggnad!

Dock är det ju en utmärkt metod att kontrollera ev viktskillnader hos en individ vid olika tidpunkter.

Liknande trådar

Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
675
Senast: skogaliten
·
Ridning Anses araben vara en viktbärande ras? En stor arab på ca 155+ som är i bra kondition. Vad tror ni max vikten på ryttare bör vara?
2
Svar
27
· Visningar
4 084
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 134
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka